זה המס שתשלם מדינול בגין הפיצוי מבוסטון סיינטיפיק

קובי ויהודית ריכטר היו חלוקים מול רשות המסים בסוגיית גובה המס בגין הפיצוי שמדינול קיבלה מבוסטון סיינטיפיק האמריקאית ■ הסאגה ארוכת-השנים הסתיימה בפשרה

סוף לסכסוך המשפטי ארוך-השנים בין חברת מדינול שבבעלות קובי ויהודית ריכטר לבין רשות המסים. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה נמחק הערעור שהגישה מדינול לבית המשפט המחוזי בתל-אביב על השומה שהוציאה לה רשות המסים. מדובר בעניין גובה המס שמדינול הייתה צריכה לשלם למדינה (לפי דרישת רשות המסים) בגין הפיצוי בסך 750 מיליון דולר שמדינול קיבלה מחברת בוסטון סיינטיפיק האמריקאית.

עוד נודע ל"גלובס" כי מחיקת הערעור וסיום ההליך המשפטי שהתנהל אצל השופט מגן אלטוביה, התאפשרו לאחר שמדינול ורשות המסים הגיעו לפשרה לסיום הסכסוך. פרטי הפשרה אמנם לא ידועים במלואם, והצדדים מנסים להשאיר אותם חסויים, אך כפי שכבר חשפנו בעבר על מה שעומד לקרות, מדינול תשלם למדינה מס של עשרות מיליוני דולרים בגין הפיצוי שקיבלה.

תחילתה של הפרשה באמצע העשור הקודם (ביוני 2005), אז כבשה מדינול - אחת מהחברות הישראליות המצליחות ביותר בהיסטוריה - את כותרות העיתונים, בעקבות משפט מתוקשר שהיא ניהלה בארה"ב נגד חברת בוסטון סיינטיפיק האמריקאית. מדינול טענה כי בוסטון סיינטיפיק, שהייתה שותפתה לשיווק תומכנים (סטנטים) ללב, החליטה על דעת עצמה להתחיל לייצר ולשווק תומכנים משל עצמה, תוך הפרת ההסכם בין הצדדים.

מדינול תבעה מבוסטון פיצוי של 2-4 מיליארד דולר; ואילו בוסטון סיינטיפיק הגישה תביעת-נגד משלה. הסכסוך הסתיים בסתיו 2005 לאחר התדיינות משפטית מתישה בבית משפט בניו-יורק עם פיצוי של 750 מיליון דולר למדינול - הסכום הגבוה ביותר שבית משפט הורה אי-פעם לשלם לחברה ישראלית.

אולם, כפי שנחשף בעבר ב"גלובס", המאבק של חברת מדינול על הזכות לקבל את כספי הפיצויים המלאים לא הסתיים באותו פסק דין בניו-יורק - ועבר להתנהל בחזית אחרת, מול רשות המסים בארץ. בין הרשות לבין מדינול התקיים זה כ-6 שנים ויכוח סביב גובה המס שהחברה צריכה לשלם בגין הפיצוי שהיא קיבלה מבוסטון סיינטיפיק.

המחלוקת שהתעוררה בין רשות המסים לבין מדינול נגעה בעיקר לשאלה, האם - כטענת רשות המסים - הפיצוי בסך 750 מיליון דולר צריך להיחשב לפיצוי הוני ששולם לחברה בגין פגיעה בעסקיה, ולכן הוא לא יכול להיחשב כהכנסה של החברה ממפעל מאושר שפטורה ממס (ולכן על מדינול לשלם מס הכנסה על הפיצויים שקיבלה); או שמא - כטענת מדינול - מדובר בפיצוי שצריך להיחשב להכנסות שהחברה השיגה ממפעל מאושר, שמגיע לה לקבל עליהן פטור לפי חוק עידוד השקעות הון.

מדינול ביססה את טענתה על הסכם הפיצוי שנכרת בינה לבין בוסטון סיינטיפיק, שבו לדבריה נקבע באופן מפורש כי הפיצוי בסך 750 מיליון דולר הוא עבור רווחים מסחריים שמדינול הייתה מפיקה מייצור של סטנטים (תומכנים לפתיחת כלי דם חסומים) ומכירתם לבוסטון סיינטיפיק, לו קוימו ההסכמים בין הצדדים.

מדינול סברה כי היא זכאית לפטור ממס לפי חוק עידוד השקעות הון במקרה זה, גם מכיוון שלאורך השנים היא פעלה בתום-לב ותוך מילוי כל החובות והקריטריונים שמאפשרים לקבל הטבות לפי החוק. זאת כאשר, לדבריה, בוסטון סיינטיפיק פעלה נגדה בחוסר תום-לב ובמזיד והפרה את ההסכמים עימה.

מדינול דרשה פטור

מדינול הלינה על כך, שלאחר שהיא ניצחה את בוסטון סיינטיפיק וקיבלה את הפיצוי המגיע לה, התברר לה כי רשות המסים מבקשת לנצל את המצב ולגזול ממנה את ההטבות שמגיעות לה מהמדינה, מכוח חוק עידוד השקעות הון.

מנגד, רשות המסים סברה כי הפיצוי שקיבלה מדינול מבוסטון לא יכול להיכנס לגדר חוק עידוד השקעות הון. לפי עמדת המדינה, הפטורים ממס למפעלים מאושרים ניתנים למפעלים שפועלים בארץ, כאשר תכלית החוק היא לעודד השקעות ותעסוקה בארץ. אולם במקרה של מדינול מדובר בפיצוי שניתן ללא קשר לרווחי החברה בארץ, אלא על הפרת פטנט שבוסטון סיינטיפיק השתמשה בו בחו"ל. כך לטענת רשות המסים.

בינואר 2014, פורסם ב"גלובס" כי נכשל המו"מ בין מדינול לבין רשות המסים, בניסיון להגיע להסכמה באשר לשיעור המס שיחול על הפיצוי שקיבלה החברה, וכי התיק צפוי להגיע לאולמו של השופט אלטוביה ולהידון בפניו. מאז, נעשו מאמצים נוספים מצד שני הצדדים להגיע להסכמות, ואף הועברו הצעות פשרה ביניהם. אולם ההצעות הללו לא הניחו את דעת הצדדים.

רשות המסים הייתה נחושה לגבות מחברת מדינול מס רווח הון של בין 20%-30% מהפיצוי שקיבלה. כלומר בין 150-225 מיליון דולר.

לפני יותר משנתיים, באפריל 2015, החל שלב ההוכחות בתיק האזרחי בין רשות המסים למדינול בפני שופט המחוזי בתל-אביב, מגן אלטוביה, המתמחה בסוגיות מיסוי. לפי החוק, סכסוכים משפטיים בענייני מסים מתנהלים מאחורי דלתיים סגורות, ולכן לא ניתן היה לפרסם את תוכן דיוני ההוכחות בתיק המסקרן.

בינואר השנה "גלובס" חשף כי הצדדים עומדים להגיע לפשרה לסיום הסכסוך. היום מתברר כי אכן סופסוף הושגה פשרה, ההליך המשפטי הסתיים, והערעור של מדינול נמחק.