מספר שיא של קרנות ענק מנהלות יותר מחצי מיליארד דולר

"התחושה היא שאנשים אומרים: אנחנו רוצים לגייס סכום כפול מהסכום הגבוה ביותר שגויס עד כה"

הנפקת LendingClub / צילום: רויטרס
הנפקת LendingClub / צילום: רויטרס

מספר קרנות ההון סיכון הענקיות בעמק הסיליקון הולך וגדל. זהו סימן לכך שגופי השקעה עדיין מוכנים להזרים כסף למגזר הטכנולוגיה עתיר הסיכון, למרות החששות הנמשכים לגבי אומדני שווי מנופחים מדי. קרן קיינן פרטנרס (Canaan Partners) גייסה באחרונה 800 מיליון דולר להשקעות בחברות סטארט-אפ בתחומי הטכנולוגיה ושירותי הבריאות. הקרן ה-11 של קיינן היא הגדולה ביותר ב-30 שנות פעילות החברה.

הקרן החדשה של קיינן מחזקת מגמה שהחלה לקראת סוף השנה שעברה, ושבמסגרתה תופחות קרנות ההון סיכון לרמת שלא נצפו מאז בועת הדוט.קום. זרם ההון מסייע לחברות סטארט-אפ לשמור זמן רב יותר על מעמדן כחברות פרטיות הודות לסכומים שבעבר ניתן היה לגייס רק בבורסה.

אשתקד גייסו קרנות הון סיכון אמריקאיות 30 קרנות ששווי כל אחת מהן 500 מיליון דולר לפחות, על פי DowJones VentureSource. לצורך ההשוואה, ב-2015 הוקמו 17 קרנות בלבד, ומספר הקרנות שהוקמו אשתקד הוא המספר השנתי הגבוה ביותר מאז שנת 2000, שבה הוקמו 54 קרנות.

במחצית הראשונה של השנה היו בידי VentureSource נתונים על 8 מגה-קרנות כאלה, שגייסו סך של 9.3 מיליארד דולר - סכום ששווה למחצית כל ההון שגייסו 302 קרנות ההון סיכון. הגודל החציוני של קרן עומד בדרך כלל על כ-100 מיליון דולר.

ב-12 החודשים האחרונים הוקמו קרנות ענק בידי חברות כגון New Enterprise Associates ו-Technology Crossover Ventures, שגייסו 3.3 מיליארד דולר ו-2.5 מיליארד דולר, בהתאם. שתי קרנות אלה הן הגדולות ביותר שהוקמו עד כה.

"התחושה היא שאנשים אומרים: אנחנו רוצים לגייס סכום כפול מהסכום הגבוה ביותר שגויס עד כה", אמרה מהא אבראהים, שותפה בכירה בקיינן, "מדובר בסביבה אקטיבית".

זרם הכסף שמגיע מהמשקיעים השונים מצביע על כך שהמשקיעים מקווים שקדחת הסטארט-אפים של השנים האחרונות תימשך בעוז.

התשואות על ההשקעה בשנים האחרונות היו טובות במיוחד על רקע סביבת הריבית הנמוכה, הודות לזינוק המטאורי באומדני השווי של חברות הסטארט-אפ, שנסקו לגבהים חדשים. נכון ליולי, נאמד שוויין של 100 חברות סטארט-אפ אמריקאיות ב-1 מיליארד דולר או יותר.

אך תשואות אלה נמצאות בעיקר על הנייר, מכיוון שמספר כה קטן של חברות סטארט-אפ עורכות הנפקות ראשוניות לציבור - האמצעי העיקרי שמאפשר לקרנות הון סיכון לקצור רווחים גבוהים. חוסר התיאבון של הבורסות עורר חרדה בקרב אנשי ההון סיכון, וההשקעות בחברות סטארט-אפ צנחו אשתקד ב-29% ל-55 מיליארד דולר, על פי VentureSource. לעומת זאת, קפצה אשתקד ההשקעה בקרנות הון סיכון ב-18% ל-44 מיליארד דולר - הסכום הגדול ביותר מאז בועת הדוט.קום.

מהא אבראהים אמרה כי כל המשקיעים הקיימים של קיינן רוצים להשקיע כ-50% יותר משהשקיעה הקרן האחרונה, וכי משקיעים חדשים להוטים להצטרף - מה שמתפיח את הביקוש להרבה יותר מ-800 מיליון דולר.

"אנחנו רוצים להשקיע עם המנהלים הטובים ביותר שקרוב לוודאי יצליחו להכות את הבורסה ואת עמיתיהם", אמרה אמנדה אואוטרברידג', מנהלת ב-HarbourVest Partners, משקיעה ותיקה בקיינן.