ניסוי היתושים הענק של גוגל: תשחרר לאוויר יתושים מיוחדים

לא מדובר בעלילה שלקוחה מסרט עתידני – גוגל יצרה 20 מיליון יתושים במעבדה כדי לשחרר אותם לחופשי בקליפורניה ■ הסיבה לכך? ניסוי שנועד לגרום להפחתת אוכלוסיית היתושים ומחלות המועברות דרכם

יתושי ענק / צילום: m.j raup
יתושי ענק / צילום: m.j raup

"ורילי" (Verily)- חטיבת מדעי החיים של גוגל הודיעה לאחרונה כי תשחרר 20 מיליון יתושים זכרים עקרים בפרזנו (Fresno), קליפורניה. מדובר בניסוי שמטרתו לבדוק דרך חדשה להילחם במחלות כמו זיקה, צ'יקונגוניה וקדחת הדנגי - כולן מועברות באמצעות עקיצת יתוש.

הפרויקט נקרא The Debug Project ויהיה המחקר הגדול ביותר בארה"ב שישחרר יתושים הנגועים בחיידק וולבכיה (Wolbachia) הנפוץ בקרב חרקים ופוגע ביכולת הרבייה שלהם. הרעיון שעומד מאחורי הניסוי הוא למעשה שהיתושים הנגועים והעקרים ינסו להתרבות עם נקבות היתוש, אך הביצים שיוטלו לא יבקעו וכך אוכלוסיית היתושים תופחת עם הזמן.

חוקרים מטעם "וורילי", MosquitoMate - חברת ביו-טכנולוגיה פרטית ושירותי בקרת יתושים של פרזנו ישוו בין צפיפות אוכלוסיית הבוגרים ומספר הביצים שבקעו, כדי למדוד את השינויים.

ב"וורילי" פותח תהליך של הדברה משולבת (הדברה המשלבת בין הדברה כימית לביולוגית) אוטומטית. בנוסף, פותח אלגוריתם שישלוט על מכשירים בשטח, שישחררו ויפיצו את היתושים הזכרים באופן שווה בשתי שכונות. כמיליון יתושים זכרים ישוחררו במהלך תקופה של יותר מ-20 שבועות. פיילוט דומה נעשה לפני שנה, אך הניסוי הנוכחי כולל פי 25 יותר יתושים.