בצפון הארץ נערכים לזינוק בהיצע הדירות - יהיה ביקוש?

ליו"ר הוועדה המחוזית צפון, אורי אילן, יש תשובות בנוגע לביקוש: שיווק ממוקד לחברות היי-טק, הכשרת בנייה לא חוקית, חוות יין בגולן, התחדשות עירונית ורכבת ש"פוזלת" לירדן, לג'נין ולביירות

בשבועות האחרונים אושרו או הופקדו תוכניות מתאר לערים שונות בצפון הארץ, בהן בית שאן, מגדל העמק ומטולה. תוכניות נוספות לבניית שכונות או אזורי תעסוקה עלו שלב בתכנון בטבריה ובמקומות נוספים. הממשלה רוצה כמובן למלא טבלאות - ובמחוז הצפון יש לה מלאי עצום של קרקעות.

"אנחנו צריכים לתרום את חלקנו", אומר יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, אורי אילן. "היום במחוז צפון יש 500 אלף יחידות דיור, רובן בנויות, וכמה עשרות אלפי יחידות מאושרות שאינן ממומשות בקרקע פרטית, חלקן בישובים לא יהודיים. הממשלה דורשת מאיתנו תוספת 440 אלף יחידות דיור מעבר לקיים היום במחוז צפון, עד שנת 2040. על פי תוכניות מתאר מחוזיות וארציות, ניתן לתכנן עוד 240 אלף יח"ד. המשמעות היא, שאנחנו צריכים להוסיף 200 אלף יחידות שאין להן מקום על המפה".

 

- איך עושים את זה?

"קודם כל אנחנו עסוקים בהסדרת 70 תוכניות מתאר. ביישובים הערבים ללא ספק מדובר בתיקון היסטורי. במשך שנים היה פיגור בתכנון בישובים הערביים, ובגלל שהקרקע פרטית המדינה לא יזמה ולא קידמה שם תכנון. אנחנו עושים תיקון ומקדמים בהם מאות תוכניות מפורטות. היום משרד השיכון מקדם תוכניות על קרקעות פרטיות כמעט באותה מידה כמו על קרקעות מדינה, זה דבר שלא היה, וזה יכלול הכשרה של בנייה לא חוקית, גם אם אנשים לא אוהבים לשמוע את זה ואני גאה בזה".

- זה לא פרס לעבריינות בנייה?

"אנחנו מסתכלים קדימה ולא אחורה. אני רוצה לצחוק לדורות קדימה, ולא לבכות על בכייה לדורות בעבר. צירוף קרקעות מדינה ליישובי מיעוטים זה דבר שלא היה על הפרק בעבר, וגם החלטה ותקציבים לממן תכנון מפורט על קרקע פרטית, למרות שהמימוש הוא רק 30%. לפחות מעודדים אנשים לבנות על הקרקע שלהם, אחרת נהיה פה בסיר לחץ אדיר, ואני מזכיר שאנחנו צריכים להוסיף 200 אלף יח"ד יש מאין".

- במה שונה מחוז הצפון?

"אני רואה את ההטרוגניות כחוזקה. דווקא בימים קשים אנחנו מודל בינלאומי לדו קיום. התפיסה התכנונית שלנו מושתתת על תוכנית מתאר מחוזית, שמתמצתת שלושה עקרונות: פיתוח חברתי כלכלי שיאפשר קליטה של תושבים חדשים, תוך יצירת שוויון הזדמנויות לכולם; היישובים הקיימים הם המוקדים העיקריים לפיתוח. אנחנו מתנגדים אידיאולוגית להקמת יישובים חדשים וסבורים שעדיף לחזק ישובים קיימים; העיקרון השלישי הוא הגנה על שטחים פתוחים. ככל שנחזק ישובים קיימים, נעשה גם להם טוב וגם לשטחים הפתוחים.

"בבית קפה צפוני יכולים לשבת זה לצד זה יהודי, מוסלמי ונוצרי, כדבר שבשגרה", אומר אילן, "ואם יספרו את זה למישהו באירופה, הוא כנראה לא יאמין. גם האוכלוסיה הבדואית בצפון, בשונה מזו שבדרום, היא ברובה מאורגנת ביישובים מסודרים".

