אקזיט ענק בביומד הישראלי: נוירודרם נמכרת ב-1.1 מיליארד ד'

הרוכשת היא מיצובישי טנאבה היפנית ■ נוירודרם מפתחת שיטה להולכת תרופות ומתמקדת בתרופות לפרקינסון ■ לנוירודרם אין אישור שיווק, והיא אינה רושמת הכנסות ■ החברה הונפקה בנאסד"ק וזינקה ב-230% תוך 3 שנים

חברת נוירודרם  (NeuroDerm), שמפתחת פורמולציות לתרופות לטיפול בפרקינסון, צפויה להירכש על ידי תאגיד מיצובישי טנאבה פארמה בסכום של 1.1 מיליון דולר במזומן. העסקה זקוקה לאישור בעלי המניות של הצדדים, ובהינתן קבלת כל האישורים, צפויה לצאת לפועל עוד במהלך 2017.

מדובר בעסקה הגדולה ביותר לרכישת חברת ביומד בישראל, ובוודאי העסקה הגדולה ביותר לרכישה של חברה שמוצריה עדיין אינם מאושרים לשיווק. השיאנית הקודמת הייתה גיוון אמג'ינג שנמכרה לקובידיאן תמורת מיליארד דולר.

המחיר בעסקה נקבע לאחר שנוירודרם יצאה לתהליך של חיפוש קונה ומכרז בו השתתפו בין היתר תאגידי פארמה בינלאומיים מהמובילים בעולם. מיצובישי טנאבה, אשר ראתה בחברה הזדמנות שיכולה לשנות את פניה, הסכמה לשלם את הסכום הגבוה ביותר.

ב-2014 הונפקה נוירודרם בנאסד"ק והפכה לאחת המניות הלוהטות בבורסה מאז. היא גייסה תחילה 45 מיליון דולר לפי שווי של 164 מיליון דולר אחרי הכסף לאחר שנאלצה לחתוך את ההנפקה ב-25% לעומת ציפיותיה, אך מאז המניה החלה לעלות. ביולי 2015 גייסה החברה כבר 67 מיליון דולר לפי שווי של 357 מיליון דולר. בדצמבר 2016 גייסה 75 מיליון דולר לפי שווי של כ-480 מיליון דולר. מניית החברה תרשום בעת המכירה תשואה של 290% על מחיר ההנפקה והשווי גבוה פי 6.7 משווי החברה בהנפקה.

עוד לפני ההנפקה בנאסד"ק ביקשה החברה לבצע הנפקה בבורסה בתל אביב, אולם לא הצליחה להשיג את השווי שביקשה (אף שהיה נמוך משמעותית מהשווי שבו הנפיקה בסופו של דבר בארה"ב) בשוק שהיה סגור אז כמעט לחלוטין להנפקות ביומד. מאז תוארה ההחלטה שלא לעבור בתל אביב כאחת המוצלחות בחיי החברה על ידי גורמים שמכירים אותה.

משקיעים בבורסה בתל אביב בכל זאת נחשפו בעקיפין להשקעה בחברה דרך קפיטל פוינט, חברה הנסחרת בתל אביב שרכשה את הבעלות על חממת אופקים בתחילת דרכה של החברה והפכה לאחת מבעלות המניות הגדולות בה. קפיטל פוינט מכרה מניות נוירודרם ב-2016 במעל 25 מיליון דולר. עדיין יש לה אחזקה קטנה בחברה.

מנכ"ל החברה הוא ד"ר עודד ליברמן. היו"ר ואחד המשקיעים המובילים הוא רוברט טאוב שייסד בישראל גם את חברת אומריקס ומכר אותה תמורת 458 מיליון דולר לג'ונסון אנד ג'ונסון. בהובלתם מיצבה את עצמה נוירודרם כחברה בעלת סגנון התנהלות בינלאומי, והיא חביבה על שוק ההון האמריקאי.

