האם "כריש" ו"תנין" באמת יכולים להתחרות ב"לוויתן"?

דוראד רכשה ב-4 דולר ליחידת חום, ועידן עופר צפוי לרכוש אפילו בפחות מכך את יתרת הגז הטבעי שנשארה במאגרים הקטנים ■ אז מה יקרה אחר-כך? ככל הנראה "לוויתן". ומחירים גבוהים ■ פרשנות

4 דולר ליחידת חום - מחיר הגז שהשיגה יצרנית החשמל הפרטית דוראד לפי הודעתה אתמול הוא הזול ביותר שהושג בעסקאות גז בעשור האחרון.

הגז שיספקו  לדוראד מאגרי "תנין" וכריש" יהיה זול ב-20% מהגז של "לווייתן" ובכמעט שני דולרים מהמחיר שמשלמת חברת החשמל ליזמי "תמר" - העסקה שממנה נגזרים מחירי החשמל לציבור הרחב.

עם זאת, החגיגות באוצר ובקרב תומכי מתווה הגז עדיין מוקדמות. גם אם כריש ותנין מוכיחים יכולת מפתיעה לנגוס בלוויתן, השאלה הגדולה היא מה יקרה למחירי הגז ביום אחרי שעידן עופר ירכוש את מרבית כמות הגז שנותרה בשני המאגרים הקטנים.

הידיעה על העסקה המתגבשת בין ספקית הגז היוונית אנרג'יאן ליצרנית החשמל הפרטית דוראד, עוררה פרץ של שמחה באגף התקציבים באוצר. בשנתיים האחרונות ספגו הממונה על התקציבים, אמיר לוי, וסגנו לענייני תשתיות, אודי אדירי, קיתונות ביקורת בגלל תמיכתם במתווה הגז. לוי  הצדיק את המתווה בנימוק מרכזי אחד, תאוריית "השחקן השלישי": דלק ונובל אנרג'י, בעלות השליטה בכל המאגרים שהתגלו עד היום, הסכימו במסגרת המתווה למכור לגורם שלישי את מאגרי הגז כריש ותנין.

מרבית המומחים בשוק - ובראשם הממונה על ההגבלים המתפטר, דיוויד גילה - טענו ששני המאגרים קטנים מדי ואין סיכוי שיוכלו להתחרות מול "לוויתן" הענק. היתרון לגודל יאפשר ללוויתן לשבור את מתחריו הסבירו לנו. לוי התעקש שדי בשחקן נוסף, קטן ככל שיהיה, כדי לייצר תחרות של ממש למונופול הגז.

בדצמבר 2016 נכנסה לתמונה אנרג'יאן, חברה בינונית בעלת קידוחי מים עמוקים ביוון, ששילמה לדלק כ-150 מיליון דולר תמורת הזכויות בשני המאגרים. מאז היוונים עובדים במרץ ומפגינים תעוזה מעל ומעבר לציפיות האופטימיות ביותר באוצר. בעוד שיזמי לוויתן סגרו הסכמים עם קבוצת פז ואחרים לפי מחיר גז של  4.7-4.8 דולר ליחידת חום, הצליח יו"ר דוראד ארז כלפון לסגור עם אנרג'יאן על 4 דולרים בלבד. "התחרות עובדת", אמרו אתמול באוצר "גם לוויתן יוריד את המחירים, פשוט כי לא תהיה לו ברירה".

אז זהו, שדווקא תהיה לו ברירה. הסיבה הטריוויאלית היא שכמעט כל הגז שנותר בשני המאגרים עומד להימכר בקרוב לקבוצת החברה לישראל של עידן עופר. הקבוצה מנהלת מו"מ לרכישת גז עבור כיל, בזן ויצרנית החשמל OPC, והמחיר יהיה כמעט בוודאות נמוך מ-4 דולר. השאלה הגדולה היא מה יהיה אחר-כך. כרגע נראה שעידן עופר יהיה זה שיצחק אחרון, יחד עם יזמי לוויתן.