- אתה מתאר שיתוף פעולה מדהים, ואז יוצאים מחבלים מאום אל פאחם.

"כשדבר כזה קורה, הכאב שלנו גדול שבעתיים, כי זה מחזיר אותנו צעד אחורה ממה שאנחנו מנסים לעשות ועובדים קשה כל כך יום-יום לשנות. הכאב שלנו עצום, ולטרור נפשע כזה אין שום תירוץ".

חניוני הרכבת מלאים

- התרחבות בדיור מחייבת גם תשתיות. בטח בצפון.

"דירה זה לא רק דירה, זה חליפה של תשתיות. למשל המאבק על הבריאות, כדי שיהיה אותו מספר מיטות בבתי חולים בצפון כמו במרכז, הוא מאבק מוצדק, והוא מחייב אותנו לייצר את המרחב הזה. לכן היום כל בתי החולים בצפון גדלים - בית החולים העמק בעפולה גדל, בית החולים בנהריה גדל, בית חולים פוריה בטבריה גדל, וגם מדברים על קרקע שמחפשים להקים עליה בית חולים פרטי".

- מה עשתה רכבת העמק?

"לא פחות ממהפכה. שימי לב שערך הנדל"ן בגליל המערבי תמיד היה יותר גבוה ממקומות אחרים, כי הרבה שנים יש רכבת לנהריה. מכל מקום בצפון הגיעו לנהריה כדי לעלות על רכבת, ותוך שעה וקצת להיות בעזריאלי תל אביב. אם ניקח את רכבת העמק שעובדת רק חצי שנה, ועוברת בעפולה, בית שאן, מגדל העמק ויקנעם, נראה שמגרשי החניה של כל התחנות שלה מלאים עד אפס מקום. בכל הערים זה עשה מהפך, כי ברגע שיש מסילת רכבת כל החיים משתנים:

"תוכנית המתאר של בית שאן ומגדל העמק אושרו להפקדה, משרד השיכון מתכנן שכונות שלמות של אלפי יחידות דיור בערים קיימות, אוטוטו אנשים יתחילו להבין מה קורה, ויתחילו שיווקים במקומות האלה של מחיר למשתכן ואזורי תעשייה יתרחבו, כתוצאה מהעברה של חלק מפעילות הנמל, מהנמל הקיים לנמל החדש. אנחנו עורף הנמלים - אנחנו המפעלים, התעשייה, המשאיות, ושני השערים גם לרשות הפלסטינאית וגם לירדן. הרכבת מכוונת לדבר הזה. נתיבי ישראל מתכננים שלוחה שתרד מעפולה לכיוון ג'נין וכשיבוא שלום היא תרד לג'נין, ויהיה מעבר סחורות מירדן לחיפה.

"במקביל אנחנו מלווים תכנון להקמה של רכבת קלה בין חיפה לנצרת, המשך של כביש 6 עד צומת בצת, ומסילת רכבת לאורך כביש 6 עם פזילה לחיבור לביירות בבוא היום. סטטוטורית, אנחנו כבר מאפשרים את השלום. רכבת עכו-כרמיאל תתחיל לנסוע בראש השנה, ובטבריה יוקם מרכז תחבורה שיכלול תחנת רכבת שתמשיך מעפולה, דרך צומת גולני עד טבריה. בימים אלה גם מתחילים בהכנות לתכנון מפורט של רכבת לקרית שמונה שתמשיך מכרמיאל דרך ראש פינה עד לקרית שמונה. אם זה יקרה, תוך עשור נחבר את קרית שמונה עם ירוחם ות"א".

"כל הערים יגדלו"

"צריך להבין שהערים יגדלו משמעותית. עם רשת תחבורה נכונה ויעילה בתוך המחוז, ניתן יהיה לחיות פה ולעבוד פה, ולקבל איכות חיים שאין בפקקים של תל אביב", אומר אילן.

