אמנה חדשה תנסה להפחית את סבל החיות ב"משלוחים החיים"

פורום יבואני המקנה חושף אמנה ובה הוראות רגולציה עצמית שאמורים להיטיב עם בעלי החיים ובריאותם במסעות הארוכים שהם עושים לישראל במסגרת "המשלוחים החיים" ■ אנונימוס: "גימיק יח"צני"

הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים
הובלת עגלים אוסטרליים / צילום: עמותת אנונימוס לזכויות בעלי חיים

האם המאבקים של הארגונים למען בעלי החיים נושאים פרי? היום (ד') חושף פורום יבואני המקנה - המורכב מרוב יבואני המקנה לישראל לצד עוסקים נוספים בשרשרת הגידול והאספקה של בשר טרי מגידול ישראלי - אמנה ובה הוראות רגולציה עצמית שאמורים להיטיב עם בעלי החיים ובריאותם במסעות הארוכים שהם עושים לישראל במסגרת "המשלוחים החיים". בעלי חיים אלה מגיעים ממדינות שונות, בהן אוסטרליה, רומניה, פורטוגל ועוד, כשהם עוברים שחיטה בארץ.

פורום המקנה לא כולל את שתי היבואניות הגדולות תנובה ודבאח. הפורום כולל את החברות ראשי בקר, עגל תל שיווק בקר, דה לוי, מיטראל ועוד.

האמנה כוללת תנאי רגולציה עצמית שישפרו את רווחת בעלי החיים - החל מההובלה בחו"ל ועד הגידול בארץ. אימוץ האמנה בשלב זה הוא בגדר חובה, והוא ייבדק בפיקוח אולם כרגע ללא סקנציה מוגדרת למפרים.

האם יישום התקנות יוביל לעליית מחירי הבשר הטרי? במקנה סבורים כי המחיר לא ישתנה, והוא אף יוכל לרדת בהינתן שינוי במכסות היבוא. "מטרת הרגולציה היא לשים סטנדרט אחיד וגבוה להליכיה יבוא של מקנה לישראל, בהתאם לתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר", אמר הבוקר במסיבת עיתונאים רן דה-לוי, חבר פורום יבואני המקנה. לדבריו, "הסטנדרט יאפשר שקיפות לציבור על הליכי היבוא לישראל ושמירה על היצור המקומי ומחירי בשר טרי שפויים".

שר החקלאות, אורי אריאל, סיפר כי נכח על 4 אוניות שהובילו מקנה של חברות שונות על-ידי מובילים שונים, וטען כי תנאי בעלי החיים היו טובים. השר התייחס לדיווחי-השווא, לדבריו, באשר לספינה מפורטוגל (שנטען כי פרצה מגפה בקר בקרב בעלי החיים ששהו על גביה). בעניין זה קרא השר שלא "לצעוק זאב זאב סתם, כי בסוף כשיהיה משהו, לא נאמין לכם". עוד אמר השר כי כל תלונה או פנייה מעמותה או מאזרחים תיבדק, "אבל נקווה שלא יהיו דיווחי-שווא או שקר".

הרגולציה מתייחסת לכלל תהליך יבוא המקנה לישראל, החל מתכנון המשלוח ועד לגידול המקנה בישראל. הסעיפים המרכזיים בה כוללים ראשית תכנון ופיקוח מראש של כל שלב בהובלת בעלי החיים: מבדיקות המקנה, ההובלה היבשתית ותחנת ההסגר בחו"ל, שלב העלאת, שהייה והורדת בעלי החיים מהאונייה.

סעיף שני מתייחס למיפוי ולסינון בעלי חיים שלא מתאימים, שיפור תנאי ההובלה היבשתית בחו"ל ובישראל, כשבעלי החיים יובלו בכלי תחבורה הכוללים שטח שהייה מתאים, מתקן נגד החלקה ורשתות צל או כיסוי נגד גשם. האמנה גם תאסור שימוש בשוקרים חשמליים או כלים חדים.

בכל הנוגע למסע באונייה - על היבואן לדאוג לשטח שהייה מתאים באונייה ולכמות מזון מספקת לכל בעל חיים ולצוות מתאים המוכשר לטיפול ולהפרדת בעלי חיים פצועים או חולים. האמנה גם תדרוש לשפר את תנאי הגידול והפיקוח בישראל, לרבות שטחי הגידול והטיפול. השמירה על יישום האמנה תבוצע על-ידי חברת פיקוח חיצונית.

נציין כי לפי נתוני משרד החקלאות, במחצית הראשונה של שנת 2017 יובאו לישראל 268,172 עגלים וטלאים ב"משלוחים החיים" מאוסטרליה ומאירופה. 

"גימיק יחצ"ני" 

ומה אומרים בארגונים למעל בעלי החיים? "'רגולציה עצמית' על המשלוחים החיים היא גימיק יחצ"ני", כך לשון הודעת אנונימוס. "מדובר במהלך יחצ"ני ותו לא, נוכח המחאה הציבורית הגוברת נגד המשלוחים, ונוכח החלטת בג"ץ להוציא צו על תנאי בעתירה שהגשנו. הבטחות היבואנים לשמירה על בעלי החיים ריקות מתוכן: אין דרך להוביל המוני עגלים וטלאים על פני יבשות וימים, מתבוססים בהפרשותיהם באוניות צפופות ומצחינות, מבלי להתעלל בהם. אי-אפשר לצפות מהגורמים שעושים את רווחיהם מהמשלוחים החיים לפקח על עצמם. זה עצוב ומקומם ששר החקלאות, שאמור להיות אחראי לאכיפת חוק צער בעלי-חיים, משתף פעולה עם מהלך ציני כזה. המשלוחים החיים הם התעללות מנוגדת לחוק צער בעלי-חיים, ויש להפסיקם - כפי שנאסר פיטום האווזים".

בעמותה "ישראל נגד משלוחים חיים" משמיעים דברי דומים. "משלוחים חיים של עגלים וטלאים מארצות רחוקות כדי להישחט כאן הם התעללות חמורה מעצם הווייתם. הפרדה בכוח מהאימהות כשהם עדיין תינוקות, הובלה של ימים ארוכים במשאיות ללא מזון ומים ברוב המקרים, הובלה של ימים רבים ואף שבועות בצפיפות בבטן אונייה ללא אוויר נקי כשהם מתבוססים בתוך הצואה ונשרפים מאדי האמוניה של השתן, השלכת בעלי החיים הקורסים לים, מכות וחישמול בשוקרים - כל אלה הם חלק בלתי נפרד מכל מסע, ואלה הן התעללויות ששום פיקוח או 'סטנדרטים גבוהים' לא יכולים למנוע. שום דבר לא יכול גם למנוע את תחלואת העגלים והטלאים הגבוהה עקב תלאות המסעות האלה והעברת המחלות לציבור. אנחנו לא סומכים לא על היבואנים ולא על משרד החקלאות בהצהרותיהם הריקות. אנחנו דורשים הפסקה מוחלטת של המשלוחים החיים, וניאבק על כך בנחישות עד המשלוח האחרון".