מצרים: 25 שנות מאסר לנשיא המודח מוחמד מורסי

עונשו של נשיא מצרים לשעבר בפרשת הריגול למען קטאר וחשיפת סודות המדינה הופחת מ-40 שנות מאסר ל-25 שנים ■ מורסי בן ה-66 כבר החל לרצות 20 שנות מאסר בגין מעורבותו בהרג מפגינים במחאות ב-2012

נשיא מצרים מוחמד מורסי / צלם: רויטרס
נשיא מצרים מוחמד מורסי / צלם: רויטרס

פסיקה קובעת ואחרונה בפרשת הריגול במצרים למען קטאר: בצל הקרע בעולם הערבי סביב היחס לנסיכות קטאר, בית משפט במצרים קבע היום (שבת) את עונשו של הנשיא לשעבר מוחמד מורסי בפרשת הריגול - וגזר עליו 25 שנות מאסר. מדובר למעשה בהפחתת עונשו של מורסי, לאחר שנגזרו עליו 40 שנות מאסר. מורסי הואשם והורשע במסירת מסמכים רגישים לקטאר.

ב-2014 הוגש נגד מורסי כתב האישום החמור בפרשה: הנשיא לשעבר ו-9 בכירים נוספים הואשמו אז ב"סיכון ביטחונה הלאומי של מצרים", לאחר שנטען כי הדליפו מסמכים שהוגדרו כסודות מדינה לקטאר. חלק מהפעילים בתנועת "האחים המוסלמים" הואשמו בהדלפת סודות מדינה לגורמים קטאריים, באופן שחשף את מיקומם של כלי נשק של הצבא המצרי.

לאחרונה דווקא נרשם קרע בין המדינות, לאחר שמצרים ומדינות נוספות בהנהגת סעודיה האשימו את קטאר בתמיכה בטרור ובשיתוף פעולה עם איראן.

מורסי בן ה-66 כבר מרצה עונש מאסר אחר בגין הריגת מפגינים ב-2012 - 20 שנות מאסר נגזרו עליו בפרשה זו. מורסי עלה לשלטון ב-2011, אך ב-2013 הוא הודח והוחלף על-ידי עבד אל-פתאח א-סיסי.

בעבר הורשע מנהיג "האחים המוסלמים", התנועה שהוצאה מהחוק במצרים, ב-3 משפטים שונים - כשבאחד מהם הוא נידון למוות בגין הימלטות מהכלא, וכן נגזר עליו מאסר עולם נוסף בגין ריגול עבור חמאס. לצד מורסי נידונו למוות 6 בני אדם נוספים, בהם 3 עיתונאים. שני עובדים נוספים במשרדו של מורסי הורשעו ונידונו למאסר עולם.

מאז ההשתלטות הצבאית על מצרים בשנת 2013, מתנהלים במדינה משפטים רבים נגד פעילים בתנועת "האחים המוסלמים" - ובראשם מורסי. חלק מהעונשים בוטלו או הומתקו, ורק לפני כשנה בוטל זמנית עונשו של מורסי בפרשת הרג המפגינים.