נוירודרם מפתחת שיטת הולכה חדשה לתרופות, כאשר התחום העיקרי בו היא מתרכזת הוא הפרקינסון. בתחום זה היא מקווה להשיק בשנה-שנתיים הקרובות תרופה במינון נמוך, שתחליף תרופה קיימת הניתנת בבליעה, וכן תרופה במינון גבוה שעשויה להחליף ניתוח במסגרתו משתילים מנגנון המשחרר את התרופה בגוף.

נוירודרם הגיעה לשוויה הנוכחי ולעסקה לא רק לפני אישורים והכנסות, אלא לאחר סדרה קצרה של ניסויים קטנים יחסית, וכשעדיין עליה לעבור עוד ניסוי אחד (הנחשב לקל יחסית) לפני שתגיע לשוק. במרץ הודיעה לראשונה את ההודעה שביססה את מעמדה כשחקנית מובילה בתחום: היא הצליחה להראות ב-38 חולי פרקינסון כי היא מפחיתה את הזמן שאותו החולים בדרגה חמורה של מחלת הפרקינסון "מבלים" במצב "קפוא", כלומר ללא יכולת לנוע. כמו כן עלה שיעור החולים שהתעוררו מהשינה כשהם יכולים לזוז.

לפני מספר חודשים קיבלה החברה אישור של ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, להירשם לשוק במסלול הדורש ניסוי השוואתי בלבד כלומר עליה להוכיח כי היא מצליחה להביא למחזור הדם של החולה את אותן רמות של תרופה כמו שמביאות התרופות המתחרות הניתנות בבליעה או בניתוח. רף ההוכחה לרישום לשוק האמריקאי הוא נמוך יחסית.

לעומת זאת כדי להירשם לשיווק באירופה, על החברה לעמוד גם בניסוי יעילות נוסף. השינוי בהליך הרישום הדרוש כדי להיכנס לשוק האמריקאי, הפך את החברה לפחות מסוכנת יחסית עבור רוכשים פוטנציאליים ומנהליה החליטו אז כי הגיעה שעת הכושר למכירתה. נציין כי כל שינוי שאירע בשנה האחרונה בפרופיל הניסויים שנדרש מן החברה, הביא לקפיצה במנייתה.

המנכ"ל עודד ליברמן אמר היום בהודעת החברה כי: "מיצובישי טנאבה הפגינה מומחיות בפיתוח ומסחור בתחום הנוירולוגי ואנו בטוחים ששילוב משאביהם והנתונים החזקים התומכים בתרופה, יסייעו להפוך את הטיפול החדש והחשוב הזה לזמין במהירות האפשרית. העסקה גם מעניקה לבעלי המניות שלנו תשואה משמעותית על השקעתם בנוירודרם ומשקפת את הערך שכבר יצרנו".

גיא פרמינגר מחברת רואי החשבון PWC שליוותה את החברה מראשית דרכה, אמר היום כי התהליך שעברה נוירודרם מעיד על החשיבות של ניהול מקצועי בחברות ביומד. שר המדע והטכנולוגיה אופיק אקוניס, אמר כי "ההישג הוא הוכחה נוספת להיותה של ישראל מעצמת מדע וטכנולוגיה. בכל העולם רוצים את החדשנות, המחקר והפיתוחים הישראליים".

הטכנולוגיה של נוירודרם: החלום - טיפול רציף למחלת פרקינסון

"הרוכשים הפוטנציאלים אהבו את הטכנולוגיה של נוירודרם כי מצד אחד היא מוגנת כמו תרופה אינובטיבית, על ידי פטנט ללמעלה מ-20 שנה, ומצד שני היא כמעט חסרת סיכון, כמו תרופה גנרית", כך הסביר היום גורם שמכיר את שוק התרופות לפרקינסון.

