מגמה שלילית בבורסה בת"א; מניית קמהדע התרסקה

צפון קוריאה שיגרה טיל בליסטי מעל יפן וחידשה את המתיחות הבטחונית ■ מגמה שלילית בוול סטריט, באירופה ובאסיה

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בירידות שערים, ברקע הירידות באסיה, באירופה ובוול סטריט, שבאו בעקבות רוחות מלחמה חדשות-ישנות בין צפון קוריאה, ארה"ב וגם יפן. הלילה שיגרה צפון קוריאה טיל בליסטי שחלף מעל שטחה של יפן. התגובות למהלך, כמו גם השיגור עצמו כמובן, עלולות להביא להסלמה ביטחונית חמורה, והמשקיעים בעולם חוששים. 

 

הבורסות באסיה ירדו הבוקר עד 0.5%, אירופה נופלת עד 2% והחוזים בוול סטריט יורדים בשעה זו עד 0.9% לאחר נעילה מעורבת אמש. בשל המתיחות הביטחונית המשקיעים בעולם מוכרים מניות וקונים נכסי מקלט כמו הין היפני והזהב.

בבית ההשקעות אקסלנס מגיבים היום להסלמה הביטחונית בעולם ולהשפעה על השווקים: "בדומה לאירועים דומים בעבר, שוקי המניות ימשיכו להיות עצבניים בימים הקרובים. הרעה נוספת במשבר הצפון-קוריאני תביא להתגברות מגמת המימושים. עם זאת, אם כמו בהרבה מאוד מקרים בעבר, האיומים ההדדיים לא יוסלמו למאבק של ממש - המשקיעים יחזרו אל שוקי המניות, במיוחד בהינתן אלטרנטיבת התשואה, הממשיכה לשהות בסביבה כה נמוכה".

להערכת האנליסטים, "במידה שהמשבר יתפתח לאירוע גדול יותר, צפויה ריצת ה-Fly to Safety להתגבר, מה שייטיב עוד יותר עם 'הנכסים הבטוחים' - כמו הזהב והין היפני. מי שעוד עשוי ליהנות מהמשך העלייה במתחים הוא המטבע האירופי, שנמצא במגמת התחזקות כבר כמה חודשים ובמידה שאכן יתחזק, צפויה השפעה שלילית דווקא על שוקי המניות באירופה".

כן ברקע למסחר בבורסה ובשוקי העולם, הציפייה למהלכים מוניטריים מצד הפדרל ריזרב בארה"ב. על הפרק - העלאת ריבית וצמצום המאזן הענק של הבנק. בסוף השבוע האחרון בכנס בג'קסון הול קובעי המדיניות לא התייחסו לשני נושאים אלה והמשיכו את אי-הוודאות של המשקיעים. 

על זה אומרים באקסלנס כי "מה שצפוי להשפיע בחודש הקרוב על סדר היום הכלכלי יהיו השיח סביב נושא העלאת תקרת החוב ואישור תקציב הממשלה בארה"ב, שני נושאים עליהם הקונגרס יהיה צריך להסכים עד סוף חודש ספטמבר. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים, שהחלה לרדת עוד בשבוע שעבר, הושפעה אז מהעלייה בשיח סביב הקשיים האפשריים באישור העלאת תקרת החוב ותקציב הממשלה האמריקאי. המתיחות הנוכחית עשויה לכווץ עוד יותר את התשואות". 

מרכזות עניין

האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון הודיע לאירונאוטיקס  כי הוא מתלה את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט החברה, מסוג 1K Orbiter, ללקוח מהותי של החברה במדינה זרה. היקף ההזמנות של הלקוח עומד על סך של כ-20 מיליון דולר, לשנים 2017-2018.

אלביט מערכות  זכתה בחוזה בהיקף 93 מיליון דולר מלקוח באסיה פסיפיק לשדרוג צי מטוסי F-5. החוזה יבוצע במהלך שלוש שנים. במסגרת חוזה ההשבחה, אלביט מערכות תצייד את מטוסי ה-F-5 במערכות מתקדמות, לרבות מערכות תצוגה עילית (תע"ל), קוקפיט מתקדם, מכ"ם, מערכות נשק וניווט וקסדות טייס מסוג DASH IV.

קמהדע נסחרת בירידות שערים חדות בעקבות הודעת ה-FDA כי קיימות עדיין השגות ושאלות בנוגע לבטיחות ויעילות טיפול החברה ב-AAT באינהלציה.

מניות הבנקים הגדולים,  לאומי , פועלים , דיסקונט  ומזרחי טפחות , ממשיכות לרדת גם היום, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה למשטרה על פתיחת חקירה פלילית נגד ראשי בנק לאומי לשעבר בפרשת העלמות המס והלבנת ההון בארה"ב. חקירה זו עלולה להתפתח גם לחקירות נגד ראשי בנקים אחרים שחלקם עוד נמצאים במערכת וחלקם טרם יישבו את המחלוקות המשפטיות עם הרשויות האמריקאיות. 

עונת הדוחות לרבעון השני נמצאת בישורת האחרונה כשעד יום שישי כל החברות הציבוריות אמורות לפרסם את התוצאות הכספיות.

בנק מזרחי טפחות  דיווח על גידול של 17.6% ברווח הנקי ברבעון שהסתכם בכ-400 מיליון שקל. התשואה על ההון העצמי ברבעון השני עמדה על 12.7%. הבנק יחלק דיבידנד של 120 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון השני. מזרחי טפחות יפריש בדוחות הרבעון השלישי 160 מיליון שקל בגין ההסכם הקיבוצי החדש עם העובדים. 

אפריקה ישראל  מדווחת על הפסד נקי המיוחס לבעלי המניות בהיקף 16 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-164 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגרעון בהון המיוחס לבעלים של החברה הסתכם בסוף הרבעון בכ-458 מיליון שקל.

רמי לוי  מדווחת על עלייה בהכנסות ברבעון השני של 2017 בכ-14% לכ-1.29 מיליארד שקל, הרווח הנקי עלה בכ-31% לכ-33.6 מיליון שקל. 
הרשת מפעילה כיום 45 סניפי דיסקאונט ועוד 3 סניפים בזכיינות ועד סוף השנה תפעיל בסך הכל 50 סניפי דיסקאונט; בנוסף, בכוונת החברה לפתוח עוד 3 סניפים בפורמט "הסניפים העירוניים" עד סוף שנת 2017. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בשיעור של 20 מיליון שקל. 

הכנסות אורביט  הסתכמו ברבעון השני ב-9.1 מיליון דולר, עלייה של 30% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ההפסד הנקי צומצם ב-7% והסתכם ב-0.9 מיליון דולר.