כישלון להנפקת קבוצת אלון: בדרך לבעלות מחזיקי האג"ח

הקבוצה הייתה צריכה לגייס 120 מיליון שקל עד תחילת אוקטובר ■ הנפקת האקוויטי של הקבוצה כשלה ■ בירן היה מאבד את השליטה בכל מקרה

שרגא בירן / צילום: איל יצהר
שרגא בירן / צילום: איל יצהר

הנפקת קבוצת אלון בבורסה בת"א כשלה בנסיונה היום, וכעת נראה שקבוצת ההחזקות הגדולה לשעבר בדרך הבטוחה לעבור לבעלות מחזיקי האג"ח. הקבוצה שקרסה תחת נטל חובותיה ונדרשה להסדר חוב גדול צריכה הייתה לגייס 120 מיליון שקל לפחות בהנפקת מניות עד תחילת אוקטובר. ההנפקה אמורה הייתה לקרות היום. היא לא הצליחה. עם זאת, בסביבת הקבוצה קיוו שיגיע מי שינסה להשתלט עליה דרך ההנפקה לציבור - ועדיים מחזיקים בתקווה הקטנה שזה יקרה עד סוף השבוע.

כזכור, פחות מחמישה חודשים לאחר השלמת הסדר החוב בחברה, פעלה החברה לביצוע אחד השלבים המרכזיים בו - גיוס של לפחות 126 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור לפי מחיר של 1.05 שקל למניה. לחברה יגיע בסוף תשלום של לפחות 120.7 מיליון שקל.

על פי התשקיף, המניות חדשות לציבור אמורות להוות כ-60% מהון המניות של החברה. בנוסף, כחלק מהסדר החוב שהושלם כאמור השנה, מחזיקי האג"ח של החברה היו אמורים לקבל במסגרת הליך ההנפקה כ-25% ממניותיה לאחר ההנפקה. כך, שבעלי המניות הקיימים, קרי שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים, היו נשארים עם החזקה של 13.7% בלבד מהחברה. את היתרה - 1.3% מהמניות - היו מקבלים המנכ"ל אבי גפן והיו"ר שוקי אורן. את ההנפקה מובילה חברת דיסקונט חיתום בראשות צחי סולטן.

הסדר החוב של קבוצת אלון קובע שאם החברה לא תשלים גיוס של לפחות 120 מיליון שקל עד ל-1 באוקטובר, תועבר הבעלות המלאה בחברה לידי מחזיקי האג"ח. עתה זה קורה. נציין כי בירן היה מאבד את השליטה באלון בכל מקרה.

קבוצת אלון היא חברת החזקות שספגה טלטלות רבות בשנים האחרונות בעקבות מינוף גבוה ושחיקה בערך נכסיה. בין השאר, נאלצה הקבוצה להתמודד עם קריסת החברה הנכדה מגה קמעונאות, שהובילה את קבוצת אלון לאבד את השליטה בה ובחברת רבוע כחול נדל"ן.

מתשקיף החברה עולה כי לאחר השלמת הסדר החוב, עמדה בסוף יוני יתרת החוב למחזיקי האג"ח על 1.5 מיליארד שקל. בנוסף לכך נותרו לקבוצת אלון חובות של 30 מיליון שקל לבנק הפועלים ושל 103 מיליון שקל למס הכנסה.