ביהמ"ש יכריע בעתידו של מתחם ירקונים ב-3 באוקטובר

הבוקר פנו עובדי המתחם אל כל חברי הכנסת ושלחו להם הודעת "ברכת שנה לא טובה" עם דוגמאות לסיפוריהם האישיים ■ החשש הוא שבמקרה שלא יימצא פתרון דחוף למתחם, מרבית העובדים יפוטרו וייפלטו ממעגל העבודה

עתידו של מתחם ירקונים צפוי להיות מוכרע ב-3 באוקטובר לאחר שנים של מאבקים משפטיים. אז צפוי בית המשפט להכריע על מועד סגירת המתחם שהוקם על קרקע חקלאית.

הבוקר (א') פנו עובדי המתחם אל כל חברי הכנסת ושלחו להם הודעת "ברכת שנה לא טובה" עם דוגמאות לסיפוריהם האישיים. החשש הוא שבמקרה שלא יימצא פתרון דחוף למתחם, מרבית העובדים יפוטרו וייפלטו ממעגל העבודה.

המתחם נמצא בבעלותם של חברת הכשרת היישוב שבבעלותו של עופר נמרודי ואנשי העסקים עמוס לוזון, לוי שטרית ואפרים מאיר ומפעיל רשתות סופר-פארם, טויס אר אס, מחסני תאורה, H&O, אייס ועוד המעסיקות כ-500 העובדים.

העובדים ביקשו כי המדינה תתערב לטובת מתן אורכה של שנתיים לטובת יישום הפתרון לסגירת המתחם ופיטורי העובדים. התוכנית החלופית למתחם היא העברת החנויות למתחם קסם החדש שנבנה בימים אלה וייפתח בעוד כשנתיים. חלק מחנויות המתחם כבר חתמו על הסכם עם המתחם החדש, וחלקן מנהלות מגעים איתו.

בהמשך לכך ח"כ מיקי לוי פנה לפרקליטות בבקשה לעיכוב ביצוע של שנתיים על המתחם עד להקמת המתחם החלופי, ובו הוא מבקש לדחות את המועד כדי למנועה פגיעה בעסקים ופיטורים של מאות עובדים טרם מציאת חלופה.

לילך שפר, יו"ר ועד עובדי ירקונים, מסרה: "לצערנו, ערב החגים אנחנו נמצאים במצוקה גדולה מאוד, ולא יודעים אם וכיצד נוכל להמשיך ולהתפרנס. החלטנו לפנות לכל חברי הכנסת בבקשת עזרה כדי למנוע פיטורים של מאות עובדים. יש לבעיה שלנו פתרון, וצריך רק רצון טוב כדי שהוא ייצא לפועל".

מתחם ירקונים הוקם בשנות ה-90 בידיעה ובאישור ועדות התכנון המקומית והמחוזית. שתי הוועדות אישרו היתרים לשימוש חורג בקרקעות, שייעודן המקורי הוא לחקלאות. במקביל קידמו מוסדות התכנון תוכנית מתאר לשינוי הייעוד של המתחם למסחרי. ב-1999 החליטו הוועדה המחוזית וועדות של המועצה הארצית לתכנון לחזור בהן מהתוכנית המקורית להקמת מרכז מסחרי במתחם ירקונים, ולקדם במקומה תוכנית מתאר חדשה לפארק ירוק. בעקבות ההחלטה של המועצה הארצית על הקמת הפארק, שכוללת את פינוי שטחי המסחר מהשטח, הגישה הפרקליטות תביעה נגד יזמי המתחם .

בשנת 2012 הרשיע בית משפט השלום בכפר-סבא את יזמי המתחם, במסגרת הסכמי טיעון, שבמסגרתם הודו הנאשמים באישומים שיוחסו להם. לאחר הדיינות משפטית שנמשכה כ-5 שנים, הורה בית המשפט השלום בכפר-סבא בחודש מאי האחרון לפנות את המתחם עד לתאריך הראשון בספטמבר השנה, אך בפועל המתחם צפוי להיהרס רק 9 חודשים לאחר מכן, ביוני 2018. כלל הידוע, כרגע אין תוכנית אחרת מאושרת לשימוש בקרקע של המתחם.