שוק הפרקינסון נשלט כמעט לגמרי על ידי התרופות לבודופה ו"קרובת המשפחה" שלה קרבידופה, אשר נועדה לעכב את הסילוק של הלבודופה מן הגוף. התרופות הללו יעילות בעידוד שחרור דופמין, מוליך עצבי במוח אשר חסר במחלת הפרקינסון. אולם, הן גם עתירות תופעות לוואי. עם השימוש בתרופה נוצרת התרגלות, ובמקביל לכך עם ההחמרה במחלה נוצר צורך במינון הולך וגובר, כך שבסופו של דבר תופעות הלוואי החמורות אינן מאפשרות שימוש יעיל בתרופה.

הדילמה של השימוש בלבודופה (אם כי לא במחלת הפרקינסון) מתוארת בסרט "התעוררות" בכיכובם של רובין וויליאמס כרופא ורוברט דה נירו כחולה, שמתעורר לחיים ממצב של חוסר תנועה מוחלט אחרי שימוש בתרופה, אך נאלץ לשוב לקיפאון בגלל תופעות הלוואי של התרופה (הסרט מבוסס על סיפור אמיתי). רופאים מומחים לפרקינסון מוערכים בין היתר בזכות היכולת שלהם "לשחק" בעדינות במינוני התרופות כדי להשיג את מקסימום האפקט בעבור מינימום תופעות הלוואי, אולם מדובר במשימה מורכבת שגם עבור הרופא המנוסה ביותר הופכת לבלתי אפשרית עם התמשכות הטיפול והחמרת המחלה.

חלק מהבעיה בשימוש בלבודופה נובע מכך שכאשר התרופה ניתנת בבליעה, יש לתת מינון גבוה שלה, כדי שמינון מספק יגיע למחזור הדם ולמוח. בתרופות בבליעה המינון גבוה יותר גם משום שנוטלים את התרופות כמה פעמים ביום, ולא באופן רציף. יש לדאוג כי גם כמה שעות לאחר נטילת התרופה, המינון בדם יהיה מספיק.

מתן תרופה לפרקינסון באופן רציף הוא אחד החלומות הגדולים של התחום. נוירודרם היא החברה הראשונה בעולם שהצליחה לפתח פורמולציה נוזלית של החומרים הפעילים לבודופה וקרבידופה. עובדת היותה של הפורמולציה נוזלית מאפשרת לתת אותה בעירוי תמידי דרך העור, כפי שפועלת משאבת אינסולין.

עד כה, הפתרון היחיד בשוק למתן רציף של מינונים גבוהים של לבודופה היה ניתוח להחדרת שתל המפריש לבודופה בתוך הגוף. פתרון זה ניתן רק לחולים במחלה בדרגה החמורה. המוצר של נוירודרם אמור ליתר את הניתוח וגם לאפשר החלפה של המינונים בעת הצורך בלי ניתוח חוזר. בניסויים שערכה החברה, היא הראתה כי היא מצליחה להביא לבודופה לדם ברמה קבועה, הן במינון נמוך והן במינון הגבוה, כזה שהושג עד כה רק בניתוח.

המייסד אלון יער: "היינו צריכים לגרד שקל לשקל כדי לשרוד מחודש לחודש"

ד"ר אלון יער, שמכהן כיום כמנכ"ל חממת יודעים אשר עוסקת במחלות של מערכת העצבים המרכזית, ייסד את נוירודרם לפני 14 שנה ושימש כסמנכ"ל התפעול בה עד לפני שנה. יער מספר היום כי "הכרתי את האתגר של שמירה על רמות לבודופה בדם והאמנתי שהמתן הרציף של התרופה למחזור הדם הוא הדרך הנכונה לעשות זאת. בתחילת הדרך לא הייתה הסכמה על עצם הרעיון הזה שחייבים לשמור על רמות החומר בדם יציבות. מספר רב של מובילי דעה אמרו לנו שלבודופה בבליעה זו הדרך הנכונה לטפל במחלה, ואין תועלת רבה במתן רציף. היום הרוב המוחלט תומכים בדרך שלנו".

