אלקין על חיפה כימיקלים: "נהגה ברשלנות ניהולית מזעזעת"

השר להגנת הסביבה זאב אלקין מגיב על החלטת חיפה כימיקלים לסגור את שני מפעליה: "אין היגיון כלכלי בסגירת המפעל בדרום, ייתכן שמסתתר פה רצון לפגוע בזכויות העובדים"

זאב אלקין / צילום: יונתן בלום
זאב אלקין / צילום: יונתן בלום

הנהלת חיפה כימיקלים הוציאה היום הודעה רשמית ל-800 עובדיה על הפסקת פעילות מפעליה בחיפה ובמישור רותם ופיטורי כלל העובדים. במכתב ששיגר לראש הממשלה בנימין נתניהו בעל השליטה בחברה, ג'ולס טראמפ, נכתב: "הפסדנו מאות מיליוני שקלים על בסיס הבטחות מהממשלה לפתרון משבר האמוניה, אבל פתרון כלשהו לא נראה באופק. הספינים ניצחו את התעשייה, הביורוקרטיה ניצחה את הכלכלה, קמפיין מקומי של ראש עיר יונה יהב הביס את הממשלה הלאומית".

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, מפנה אצבע מאשימה אל הנהלת החברה וטוען כי הנהלת החברה מסתתרת מאחורי העובדים ומשתמשת בהם כבני-ערובה. במכתב ששיגר אלקין לפני כמה ימים למנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר, כתב כי החברה מתבקשת להגיש בקשה להיתר רעלים עבור המפעל בדרום ולהציע שיטות לריקון מהיר של המכל כדי לעמוד במועד שהקציב בית המשפט העליון לריקון - 18.09.2017.

לדעת אלקין, ההודעה היום על סגירת המפעלים היא תמוהה. לדבריו, לא ברור לו איך רק שלשום ישב עם חברי ההנהלה במשרדו בירושלים ודן עמם על שיטות הריקון המהירות כדי שהחברה תוכל לחזור לפעילות השוטפת בהקדם, ואילו היום החברה מחליטה לסגור את שני מפעליה.

- מה אתה יכול להגיד היום למאות עובדי חיפה כימיקלים שמוצאים את עצמם נזרקים למעגל האבטלה?

"האחריות על האירוע הקשה הזה הוא של חברת חיפה כימיקלים, שנהגה ברשלנות ניהולית מזעזעת כשלא נערכה לאירוע הזה מראש. היו לה יותר מארבע שנים להיערך. המדינה אמרה באופן ברור שממרץ 2017 מפעל האמוניה יפסיק את פעילותו. הייתה על זה החלטת ממשלה, קיימנו דיון מיוחד עם נציגי חיפה כימיקלים. הם לא רק שלא דאגו בעצמם לפתרון אלטרנטיבי ולא ניגשו למכרז להקמת המפעל בדרום, אלא גם עודדו שחקנים אחרים לא לגשת, וכיוון שהם הצרכן העיקרי של האמוניה בלי עידודם אף אחד לא רצה לגשת כי אחר-כך לא יקנו מהם אמוניה.

"כאשר אמרנו לחיפה כימיקלים בצורה ברורה שהמכל לא יוכל להמשיך לפעול, הם עדיין ניסו בכל דרך לכפות על המדינה שימוש בו. אם הם היו נערכים לאלטרנטיבות, מזמן כבר היינו במקום אחר והמפעל היה יכול לעבוד. הנהלת החברה עשתה את כל הטעויות והיא צריכה לשאת בעלויות של הטעויות האלה".

- על איזה טעויות הנהלה אתה מדבר?

