חקירה בארה"ב: האם אובר ריגלה אחרי נהגי Lyft באופן בלתי חוקי?

הרשויות בארה"ב חוקרות האשמות שלפיהן חברת שירותי ההסעות השתמשה באופן בלתי חוקי בתוכנת ריגול כדי להעביר אליה נהגים של המתחרה Lyft

מפגינים נגד אובר בארה"ב / צילום: רויטרס
מפגינים נגד אובר בארה"ב / צילום: רויטרס

משרד המשפטים בארה"ב חוקר אם חברת שירותי ההסעה אובר (Uber) השתמשה באופן בלתי חוקי בתוכנה כדי לבצע מעקב אחר נהגים של ליפט (Lyft) - המתחרה העיקרית שלה - כדי לזכות ביתרון במשיכת נהגים וגיוסם אליה, כך לפי שני אנשים המקורבים לחקירה. 

ה-FBI ומשרד התובע במחוז הדרומי של ניו-יורק בודקים אם השימוש בתוכנה, שיצרה חשבונות של לקוחות מזויפים, מפירה חוקים פדרליים כלשהם, אמרו שני המקורבים לחקירה, שלא הזדהו, היות שאינם רשאים לדון בחקירה בפומבי. 

דוברת של אובר אמרה אתמול (ו') כי החברה משתפת פעולה עם החקירה וכי השימוש בתוכנה הופסק. משרד התובע בארה"ב לא הגיב על המקרה. 

החקירה מוסיפה לבעיות המשפטיות המצטברות של אובר, לרבות האשמות בריגול תאגידי הקשור לטכנולגיית המכונית האוטונומית, ולפחות חקירה פדרלית אחת נוספת בנוגע לשימוש בתוכנה לצורך סיכול ניסיונותיה של רשות מקומית לפקח על פעילות החברה.

החקירה הנוכחית נוגעת ככל הנראה לתוכנה המוכרת בתוך אובר כ-Hell. בתובענה ייצוגית פדרלית שהוגשה בסן פרנסיסקו בידי נהג של ליפט נטען, כי אובר פיתחה את תוכנת הריגול שאפשרה לה להתחזות ללקוח של ליפט ולזכות בגישה למערכת המחשבים של המתחרה. התוכנה מאפשרת לאובר גישה למיקום לעד 8 נהגים של ליפט בעת ובעונה אחת, ומשיגה את מספר הזיהוי הייחודי שלהם בליפט. אובר השתמשה במספרים הללו כדי להתחקות אחר המיקומים של הנהג, כך לפי התביעה.

לפי התביעה מבצעת אובר התאמה של מספר הזיהוי של הנהג לרישומים הפנימיים שלה, כדי למצוא נהגים שעובדים עבור שני שירותי ההסעות, ומעניקה לנהגים הללו תמריצים לעבוד בעיקר בשביל אובר, "ובכך מצמצמת את ההיצע של נהגי ליפט, מה שיוצר עלייה בזמן ההמתנה של לקוחות ליפט ומפחית את הרווחים של נהגי ליפט", נכתב בתביעה.

בתגובה משפטית לתביעה אמרו עוה"ד של אובר כי התובע, מייקל גונזלס, טוען רק כי אובר השתמש "תוכנה הנמצאת בשימוש נפוץ" כדי לאסוף נתונים הזמינים לכל אחד שמשתמש באפליקציית ליפט, כך שלא הפרה את החוק.