ועד עובדי חיפה כימיקלים: החברה מפרה את החלטת ביה"ד

(עדכון) - לטענת ועד העובדים, הנהלת חיפה כימיקלים מוציאה את עובדיה לחופשה כפויה, ובמקומם התחילה להעסיק מתחילת השבוע עובדי קבלן ■ הנהלת חיפה כימיקלים בתגובה: אין כל בסיס לטענות

ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון
ועד עובדי חיפה כימיקלים צפון / צילום: חיפה כימיקלים צפון

הנהלת חיפה כימיקלים הגישה היום (ד') בצהריים לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה את תגובתה לבקשת עובדי החברה להתערבות דחופה של בית הדין בשל הפרות חמורות כביכול של ההנהלה. על-פי טענת ועד העובדים, ההנהלה מפרה את פסק הדין שניתן על-ידי בית הדין ב-29 באוגוסט, בכך שהיא מוציאה אותם לחופשה כפויה ובמקומם התחילה להעסיק מתחילת השבוע עובדי קבלן.

כזכור, לפני שבוע הורה בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, בראשות הנשיא אלכס קוגן, להקפיא את הפיטורים של 400 עובדי המפעל הצפוני עד סוף החודש.

"העובדים ימצו את ימי החופשה שצברו עם השנים בעמל רב, בזכות ולא בחסד, ויגיעו לימי החגים שאין באמתחתם ימי חופשה צבורים", נכתב בבקשת הוועד המיוצג בידי עו"ד סיגל פעיל. עוד נטען כי החברה התחילה להעסיק עובדי קבלן (מלגזנים ואורזים בעיקר) המחליפים את העובדים: "החברה לא יכולה לטעון כי אין צורך בעובדים - לעובדים מוחלשים ולא מאוגדים מסתבר שיש להם עבודה". 

מנגד, הנהלת חברת חיפה כימיקלים, המיוצגת בידי עו"ד עמי שחר, שותף במשרד נ. פינברג ושות', טוענת בתגובתה כי אין כל בסיס לטענות העובדים. בתגובה נכתב כי התחייבות החברה להקפיא את הליכי הפיטורים "אינה נוגעת להודעות שניתנו לעובדים על יציאתם לחופשה". עוד נכתב כי טענת העובדים כי "יציאתם לחופשה עומדת בניגוד 'להלך-רוח' היא טענה סתמית, אין בה ממש".

הנהלת החברה מסבירה את טענותיה על-ידי הדברים המוכרים הבאים: החברה לא מייצרת מזה 5 חודשים, ובכל תקופה זאת החברה המשיכה לשלם לעובדיה שכר מלא - דבר שלא נהוג אצל מעסיקים אחרים. עוד מצוין בתגובה כי החברה עושה זאת בהתאם לחוק שמחייב הודעה מוקדמת של 14 יום לפני הוצאת העובדים לחופשה, כי מדובר בעובדים שיתרת חופשתם עומדת על למעלה מ-10 ימים, וכי החברה עושה את זה כדי למזער את נזקיה. עוד מציינים בתגובת ההנהלה כי ממוצע ימי החופשה של אותם 58 עובדי החברה שהוצאו לחופשה עומד על 43 ימים.

עוד נכתב כי "בניגוד למפעל בצפון, במפעל בדרום מנצלים עובדים רבים, על בסיס אינדיבידואלי, את יתרת ימי החופשה שעומדת לזכותם. לא רק שוועד העובדים במפעל בדרום לא הערים קשיים בעניין, הוא הודיע כי ישתף פעולה עם כוונת החברה להוציא במהלך התקופה הקרובה עובדים לחופשה על חשבון ימי הצבורה שלהם".

גם הטענות לגבי העסקת עובדי קבלן נדחו על הסף על-ידי ההנהלה עם רמיזה לרצון העובדים לקבל אהדת השופטים: "אין כל אמת גם בטענה כי החברה מעסיקה עובדי חברות הקבלן במקום עובדים מאורגנים. ניכר כי הטענה הועלתה כלאחר-יד, מבלי שהובאו לה תימוכין, מתוך רצון לייצר אווירת רקע אוהדת לבקשה".

מחר צפוי להתקיים דיון המשך בבית הדין האזורי בחיפה ולאחריו פגישת גישור שנייה בין ההנהלה לבין ועד העובדים בתיווך המגשר אשר נקבע על-ידי בית הדין - יובל רכלבסקי, לשעבר הממונה על השכר באוצר.