"ישנן הרבה דוגמאות לקבלת החלטות כושלת: אחד הדברים הכי משמעותיים שלא מאפשרים להפעיל את המפעל הדרומי תוך ימים ספורים היא העובדה שהם לא השיגו לעצמם מיגון לאיזוטנקים. לא ברור לי למה החברה, שיודעת שמכל האמוניה לא עובד כבר כמה חודשים ושממש לא בטוח שתאושר החלופה של האוניות (שיעגנו מחוץ לנמל ויספקו אמוניה ישירות למפעל - ס.ג), כי עיריית חיפה מתנגדת לכך, לא משקיעה כסף במיגון למקרה ויצטרכו. אם הם היו מסתכלים קדימה' המפעל הדרומי היה עובד היום".

- היכן טעתה ממשלת ישראל בטיפול במשבר האמוניה במשק?

"ממשלת ישראל נתנה לחיפה כימיקלים זמן מאוד ארוך להיערכות, שנים. הממשלה הובילה את המכרז להקמת המפעל בדרום, כאשר בדרך כלל הממשלה לא מקימה מפעלים לייצור חומרי גלם, אבל באופן חריג היא הייתה מוכנה לתת במקרה הזה סיוע כספי. גם לאחר שהמכרז הזה נכשל הממשלה נתנה לחברה לא מעט זמן להיערך. גם מבחינת החלופות ליבוא אמוניה פעלנו ובדקנו את כל החלופות באופן מקצועי. המדינה לא הייתה מוכנה להתפשר על הדרישות הסביבתיות, וזה בצדק רב".

- אילו פתרונות המדינה תעמיד לתעשיינים שמבססים את פעילותם על האמוניה?

"כל התעשיינים שצורכים אמוניה שלא לייצור דשנים כבר מסודרים, נערכנו בשלושת החודשים האחרונים וגם המפעלים נערכו. בגלל שבית המשפט קיצר התקופה הזאת בהחלטתו האחרונה, אז היו קשיים לכמה מפעלים".

- בוועד עובדי המפעל טוענים שחיפה כימיקלים עושים שימוש ציני בעובדי המפעל ומשתמשים בהן כבני-ערובה. האם אתה חושב שיש בזה מין האמת?

"בהחלט. אם היו מודיעים רק על הסגירה של המפעל בצפון כמו שמלכתחילה הם דיברו, אז הייתי אומר שזה לא נכון. אבל הודיעו גם על סגירת המפעל בדרום, שאין בזה שום הגיון כלכלי, הרי בשבועות ספורים ניתן להסדיר את הפעילות שלו. לכן, אני רואה בזה ניסיון לשימוש ציני בעובדים כבני-ערובה כדי להפעיל לחץ על הממשלה. הייתי מצפה שהנהלת המפעל, שעשתה טעויות קשות, תיקח אחריות על מעשיה".

- האם היית מוכן לגור בסמוך למכל?

"אני מניח שכן. אבל המדד האובייקטיבי זה לא איפה שאני הייתי גר, אלא מה קובעים גורמי מקצוע של המשרד להגנת הסביבה והם קבעו כי המפעל מסוכן, לכן הובלנו את ההחלטה על סגירתו. שאלו אותי אנשי המקצוע בתחילת דרכי אם אוכל לעמוד בלחצים שיכולים להפעיל עלי, אז אמרתי שתפקידם הוא להחליט מה מסוכן ומה לא לציבור ותפקידי הוא לעמוד בלחצים ולגבות אותם. זה נכון לגבי המכל וזה נכון גם לגבי החלופות ליבוא אמוניה".

- בוועד העובדים חוששים מהמצב שהנהלת החברה תפטר אותם, תגיע לפתרון עם המדינה תוך זמן קצר והמפעל יחזור לפעילותו עם עובדים חדשים בשכר נמוך יותר. מה אתה חושב על זה?

"יכול להיות. הנהלת החברה קיבלה החלטה לא נכונה בכל צומת אפשרי. היות שאני לא רואה שום היגיון כלכלי בסגירה של המפעל בדרום, אז בהחלט יכול להיות שמסתתר פה איזשהו רצון לפגוע בזכויות של העובדים - אין לי דרך לדעת".