"נגד רמון שלחו אנשים לקוסטה ריקה, ונגד קורב לא חילצו עדות"

גורם משפטי מוכר על סגירת התיק נגד עו"ד אורי קורב בחשד להטרדה מינית: "קורב יקיר המערכת כבר שנים. כשהוא קיבל מהנציבות עונש השעיה, נזיפה חמורה ופגיעה בשכר - לאחר התבטאויותיו נגד מערכת משפט - זה לא מנע את רעיון העוועים של קידומו"

אורי קורב / צלם: אוריה תדמור
אורי קורב / צלם: אוריה תדמור

בשבוע שעבר פורסם כי נסגר תיק החקירה המשמעתית נגד עו"ד אורי קורב, הפרקליט הוותיק שעמד בראש התביעה נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשת טלנסקי. זאת, נוכח סירובה של הפרקליטה שהייתה כפופה לקורב, שבה בוצעו עבירות מין לכאורה לפני כ-4 שנים - להעיד נגדו.

"הרתעת מתלוננות פוטנציאליות"

לצד הקולות שמצדיקים את הסגירה הסופית של "פרשת קורב" ואת ההתנהלות שלדבריהם היא גם "רגישה" וגם "מחושבת", הגיעו ל"גלובס" גם ביקורות המתארות את סגירת התיק כלא פחות משחיתות.

לדברי גורם משפטי מוכר שביקש להישאר בעילום-שם, "ברור לי שיש כאן שמירה של המערכת על בניה. לא מתקבל על הדעת שיכולים היו לשלוח לקוסטה ריקה אנשים שישכנעו מתלוננת למסור עדות נגד חיים רמון על נשיקה (רמון הורשע ב-2011 במעשה מגונה בקצינת צה"ל, מ' ר') - ולא חילצו מהפרקליטה עדות על אף כל הניסיונות. סגירת התיק נועדה לכך שקורב יפרוש ויקבל פנסיה מוקדמת".

לדעת המשפטן, ההסבר לסגירת התיק נעוץ בכך ש"קורב הוא יקיר המערכת כבר שנים רבות. כשהוא קיבל מהנציבות עונש השעיה, נזיפה חמורה ופגיעה בדרגת השכר - לאחר התבטאויותיו נגד מערכת משפט - זה לא מנע את רעיון העוועים של קידומו לסגן פרקליטת המחוז".

המשפטן מתכוון למכרז שבו נבחר קורב לתפקיד סגן פרקליטת המחוז (ירושלים), על אף התבטאויותיו ב-2010 (בהן "השופטים הם חמורים גדולים"), שהביאו לתגובות שופטים נזעמות ("ארץ אוכלת שופטיה") - התבטאויות שבגינן התנצל קורב וכן טען כי הוצאו מהקשרן.

הגורם המשפטי שאיתו דיברנו המשיך והזכיר כי עו"ד משה לדור, פרקליט המדינה דאז, התבטא בזמנו ביחס לאותה השעיה במילים הבאות: "יש לי טייס ג'מבו (הכוונה לקורב, מ' ר'), ואתם לוקחים לי אותו". לדעת המשפטן, "כשפרקליט המדינה נותן לך כזה גב - ברור שיעשו הכול כדי לשמור עליך".

ביקורת אחרת שהושמעה נגד סגירת התיק התמקדה בכך שהעובדה שהפרקליטה סירבה להתלונן נגד קורב - הן בפני הצוות המיוחד שהוקם מטעם המשטרה, הן בפני הגורם הבכיר במשרד המשפטים שנשלח מטעם מנדלבליט והן לממונים על המשמעת בנציבות שירות המדינה - מצביעה על חוסר האמון שלה במערכת בכלל ובצמרת הפרקליטות בפרט.

מנגד בלטה הסברה שהפרקליטה "רצתה לשים הכול מאחוריה. היא נשואה ואם לילדים ולא צריכה את הבלגן על הראש".

לדעת המבקרים, אינדיקציה נוספת לחוסר ההצדקה שבסגירת התיק היא העובדה שהייתה אישה שמסרה עדויות למשטרה על מעשים שבוצעו בה לכאורה על-ידי קורב לפני כ-20 שנה. מהימנות העדויות לא נבדקה, כיוון שמדובר במעשים שחלה עליהם התיישנות, אולם לטענות המבקרים - העדויות יכולות היו להיחשב לראיה מנהלית.

עניין שעלול לעמוד לקורב לרועץ אם ירצה לשוב לתפקידו בפרקליטות, הוא שקורב לא מסר גרסה עובדתית מלאה בתגובה לטענות נגדו ולשאלה האם היו בינו לבין הפרקליטה יחסים. בחקירתו הכחיש קורב כי עבר עבירה כלשהי שלגביה הוא נחקר - אך סירב להשיב לשאלות עובדתיות העוסקות בעבירות המין שעל-פי הטענה ביצע בפרקליטה.

לגבי טענות שנגעו לעובדות אחרות בפרקליטות, הוא הכחיש אותן מכל וכל. לדברי עורך דין פלילי בכיר, "קורב ככל הנראה התעקש בחקירות שלא היו עבירות פליליות, אבל כשירדו איתו לרזולוציה של 'האם היית איתה או לא היית איתה', הוא לא השיב. נראה שהוא לא רצה לשקר מצד אחד, אבל מצד שני לא רצה למסור גרסה לגבי טיב היחסים, וזה יציב לו בעיה בחזרה לעבודה. אי-אפשר להתעלם מזה שקורב לא השיב לשאלות על היחסים שלו איתה. זה מהווה קושי כשפרקליט נוקט גישה כזו".

