מידע מצ'יינג' חושף: בעלי עסקים ניכו צ'קים שלא נרשמו בעסק

במבצע ביקורת שרשות המסים ערכה בשבוע שעבר ב-112 עסקים מתחומי המסחר, השירותים והתעשייה בערים חולון, בת-ים ואזור, נמצא כי 10% מהם לא רשמו הכנסות ■ מדריך גילוי מרצון מול רשות המס

צ'יינג' / צילום: תמר מצפי
צ'יינג' / צילום: תמר מצפי

צ'קים בסך כ-430 אלף שקל שנפדו בצ'יינג' ולא נרשמו כהכנסות של חברת השיווק שקיבלה אותם; ובעל חברה סיטונאית לפירות וירקות שפדה בצ'יינג' אחר צ'קים בסך כ-275 אלף שקל שגם הם לא נרשמו כהכנסה בעסק - אלה הם רק חלק מהממצאים שחשפו מבקרירשות המסים שערכו פשיטות-פתע על צ'יינג'ים באזור חולון, בת-ים ואזור.

במסגרת מבצע הביקורת ערכו מבקרי ניהול ספרים, בניהולה של פקידת השומה חולון, ביקורות ממוקדות בשבוע שעבר בעסקים בערים חולון, בת-ים ואזור. במסגרת המבצע נבדקו 112 עסקים מתחומי המסחר, השירותים והתעשייה, ובין היתר נמצא כי 10% מהם לא רשמו הכנסות.

במהלך ביקורת בעסק לשירותי מטבע (צ'יינג') מחולון התברר כי חלק מלקוחותיו לא רשמו את הצ'קים שניכו אצלו. כך נמצא, בין היתר, כי בעליה לשעבר של חברה לשיווק ולהשקעות מרחובות ביצע בשנים 2016-2015 ניכיון צ'קים בסך של כ-431 אלף שקל, מבלי שהצ'קים תועדו בספרי החברה. לטענתו, הוא לא ניכה את הצ'קים בעבורו אלא עשה טובה למישהו אחר.

עוד נמצא כי בעלים של חברה סיטונאית לפירות ולירקות מאזור חולון ניכה צ'קים בסך כ-275 אלף שקל ששילמו לו לקוחותיו, ללא רישום ותיעוד. לאור המידע שבידיהם, ינסו המבקרים לאתר נותני שירותי מטבע נוספים, שניכו בעבורו צ'קים. בעל העסק עצמו טען: "אמצא הסבר לכל הצ'קים".

עוד התברר בבדיקת הלקוחות כי שכיר בחברה מכפר-סבא, שבעברו היה קבלן שיפוצים, ניכה צ'קים בשנים 2015-2013, בהן היה עצמאי, בסך של כ-83,000 שקל, מבלי שלצ'קים היה תיעוד בספריו. לדבריו, הוא לא יכול היה לרשום את הצ'קים, כי הספרים נבדקים כעת על-ידי חוקרי מס הכנסה.

עוד התברר כי בעליה של חנות הלבשה מפתח-תקווה ניכה צ'קים שקיבל מלקוחותיו בשנת 2015 בהיקף של כ-5,600 שקל. לדבריו, הוא לא יכול לאתר את רישום הצ'קים בספרי העסק, כיוון שהוא לא רושם את שם הלקוח על החשבוניות.

עוד במסגרת המבצע, נחשף כי עורך דין מחולון, שבוצעו עבורו שתי העברות לחשבון נאמנות בסך של 800,000 ו-48,000 שקל, לא הוציא בגינן קבלות ולא ערך כל רישום. "את צודקת, אוציא קבלה במועד", השיב לשאלת הבודקת. 

כמו כן, במהלך הביקורות נחשפו מקרים נוספים של אי-רישום הכנסות, ובהם עניינו של בעל עסק לזגגות מחולון, שלא רשם צ'ק בסך 210 שקל ותירץ זאת בכך ש"התכוונתי לתת לפקידה ולא הספקתי"; בעלת מכון יופי מבת-ים לא רשמה כספים ששילמו לה לקוחות במזומן והבטיחה לתקן; בעל מזנון מחולון לא רשם כספים ששולמו בכרטיס אשראי ביום הביקורת בסך של כ-3,000 שקל ואמר כי רושם בסוף היום; וכן בעל חנות צבע מחולון, שמידע שנמסר לגביו לעניין אי-רישום הכנסות אומת, והוא טען כי הוא לא יודע מדוע לא רשם.

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור, במסגרת המדיניות להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

ענף הצ'יינג'ים (נותני שירותי מטבע) מגלגל סכום אדיר של מעל 150 מיליארד שקל בשנה - כ-10% ממחזור הכספים המנוהלים במערכת הפיננסית החוקית בישראל, ומהווה כר פורה להלבנת הון והעלמות מס. לפי נתוני הרשות לאיסור הלבנת הון, כ-10% מהעבריינים שנתפסים מלבינים הון עושים שימוש בנותני שירותי מטבע, וכמעט כל כתב אישום שמוגש בתחום הלבנת ההון בתקופה האחרונה כלל שימוש בשירותים אלה, בידיעת או ללא ידיעת נותן שירותי המטבע.

בדוח של הרשות לאיסור הלבנת הון שפורסם בשבוע שעבר עולה כי בשנים האחרונות ניכרת מגמת עלייה משמעותית במספר הדיווחים הבלתי רגילים (דיווחים על פעילות חשודה של לקוחות) שקיבלה הרשות מנותני שירותי המטבע. "סקטור נותני שירותי מטבע הוא בעל מאפיינים ייחודיים, ההופכים אותו לפגיע יותר לניצול לצורך ביצוע הלבנת הון ומימון טרור", נכתב בדוח. "לצד זאת, קיימים מקרים בהם נותני שירותי מטבע מסייעים ביודעין להטמעת כספי פשיעה במסגרת מחזור פעילותם".