אקזיט של כ-4 מיליון דולר לאורי שנבל בתעשיית הפלגות הנופש

מכר את חלקו בחברת סנורמה שייסד, המשווקת את הפלגות הקרוז של חברת רויאל קריביאן, לידי שותפתו - קשרי תעופה

ספינת שיט תענוגות של רויאל קריביאן / צילום: אתר החברה
ספינת שיט תענוגות של רויאל קריביאן / צילום: אתר החברה

עסקי שיט התענוגות בעולם נמצאים בצמיחה. לפי נתוני ארגון חברות השיט הבינלאומי (CLIA) צמחה תעשיית ה"קרוזים" (הפלגות הנופש) העולמית ב-2016 ב-5%-7%, ליותר מ-24 מיליון נופשים, והצפי הוא להמשך המגמה גם בשנה הנוכחית.

את הפריחה הזאת, שמורגשת גם בישראל, ניצל אורי שנבל, מייסד חברת סנורמה, העוסקת בשיווק טיולי שיט, כדי למכור את חלקו בחברה (45%) לשותפתו - חברת התיירות הבורסאית קשרי תעופה . זו עדכנה באחרונה כי שנבל, המשמש כמנכ"ל סנורמה, הודיע לה על מימוש אופציה שבה החזיק, כדי למכור לה את החזקותיו בסנורמה תמורת סכום המוערך ב-3.8 מיליון דולר (כ-13 מיליון שקל).

סכום התמורה הסופי שיקבל שנבל עבור החזקותיו בסנורמה יתבסס על תוצאותיה של החברה, והשלמת העסקה צפויה להיות עד שנה ממועד החלטתו - המסיימת עבור שנבל תקופת פעילות של 36 שנה בחברה.

סנורמה עוסקת בשיווק טיולי שיט ברחבי העולם כסיטונאית וכקמעונאית, ומחזיקה מאז 1992 בזיכיון בישראל של חברת הפלגות הנופש רויאל קריביאן (Royal Caribbean) של משפחת עופר, אחת החברות הגדולות בתחום, וכן בזיכיון של חברת השיט האיטלקית Silversea. סנורמה משווקת טיולי שיט תענוגות באירופה, באיים הקריביים, באלסקה, ביבשת אמריקה, באסיה ובאיי דרום האוקיינוס השקט, ויותר מ-90% ממוצרי השיט שהיא מוכרת הם של רויאל קריביאן.

את סנורמה הקים שנבל ב-1981, ורכישת נתחים ממנה בידי קשרי תעופה בשנים האחרונות יכולה להעיד על צמיחתה: תחת הבעלים הקודמים של קשרי תעופה - המשביר לצרכן של רמי שביט - חתם שנבל ביוני 2009 על הסכם למכירת 50% ממניות סנורמה לקשרי תעופה תמורת 515 אלף דולר, ובפברואר 2013 חתם על הסכם למכירת 5% נוספים מהחברה תמורת 285 אלף דולר.

כמנכ"ל סנורמה עמדה עלות העסקתו של שנבל ב-2016 על כ-250 אלף דולר, על בסיס שכר בעלות שנתית של כ-720 אלף שקל, צמוד למדד, לצד תנאים נוספים ומענק בגובה 1% מהרווח הנקי של החברה.

הצמיחה בפעילות הקרוזים משתקפת בתוצאותיה הכספיות של סנורמה: בסיכום 2016 טיפסו הכנסותיה ב-18% ל-31.5 מיליון דולר, הרווח התפעולי קפץ ב-21% ל-1.4 מיליון דולר והרווח הנקי כמעט הוכפל, והגיע ל-760 אלף דולר. הכנסותיה של סנורמה היוו אשתקד כ-18% מסך הכנסות קשרי תעופה, שעמדו על כ-180 מיליון דולר, ורווחיה היוו כ-28% מסך רווחיה השנתיים של קשרי תעופה, שעמדו על פחות מ-3 מיליון דולר.

ב-2016 קיבלה קשרי תעופה 1.1 מיליון דולר מסנורמה כדיבידנדים, ובפברואר האחרון קיבלה כ-330 אלף דולר נוספים, וזאת כחלק מהסכם בעלי המניות בחברה, הקובע חלוקה של לפחות 75% "מכלל רווחיה הראויים לחלוקה". במחצית השנה הראשונה של 2017 ירדו הכנסות סנורמה בכ-2% ל-9.5 מיליון דולר, לצד רווח תפעולי של 45 אלף דולר, לעומת הפסד במחצית המקבילה.

באחרונה סיפר שנבל ל"גלובס", כי "הצמיחה של הפלגות ישראלים היא עקבית. ב-4-5 השנים האחרונות אנחנו גדלים ב-10%-30% בשנה. השנה גדלנו ביותר מ-15%. בדומה לעולם, ההעדפה היא לחופשה משפחתית". עוד אמר אז, כי "תחום הפלגות היוקרה נמצא בעלייה כבר כמה שנים. הענף פורח ונבנות ספינות נוספות".

לגבי פעילות השיט בעולם, אשר בו עוסקת סנורמה, קשרי תעופה מסבירה בדוחותיה כי הוא מאופיין "באוניות גדולות, יוקרתיות, מפוארות יותר, הכוללות שירותים נרחבים - החל ממגוון מסעדות הפתוחות במשך כל היום, פעילויות ספורט וחדרי כושר, וכלה באמפיתיאטרון, בריכות, אולם קולנוע, קזינו וכו', הכלולים במחיר". עוד בקשרי תעופה מציינים בדוחות, כי "בשנים האחרונות ניכרת מגמה הולכת וגדלה של לקוחות המעוניינים דווקא בשיט היוצא מחו"ל לרחבי העולם".

לפי קשרי תעופה, שיט זה "הפך להיות פופולרי יותר בשנים האחרונות בקרב אוכלוסיות מגוונות. יותר ויותר חברות מפעילות אוניות נוסעים מפוארות", וכן, "נוסעים רבים גילו את היתרונות הגלומים בשיט מסוג זה, המאפשר להם מגוון רחב של בילויים על הספינה עצמה, ואפשרות ביקור במגוון יעדים, תוך חיסכון זמן ההגעה אליהם".

במבט קדימה מציינת קשרי תעופה, כי היא מתכוונת להגדיל את היצע טיולי השיט שהיא משווקת, וכן "להמשיך בפיתוח ושיווק טיולי שיט אשר נמלי היציאה שלהם הם יעדי טיסה קיימים של הקבוצה ויעדי טיסה שבהם לא פעלה בעבר, מתוך מטרה לשפר את תוצאותיה הכספיות".

את השליטה בקשרי תעופה מחזיק כיום אייל סגל (שהוא גם בעלי קבוצת הכדורגל מכבי נתניה), שרכש אותה מידי המשביר בספטמבר 2016 תמורת 34 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 65 מיליון שקל. מאז הכפילה החברה את ערכה, לשווי נוכחי של כ-130 מיליון שקל, והיא משקפת להחזקותיו של סגל שווי של כ-80 מיליון שקל.

מלבד עסקי השיט, עיקר פעילותה של קשרי תעופה עוסקת בארגון טיסות שכר (צ'רטר), שיווק חבילות תיור ונופש ושירותי תיירות נלווים.

סנורמה

תחום פעילות: שיווק טיולי שיט ברחבי העולם

שנת הקמה: 1981

מנכ"ל: אורי שנבל

תוצאות 2016:

הכנסות: 31.5 מיליון דולר

רווח תפעולי: 1.4 מיליון דולר

רווח נקי: 760 אלף דולר