עורך הדין הבכיר סבור כי הסירוב של קורב להשיב לשאלות עובדתיות סייע כנראה להפסקת ההליך המשמעתי. "הוא לא סיפק את התשתית להעמדה לדין משמעתי. אם הוא לא השיב, אז אין חיזוק לזה שהיה משהו בכלל".

עורך הדין הבכיר הוסיף כי "אם קורב היה משיב לשאלות העובדתיות ולא משקר, ואומר שהיו לו עם הפרקליטה יחסים - אז היה בסיס להמשך ההליך המשמעתי, אולי על שימוש ביחסי מרות ואולי על משהו אחר".

אבל "קורב בחר בקו שלא לספק להם את התשתית שחסרה להם. אם הוא היה מודה שהיו יחסים, אז לא צריך את המתלוננת. גם אם הוא לא היה מודה בעבירה, והיה אומר שזה היה בהסכמה, זה היה יכול לחזק את העובדה שהיה משהו. אז הממונים עליו היו יכולים ללכת להליך משמעתי. הקו הזה (של הסירוב לענות בעניין הזה) עזר לו בהליך המשמעתי, אבל כנראה לא יעזור לו כשהוא ירצה לחזור לעבודה, להערכתי".

"גורמים עלומי-שם מנסים לפגוע בו"

עורכות הדין ארנה לין ותמר וינטר-קמר, באות-כוחו של עו"ד קורב, מסרו בתגובה: "עו"ד קורב ידע כל העת שיימצא כי לא נפל כל רבב בהתנהגותו ומביע סיפוק על ההחלטה לגנוז את התיק המשמעתי בעניינו.  הגם שעו"ד קורב היה בטוח בחפותו מרגע שנודע לו על קיומה של בדיקה בעניינו, הוא יצא לחופשה מיוזמתו במטרה לאפשר בדיקה נקייה. הבדיקה ארכה חודשים ארוכים ופגעה בו ובמשפחתו. בהודעת הסגירה נאמר במפורש כי טענות שהועלו בעניינו של עו"ד קורב הוכחשו לחלוטין על ידי הפרקליטות שנשאלו על הדברים.

"לא זו אף זו - כל הפרקליטות שמסרו עדות, תמכו בעו"ד קורב והעידו כי הן מעריכות ומוקירות את עו"ד קורב ואת פועלו.
עתה, משעלילות הדם נגדו הוזמו, באים שוב גורמים עלומי שם ומנסים להמשיך לפגוע בו, תוך שהם מסתירים את זהותם.
עו"ד קורב שיתף פעולה והשיב לכל שאלה שנשאל, תוך הימנעות מהתייחסות לשמועות ורכילויות חסרות בסיס שפגעו בו ובבני משפחתו. ב-20 שנות שירותו בפרקליטות המדינה עו"ד קורב נהג כלפי כל אדם - גבר כאשה, באופן מכבד וראוי. עו"ד קורב מודה לחבריו הרבים מהפרקליטות ובכלל שתמכו בו לכל אורך הדרך".

גב מהמערכת: "קורב חלק בלתי נפרד ממשפחת הפרקליטות"

את העובדה שעו"ד קורב "קיבל גב מהמערכת", רואים המבקרים גם בכך שפרקליטת מחוז ירושלים פלילי, עו"ד נורית ליטמן, לא דיווחה לממונים עליה - משה לדור פרקליט המדינה דאז, ושי ניצן שהיה בתקופת חפיפה לתפקיד - על כך שהפרקליטה המדוברת ביקשה לעבור מפרקליטות ירושלים מסיבות אישיות; ובכך שלמעשה הרתיעה ליטמן מתלוננות פוטנציאליות.

לדעת המבקרים, הודעת התמיכה ששלחה פרקליטת המחוז בוואטסאפ לכלל הפרקליטים ביום 2.12.16, לאחר פרסום הפרשה, ומשהוחלט לסגור אותה בהיעדר ראיות, הייתה מה שחסר למתלוננת נוספת, לו הייתה כזו, כדי לגמור אומר שלא להתלונן. הודעת הוואטסאפ התפרסמה טרם שהגיע "מידע חדש" בעניינו של קורב לידי היועמ"ש אביחי מנדלבליט, שהורה לחדש את החקירה בעניין קורב.

בהודעת הוואטסאפ האמורה נכתב כך: "אני מניחה שכולכם כבר נחשפתם לפרסומים אודות הבדיקה שהתנהלה בעניינו של פרקליט במחוזנו (אני מניחה גם שרובכם יודעים במי מדובר). ידוע לי שהבדיקה בוצעה באופן מקצועי ויסודי, בליווי הפרקליט הצבאי הראשי, כדי שלא יהיה כל צל של חשש, ולו למראית-עין, לטיפול מוטה בתלונה.

"הבדיקה הסתיימה ללא כל בסיס לפתיחה בחקירה פלילית, ובניגוד לפרסום, אף לא מתנהלת נגדו בדיקה משמעתית. הבדיקה נערכה לפני מספר חודשים, על אף שדבר קיומה פורסם רק עתה בתקשורת. הפרקליט עצמו לא ידע על הבדיקה עד לרגע פרסומה, וגם כיום איננו יכול להתגונן בפני טענות עלומות שלא הוצגו בפניו.

"הפרקליט האמור הוא חלק בלתי נפרד ממשפחת הפרקליטות, ומשהוחלט לא לפתוח בחקירה, הוא ימשיך להיות חלק ממשפחתנו ולזכות בתמיכתנו. ובנימה אישית - אני מבקשת לחזק מכאן אותו ואת משפחתו ברגעים לא פשוטים אלה. אני מקווה שנעבור כולנו יחדיו את המשבר הזה במהרה".