המוסדיים הפסידו "על הנייר" רק חצי מיליארד דולר בטבע

המכה העיקרית על החוסכים נחתה כבר בשנה שעברה, כשמניית טבע גילחה 6 מיליארד שקל מחסכונות הפנסיה ■ כמה הפסידו בימים האחרונים מנורה, מגדל, כלל והראל? וכמה פסגות?

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

החדשות הרעות: הירידה החדה במחיר מניית טבע גילחה 6 מיליארד שקל מחסכונות החוסכים לפנסיה בישראל ב-2016 לבדה. כך עולה מבדיקת "גלובס".

החדשות הטובות, הנגזרות מהרעות, הן כי החשיפה הנוכחית למניית טבע בתיקי הפנסיה נמוכה יחסית, ככל הנראה בגלל שהמכה העיקרית כבר נחתה בשנה שעברה.

לפי הנתונים שהגיעו לידי "גלובס", אחזקות כלל הגופים המוסדיים במניית טבע עמדו על כ-11 מיליארד שקל בסוף 2015 וירדו ל-7.2 מיליארד שנה אחר כך. הירידה הייתה אמורה להיות חדה אף יותר, אלא שהמוסדיים בחרו לנצל את הירידות דווקא כדי להגדיל את החזקותיהם במניית העם: במהלך 2016 הם רכשו מניות טבע כשהשינוי בכמות המוחזקת העומדת על 2.3 מיליארד שקל. משום כך, ההפסד נטו המיוחס לירידת המחירים במניות טבע לפי חישוב זה מגיע ל-6.1 מיליארד שקל.

 

הנפילה במניית טבע בסוף השבוע מחקה לגופים המוסדיים הישראליים כחצי מיליארד דולר - כך עולה מנתוני stocker.co.il. לפי נתוני סטוקר, המוסדיים בישראל מחזיקים כ-4.27% מהון המניות של טבע באפיקי החיסכון לטווח ארוך, ועוד 0.37% באמצעות קרנות הנאמנות. מניית טבע מהווה כיום כ-5.6% מהמדד המוביל בבורסה, ת"א 35.

המפסידה הגדולה "על הנייר", מקרב המוסדיים הישראליים, הייתה אמורה להיות חברת הביטוח מנורה, שהחזיקה, נכון לסוף חודש מארס, בכ-7.7 מיליון מניות טבע, ששוויין צנח בסוף השבוע בכ-81.9 מיליון דולר. עם זאת, לפי נתונים שמסרה היום מנורה, היא מכרה מניות בתקופה שחלפה מאז ונכון להיום החזקתה היא כ-4.9 מיליון מניות, כך שההפסד שלה "על הנייר" הסתכם בכ-52 מיליון דולר.

מגדל, עם החזקה של כ-5.5 מיליון מניות, איבדה "על הנייר" 58.5 מיליון דולר, ואחריה כלל והראל עם הפסדים של 54 מיליון דולר ו-50.4 מיליון דולר, בהתאמה.

בין קרנות הנאמנות, המחזיקה הגדולה ביותר במניות טבע היא פסגות, עם כ-664 אלף מניות. שווי ההחזקה שלה צנח בסוף השבוע בכ-7.1 מיליון דולר. פסגות מחזיקה עוד כ-2.8 מיליון מניות באפיקי החיסכון ארוך הטווח, וההפסד "על הנייר" שרשמה בגינן הוא כ-30 מיליון דולר.

עוד בקרנות הנאמנות, שווי ההחזקות של מגדל, אילים ומיטב דש התכווץ ב-6.9 מיליון דולר - 5 מיליון דולר ו-4.8 מיליון דולר, בהתאמה.

החזקות מוסדיים בטבע
 החזקות מוסדיים בטבע

אלרגן תיפטר מהמניות?

בעלת המניות הגדולה ביותר בטבע כיום היא חברת התרופות אלרגן, שמכרה לטבע את החטיבה הגנרית שלה, אקטביס, בשנה שעברה תמורת כ-34 מיליארד דולר במזומן וכ-100 מיליון מניות טבע. אלרגן מחזיקה ב-9.9% מהון המניות של טבע, והנפילה במניית החברה הפחיתה את השווי של החזקתה בה בקרוב ל-1.1 מיליארד דולר, לשווי נוכחי של כ-2.1 מיליארד דולר.

אלרגן אולי "נפטרה" בזמן מאקטביס, רגע לפני הקשיים בשוק הגנרי בארה"ב, אך היא עדיין חשופה במידה מסוימת לשוק הזה באמצעות החזקתה בטבע. נזכיר שבמסגרת העסקה, אלרגן הייתה מנועה מלמכור את מניות טבע שברשותה במשך תקופה של שנה מהשלמת העסקה. המועד עבר בשבוע שעבר, כך שכיום היא עשויה למכור את מניותיה ולהוסיף ללחץ על מניית טבע.

מלבד אלרגן, בעלי מניות נוספים בטבע הם קרנות פידליטי (FMR), עם החזקה של 6.5%, ו- Capital Research, עם החזקה של 5.9%. בסוף השבוע הם רשמו הפסדים "על הנייר" בהיקף של 703 מיליון דולר ו-633 מיליון דולר, בהתאמה. 

המשבר בטבע - כל הידיעות