שערוריית הדיזל בפולקסוואגן: בכיר בחברה צפוי למאסר של עד 7 שנים

אוליבר שמידט הודה במסגרת הסדר טיעון במעורבותו בהונאת הרשויות והצרכנים בארה"ב, בתוצאות מבחני הפליטה של רכבי יצרנית המכוניות הגרמנית

מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס
מפעל פולקסוואגן / צילום: רויטרס

מנהל בפולקסוואגן, אוליבר שמידט, הודה באשמה אתמול (שישי) בביהמ"ש המחוזי בדטרויט בארה"ב, בנוגע לשערוריית תרמית הדיזל הענקית, שעלתה ליצרנית הרכב הגרמנית 25 מיליארד דולר.

במסגרת הסדר טיעון, צפוי שמידט למאסר של עד שבע שנים ולקנס של בין 40 אלף ל-400 אלף דולר, לאחר שהודה בקשירת קשר להטעיית הרשויות בארה"ב ובהפרת חוקי איכות הסביבה. 

גזר דינו של שמידט יינתן ב-6 בדצמבר.

במארס הודתה פולקסוואגן בשלושה סעיפי עבירות במסגרת הסדר טיעון שנועד ליישב את האשמות המדינה שלפיהן התקינה תוכנה חשאית בכלי רכב במטרה לרמות במבחני פליטה. התביעה בארה"ב הגישה עד כה כתבי אישום כנד שמונה מנהלים של פולקסוואגן כיום ובעבר.

"שמידט השתתף במזימת תרמית של פולקסוואגן שהעדיפה את מכירות התאגיד על פני אמת במבחני הפליטה ועל פני אמון הרוכשים האמריקאים", אמר סגן התובע הכללי ג'ין ויליאמס.  

"שמידט, יחד עם כל אחד ואחד מהבכירים המעורבים בשערוריית הפליטה הזו, יישאו באחריות מלאה למעשיהם בפני משרד המשפטים, ככל שהחקירה הזו תתקדם". 

מוקדם יותר השנה הואשם שמידט ב-11 סעיפי עבירה והתובעים הפדרליים אמרו כי הוא עלול לעמוד מול עונש מקסימלי של 169 שנים בכלא. כחלק מהסכם הטיעון איתו, הסכימו התובעים לבטל את מרבית הסעיפים, ושמידט הסכים כי יגורש בתום תקופת מאסרו. 

שמידט היה אחראי על המשרד לסביבה ולהנדסה של החברה באובורן הילס שבדטרויט, עד פברואר 2015, שם פיקח על ענייני פליטת גז. 

 לפי הסכם הטיעון, לאחר שהודיעו לו על קיומה של תוכנת הפליטה בקיץ 2015, קשר שמידט קשר עם מנהלים אחרים להימנע מחשיפת "רמייה מכוונת" מצד יצרנית הרכב, בניסיון להשיג אישור רגולטורי עבור דגמי 2016 של רכבי הדיזל 2 ליטרים שלה. 

במהלך התקופה האמורה עבד שמידט במטה החברה בוולפסבורג, גרמניה, כ"אחד משלושה כפופים" לראש מחלקת פיתוח מנועים. הוא נעצר כאשר נסע לארה"ב בתחילת ינואר.