סלינגר מקלה על חברות הביטוח לחלק שוב דיבידנדים

המפקחת שלחה למנהלי החברות מכתב שמקל דרישותיה לעמידה במבחני איתנות הון, מה שמנע מהחברות - ובמיוחד מגדל של שלמה אליהו - לחלק דיבידנדים

דורית סלינגר/ צילום:חן גלילי
דורית סלינגר/ צילום:חן גלילי

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, מקצרת לחברות הביטוח את הדרך לחלוקת דיבידנדים ניכרים, לאחר שנים שבהן מיעטו לשתף את בעלי המניות שלהן ברווחיהן. אתמול שלחה סלינגר למנהלי חברות הביטוח טיוטת "מכתב דיבידנד" חדשה, העוסקת ב"חלוקת דיבידנד על-ידי חברת ביטוח", ושבמסגרתו היא תבטל את המכתב הקודם שהוציאה לחברות בנושא זה, ושקבע מבחני איתנות הון גבוהה, מה שמנע מהחברות לחלק דיבידנדים.

גורם המעורה בנושא הסביר, כי "המכתב החדש יבטל את המכתב המפורסם של ה-130% כמבחן לחלוקת דיבידנד, ומחזיר את השוק למבחן של עמידה ב-100% מהדרישות על פי מודל הסולבנסי 2 שהשוק יטמיע פה (השיעור האמור - לאחר חלוקת הדיבידנד, ר' ש')".

המכתב החדש הוצא חודשים מעטים לאחר שהפיקוח על הביטוח הגיע להבנות עם כל חברות הביטוח כמעט ביחס לאופן הטמעת הסולבנסי 2 - משטר הון אירופי ייעודי לחברות ביטוח שאירופה מתעתדת לאמץ - וזאת במסגרת פשרה שהושגה לבסוף בוועדת הכספים, לאחר עימות עם מגדל.

עתה, אומר אותו גורם מעורה, "מקריאת הדוחות הכספיים של חברות הביטוח, כפי שפורסמו לאחרונה, ולפי הערכות שניתנו במסגרת הדוחות הללו, נראה שחלוקת דיבידנד היא דבר בר-השגה עבור כל החברות הגדולות בענף". אותו גורם הרחיב, כי "אני מאמין שבעוד שני רבעונים כל החברות תעמודנה בדרישות החדשות של סלינגר לצורכי חלוקת דיבידנד".

שיפור במצב מגדל

מי שעשוי ליהנות מהשינוי האמור, בין היתר, הוא שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, שלא מצליח לחלק דיבידנדים מחברת הביטוח שבשליטתו, בעוד שהוא זקוק מאוד לנזילות כדי לעמוד בחובותיו לבנקים. בשנים האחרונות הוא לא עומד בחובות אלה, והוא במגעים להסדר עם הבנקים, ולאחרונה הוא מקדם חלופה של הנפקת אג"ח למוסדיים בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל - מה שישמש אותו להחזר רוב החוב לבנקים.

בכל אופן, אחת המשקולות המרכזיות שמונעת ממגדל לחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה היא ההיערכות להחלת משטר דרישות הון חדש בישראל - הסולבנסי 2. בדוחות הכספיים שפרסמה לאחרונה דיווחה מגדל, כי חל שיפור במצבה ביחס לדרישות רשות שוק ההון, משום ש"על פי חישוב שערכה מגדל ביטוח ליום 31 בדצמבר 2016, לחברה עודף הון משמעותי של כ-4 מיליארד שקל, על-פי אבני הדרך בתקופת הפריסה. עם זאת, על החברה להשלים סך של כ-0.9 מיליארד שקל עד ליום 31 בדצמבר 2024". לפיכך, נראה כי אליהו מתחיל לראות את האור בקצה "מנהרת האי-חלוקת דיבידנדים".

בתוך כך, קבוצת הביטוח הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, דיווחה אמש כי תחלק לבעלי המניות בה דיבידנד בהיקף כולל של כ-204 מיליון שקל. בהראל ציינו בהקשר זה, כי דירקטוריון החברה אישר את החלוקה האמורה, לאחר ש"בפני הדירקטוריון הוצגו העודפים הראויים לחלוקה של החברה, נכון לסוף המחצית הראשונה ב-2017, שמסתכמים בלמעלה מ-4 מיליארד שקל (כ-4.55 מיליארד שקל, ר' ש')".

קבוצת הראל דיווחה לפני ימים מעטים כי סיכמה את המחצית הראשונה של 2017 עם זינוק של 950% ברווח הכולל, שהסתכם בכ-437 מיליון שקל. הראל נסחרת לפי שווי שוק של יותר מ-4.6 מיליארד שקל.