חברת המימון החוץ-בנקאי אורשי גייסה 50 מיליון ש' בריבית 3%

אורשי מייעדת את התמורה בין היתר להגדלת תיק הלקוחות, לפירעון הלוואות פרטיות ולפירעון הלוואות מגורמים הקשורים לבעלי השליטה

שי לביא וגלעד אלגור / צילום: מצגת החברה
שי לביא וגלעד אלגור / צילום: מצגת החברה

הנפקה נוספת מיום חמישי, בהיקף מצומצם הרבה יותר, שזכתה לביקושים גבוהים, היא של חברת האשראי החוץ-בנקאי אורשי.

החברה הבטיחה בשלב המוסדי גיוס של כ-50 מיליון שקל - סכום המקסימום שאותו ביקשה לגייס - בריבית של כ-3%, קרוב ל-1% פחות מריבית המקסימום, שעמדה על כ-4%. בימים הקרובים תקיים אורשי את השלב הציבורי בהנפקה. את ההנפקה מובילה ווליו בייס.

את אורשי, הפועלת בתחום ניכיון צ'קים מסחריים לעסקים קטנים ובינוניים, ייסד ב-1982 יצחק לביא וכיום יו"ר החברה הוא בנו, שי לביא, והמנכ"ל הוא גלעד אלגור, השותף בהחזקות בחברה.

באורשי מתכננים להשתמש בכספי ההנפקה לפירעון הלוואות פרטיות בריבית גבוהה מזו שלפיה מתוכנן גיוס האג"ח, וכן לצורך הגדלת תיק הלקוחות. עוד צפויה תמורת הגיוס לשמש לפירעון כמה הלוואות בהיקף כולל של כ-9 מיליון שקל מגורמים הקשורים לשי לביא ולמנכ"ל אלגור.

פעילותן של חברות האשראי החוץ-בנקאי מתרכזת בעיקר בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים. באורשי מציינים, כי "שוק מתן האשראי עבור עסקים קטנים ובינוניים כנגד ממסרים דחויים מאופיין במספר שחקנים מצומצם, המרכזים את מרבית הפעילות בתחום, שהתרחב בתקופה האחרונה".

מתשקיף החברה עלה, כי בתחילת 2017 הגיעה אורשי להסכמה עם חברה בבעלות היו"ר שי לביא ורעייתו, שלפיה מועד פירעון ההלוואה שהעמידה לאורשי, שיתרתה 25 מיליון שקל, נקבע לתחילת 2022, והריבית השנתית עליה תעמוד על 8% - שתחולק לריבית שוטפת שנתית (שתשולם מדי חודש) של 3.5% וריבית נדחית של 4.5%, שתיצבר לקרן ההלוואה.

בסיכומה של 2016 עלו הכנסותיה של אורשי בכ-10%, והצטברו לסכום של כ-20 מיליון שקל, בעיקר בזכות "הגדלת מסגרות האשראי העומדות לרשות החברה, שאפשרו את הגדלת נפח הפעילות". הרווח הנקי השנתי של החברה גדל בשנה שעברה ב-25% ל-6.5 מיליון שקל.

בסיכום הרבעון הראשון של 2017, אורשי המשיכה לצמוח, והכנסותיה גדלו ב-6% ל-5 מיליון שקל. עם זאת, הוצאותיה לחובות מסופקים ואבודים גדלו משמעותית, ועמדו על כ-550 אלף שקל (דומה לשנת 2016 כולה).

זאת בשל "הפרשה ספציפית שבוצעה ברבעון זה בגין חובות שזוהו כבעייתיים, ובהתאם למדיניות ההפרשה לחובות מסופקים של החברה".

הרווח הנקי הרבעוני נחלש ב-15% ל-1.7 מיליון שקל.