"מתחילים להרגיש שינוי בגישה של המוסדיים לקרנות השקעה"

היקף החשיפה לקרנות השקעה פרטיות (פרייבט אקוויטי, תשתיות נדל"ן, הון סיכון וכדומה) של הגופים המוסדיים עומד על 5.32% בלבד מסך הנכסים שהם מנהלים, לעומת ממוצע עולמי של 28.9%

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

היקף ההשקעות של הגופים המוסדיים הישראלים בקרנות השקעה פרטיות נמוכה משמעותית מהמקובל בעולם. כך עולה מנתונים שהוצגו בכנס שערכה חברת המחקר והנתונים הבינ"ל Preqin בשיתוף עם HA Global המתמחה בייצוג קרנות השקעה בישראל.

מהנתונים שהוצגו בפני מנהלי ההשקעות הבכירים ומנהלי התחום האלטרנטיבי של הגופים המוסדיים בישראל עולה כי היקף החשיפה לקרנות השקעה פרטיות (פרייבט אקוויטי, תשתיות נדל"ן, הון סיכון וכד') עומד על 5.32% בלבד מסך הנכסים שמנהלים המוסדיים בישראל. מדובר בהיקף כספי של 24.5 מיליארד דולר (כולל התחייבות) מסך נכסים כולל של כ-491 מיליארד דולר.

זאת לעומת 27.5% אצל הגופיים המוסדיים בארה"ב המושקע בקרנות השקעה פרטיות מתוך סך הנכסים המנוהלים, וממוצע עולמי של 28.9% .

מהנתונים עולה עוד כי למרות ההיקף הנמוך יחסית של ההשקעות בקרנות השקעה פרטיות של המוסדיים הישראליים, בעשור האחרון חל גידול משמעותי בהיקף ההשקעות: מרמה של 0.79% מכלל הנכסים בשנת 2007 לרמה של 5.32% כיום. מבחינת היקף הנכסים, ובשל צמיחת היקף הנכסים שמנהלים המוסדיים, מדובר בזינוק חד של למעלה מ-820%: מהיקף השקעות כולל בקרנות השקעה פרטיות של כ- 1.4 מיליארד דולר בשנת 2008 להיקף של כ- 11.5 מיליארד דולר בשנת 2016.

7% מההשקעות האלטרנטיביות של המוסדיים היא בקרנות הון סיכון. בתחום זה ישנה הטיה משמעותית להשקעות בישראל: כ-84% מהכספים (כ-2.4 מיליארד שקל) מושקעים בקרנות הון סיכון ישראליות. זאת לעומת 16% בלבד (פחות מחצי מיליארד שקל) המושקעים בקרנות הון סיכון זרות.כ-14.5% מהכספים האלטרנטיביים מושקעים בקרנות נדל"ן. מרבית ההשקעות בתחום זה (כ-92% - 5.5 מיליארד שקל) הוא בקרנות נדל"ן זרות המשקיעות בנכסים ברחבי העולם. עוד עולה כי כ-93% מההשקעות בנדל"ן הם בנדל"ן מניב ורק כ-7% מההשקעות הם בנדל"ן למגורים.

אפיק נוסף בו מושקעים המוסדיים בארץ הוא בתחום קרנות הגידור. באפיק זה כ-77% מההשקעות (כ-4 מיליארד שקל) הוא בקרנות גידור זרות וכ-23% (כמיליארד שקל) הוא בקרנות גידור מקומיות.

איציק קבסה מנכ"ל משותף HA Global : "הריבית הנמוכה והעדר תשואה מייצרים קרקע פוריה להגדלת האלוקציה לתחום שמנהל נכסים בהיקף של 7.7 טריליון דולר בעולם. אנחנו מתחילים להרגיש שינוי גם בישראל, אך הדרך עוד ארוכה. הגופים המוסדיים בישראל מגלים עניין הולך וגובר בתחום, מגדילים כח אדם בתחום מנהלים תהליך בדיקה רציני ומקצועי של מוצרי ההשקעה".