- התעסוקה לא באמת מתרוממת.

"בצפון אין בעיה של אבטלה כי יש דרישה לידיים עובדות, אבל בשכר מינימום. מה שחסר זה שכר כמו בתל אביב, ולכן צריך פה היי-טק. אני מציע במסגרת התכנון והשיווק של שכונות מגורים חדשות ואזורי תעסוקה על קרקעות מדינה, לעשות שיווק ממוקד לחברות שיעבירו את החברה על עובדיה מהמרכז לצפון. לא המצאתי את זה, ככה הקימו את המדינה. היום זה שונה, בגלל חובת מכרזים וכדומה, אבל צריך לייצר תמריצים לחברות לעבור לפריפריה. כשמביאים חברה עם עובדיה - מביאים קהילה. כמו גרעינים תורניים שמצטיינים בזה".

- למרות ההסכמים, ישנו מתח קבוע בין המועצות האזוריות לערים.

"קיים מתח מובנה בין המועצות לעיירות הפיתוח, שהיסטורית נותרו מחוץ למשחק כשהקימו את המפעלים בשטחי המועצות האזוריות. אבל היום הסיפור שונה ויש שיתופי פעולה מצוינים. התוכניות להרחבת בית שאן חלות בשטחי המועצה עמק המעיינות. לא נעשה עדיין שינוי גבולות, אבל הסכמה יש. המועצות הבינו שעיר המחוז חייבת להיות חזקה. יישובי הגליל העליון לא יכולים להרשות לעצמם שקרית שמונה תיפול, כי היא העיר שמספקת את השירותים שלהם. ולכן, אתה יושב בביג קרית שמונה, ולא יודע שאתה בכלל בתחום המועצה האזורית גליל עליון, אבל זה כבר לא באמת משנה כי הארנונה מתחלקת".

- מה לגבי התיירות כתעסוקה?

"אמרתי לראש עיריית נצרת שיש 3,000 ישובים בעולם שקוראים להם נצרת, אבל רק לו יש את האורגינל, ולכן חשוב למצות את הפוטנציאל. יש לנו בעולם את המותג גליל ויין, צריך להתחבר למגמות בינלאומיות. יש בצפון עשרות יקבים בכל הגדלים שעושים יין מדהים. אנחנו מקדמים תוכניות שמאפשרות ומעודדות הקמה של חוות יין ברמת הגולן. ביום שיגידו בכפיפה אחת טוסקנה וגליל נדע שנכנסנו למפת תיירות היין העולמית.

"גם מסלול נדידת הציפורים שעובר פה, הוא המגוון בעולם. צריך להתחבר למפת הצפרות העולמית".

פרס נובל באדריכלות

- פינוי בינוי לא מתקרב בצפון לערכים כלכליים.

"אם השיח משתנה, גם המציאות תשתנה. ובפירוש יש שיח שונה, ומדברים על התחדשות עירונית. במגזר הערבי והדרוזי האתגר הרבה יותר גדול, כי הבנייה עתיקה וצפופה והתשתיות לא תשתיות. מי שיפצח את זה, יקבל פרס נובל באדריכלות ותכנון ערים. צריך גם לזכור שמימוש תוכניות כאלה תלוי בתושבים בעלי הזכויות, אבל צריך אצלנו גם יותר התערבות מצד הרשויות המקומיות.

"לדעתי מגדל העמק ונצרת עילית תהיינה חלוצות בפינוי בינוי. יש מודעות מראשי ערים, שדופקים על שולחנות כדי שזה יקרה. יש שכונה בנצרת עילית, שקודמה בה תוכנית פינוי בינוי שהגיעה לפני שמונה שנים למחוזית ולא היתה כלכלית. היום היזמים חזרו אלינו, עם עליית מחירי הדירות ועם קצת עזרה מהמדינה, ניתן יהיה לממש את התוכנית. אני מאמין שהרכבת תביא התחדשות עירונית גם לבית שאן, ובהמשך גם טבריה וקרית שמונה יצטרפו".