יער עסק לפני כן בתחום פיתוח פורמולציות לתרופות. במקביל לכך עבד גם כווטרינר. החברה הוקמה בחממת אופקים וזכתה לתמיכת המדען הראשי (היום רשות החדשנות).

בתחילת הדרך ייצרה החברה פורמולציה של ג'ל להעברה דרך העור, וכשמוצר זה נתקל בקשיים טכנולוגיים הוחלט להחליפו במוצר נוזלי המוזרק באמצעות משאבה. את צוות הפיתוח של המוצר הזה הובילה ד"ר אורון יעקובי זאבי, היום הסמנכ"לית המדעית של החברה. "הכרתי את אורון, שעבדה אז בהרלן, זמן רב לפני הרמת החברה והאמנתי בה מאוד. אני שמח מאוד שהיא אמנם באה אחרי לחברה", אומר יער. ההימור השתלם מאוד לשני הצדדים. יעקובי זאבי הובילה את פיתוח המוצר יחד עם ד"ר שלה אורן, הסנכ"ל המדעית של החברה וד"ר שרון כהן ורד, סמנכ"ל האיכות, ששתיהן הגיעו לנוירודרם מחברת טבע, לאחר שעבדו שם עם מנכ"ל נוירודרם ד"ר עודד ליברמן.

"ישנה עוד כימאית שרשומה על הפטנטים של החברה ובלעדיה לא הייתה קיימת הפורמוצליה הזו - מארה נמס ז"ל. היא הגיעה אל החברה כבר בגיל 70, אחרי שפרשה לפנסיה, והייתה מאוד משמעותית בפיתוח. לצערנו היא נפטרה לפני מספר חודשים".

ליברמן מונה למנכ"ל החברה ב-2006 והביא איתו את הצד העסקי וכן ידע רב נוסף בתחום פיתוח מוצרים שהם על התפר בין עולם התרופות והמכשור הרפואי. כמו כן הביא ליברמן את המשקיע המוביל של החברה רוברט טאוב, אותו הכיר מחברת אומריקס שייסד טאוב וליברמן שימש בה בתפקידים בכירים. משקיע משמעותי נוסף בחברה היה ד"ר שמואל קבילי, שהשקיע אז במספר חברות של החממות אופקים וקצרין. למרות האנג'לים הידועים הללו, החברה נאבקה כמו כל סטארט-אפ לא רק באתגרים הטכנולוגיים. "היו ימים קשים מאוד", אומר יער, "לא רק משום שלא היינו בטוחים שנגיע למוצר אלא גם משום שהיינו צריכים לגרד שקל לשקל כדי לשרוד מחודש לחודש".

במקביל היו לחברה מתחרים, ביניהם חברות תרופות מובילות וגדולות או סטארט-אפים ממומנים היטב, שניסו לפתור את אותה בעיה בדרכים דומות. "הבטנו בקנאה במתחרים הללו, שהתקדמו מהר מאיתנו והעסיקו עשרות עובדים במעבדות חדישות, אבל לא כולם הצליחו לפתור את הבעיות הטכנולוגיות ואנחנו נשארנו בראש המחנה".

יער מציין כי אחד האתגרים הגדולים היה בפיתוח מוצר שיש בו שילוב בין תרופה ומכשור רפואי. "לקח לנו זמן להבין עם אילו קבלני משנה ושותפים מתחום המכשור הרפואי עלינו לעבוד, וכשמצאנו את הגורמים הנכונים, הם לא ידעו כל כך איך לעבוד עם מוצר מתחום הפארמה". הרגע החיובי המכונן היה כשראינו סוף סוף תוצאות של ניסוי שהראה רמות יציבות וגבוהות של לבודופה בדם".

- דמיינת שתגיעו לאקזיט?

"בדמיון? כמובן. אתה לא יוצא למסע כזה בלי באמת להאמין שתביא מוצר לשוק. אתה צריך להאמין שהראיה שלך היא הטובה והנכונה ביותר. האמונה הזו ליוותה את עודד ואותי לאורך הדרך, גם בתקופות שבהן הקושי הרגיש מאוד מאיים".

מיצובישי טנאבה רוצה להתרחב בארה"ב

חברת מיצובישי טנאבה (Mitsubishi Tanabe Pharma) הוקמה בעקבות מיזוג של מספר חברות פארמה ותיקות ביפן, כאשר החברה הוותיקה ביותר החלה לפעול כבר בשנת 1901.

למרות השם, החברה אינה קשורה ליצרנית הרכב המוכרת מיצובישי אך היא שייכת לתאגיד מיצובישי כימיה היפני.

החברה הרוכשת נסחרת כיום בבורסה של טוקיו וגם בוול סטריט באמצעות ADR (נייר מעקב אחר מניה בבורסה זרה), לפי שווי של 13 מיליארד דולר.

החברה פעילה בסקטורים רבים של עולם התרופות, הן בתחום התרופות האינובטיביות והן בתחום התרופות הגנריות ובעיקר כמשווקת של תרופות אינובטיביות ביפן, שהינה שוק הפארמה השלישי בערכו הכספי בעולם, אחרי ארה"ב ואירופה.

מיצובישי טנאבה משווקת ביפן תרופות בתחומים של אנטי דלקות סוכרת, אלרגיות, קרדיולוגיה וחיסונים. החברה פעילה גם בתחום של מחלות המוח אך אין לה עדיין מוצר לפרקינסון.

גורמים שמכירים את השוק מסרו ל"גלובס" כי מיצובישי טנאבה מעוניינת כנראה בנוירודרם בעיקר משום שזו עושיה לתת לה גישה לשוק האמריקאי. מוצריה של נוירודרם צפויים להירשם כמוצרים אינובטיביים ולכן ייחודיים בשוק האמריקאי, ועל בסיסם יכולה החברה לבסס רשת הפצה לנוירולוגים ואף רופאי משפחה בארה"ב.

בנוסף מעוניינת מיצובישי טנאבה בפלטפורמה הטכנולוגית של נוירודרם וביכולות המו"פ שלה. לאחרונה חתמה החברה היפנית על הסכם פיתוח משותף עם חברת אסטרהזנקה, סביב מוצר לטיפול בכאב נוירופתי.

הטכנולוגיה של נוירודרם יכולה לשמש בין היתר גם להולכה של תרופות בתחום הכאב.

בהודעתה לעיתונות היום מסרה מיצובישי טנאבה כי "נוירודרם היא חברת תרופות בשלב הקליני. מוצריה השלימו ניסויי שלב III בארה"ב ובאירופה והיא נערכת להשקת מוצריה במדינות אלה (בהינתן קבלת אישורים רגולטוריים בזמן - ג.ו.) במהלך 2019.

"בתוכנית האסטרטגית שלנו לשנים 2016-2020, 'להיפתח לעתיד', ציינו כי בכוונתנו לבנות בסיס לפעילות בארה"ב, שוק הפארמה הגדול בעולם".

בהודעה של מיצובישי טנאבה נכתב בנוסף כי "כשלב ראשון בפעילות זו, בכוונתנו להשיק את Radicava, תרופה לניוון שרירים מסוג ALS, בשוק האמריקאי באוגוסט 2017. מוצריה של נוירודרם יאפשרו לנו להרחיב את צנרת המוצרים החדשניים שלנו בשוק התרופות למחלות נוירולוגיות".

NeuroDerm

שנת הקמה: 2003

תחום פעילות: פורמולציות חדשות לתרופות למערכת העצבים המרכזית

מנכ"ל: עודד ליברמן

הבעלי המניות ב-Neuroderm
 הבעלי המניות ב-Neuroderm

האקזיטים הגדולים של תעשיית הביומד והציוד הרפואי
 האקזיטים הגדולים של תעשיית הביומד והציוד הרפואי