בג"ץ: לבטל דיון בתוכנית באופקים שהוכרזה מתחם מועדף לדיור

צו הביניים הוצא בעקבות עתירה שהגישו מושבים באזור ■ גם החברה להגנת הטבע מתנגדת לתוכנית

דירת 3 חדרים באופקים / צילום: איל יצהר
דירת 3 חדרים באופקים / צילום: איל יצהר

עתירה שהוגשה לבג"ץ נגד קידום תוכנית בנייה בעיר אופקים גרמה לביטול דיונים שהיו אמורים להתקיים היום (ד') בתוכנית.

העתירה הוגשה על-ידי מושבים חקלאיים הסמוכים לאופקים, בדרום הר חברון, אשר התוכנית מקודמת על שטחיהם, בטענה לאי-חוקיות ההכרזה על השטחים כמתחם מועדף לדיור ועל אי-חוקיות הליך התכנון. את העתירה הגיש עו"ד רון רוגין.

מדובר בתוכנית בשם "אופקים חדשים", שאמורה להתקדם במסלול מזורז בוועדה לתוכניות מועדפות לדיור (ותמ"ל) וכוללת פוטנציאל בינוי של למעלה מעשרת אלפים דירות.

"לאחר שעיינתי בבקשה ובתגובה, ראיתי לנכון ליתן צו ביניים שימנע את המשך והשלמת הליכי התכנון של התוכנית, לרבות שני הדיונים הקבועים להיום, וזאת עד להחלטה אחרת בעתירה", כך קבע היום השופט יורם דנציגר בהחלטה שהועברה לצדדים.

השופט דנציגר פירט בהחלטה כי אומנם במסגרת העתירה שהוגשה במארס 2017 לא התבקש בית המשפט לאשר צו ביניים, אולם נוכח העובדה שהמדינה הודיעה לבית המשפט כי בכוונתה לקיים דיונים בתוכנית בוועדת המשנה להתנגדויות, כמו גם במליאת הותמ"ל, הוא ראה לנכון לתת צו ביניים ולא לאפשר להם להתקיים.

במקביל, גם בחברה להגנת הטבע התנגדו לתוכנית האמורה וטענו במסגרת ההתנגדות כי קידום התוכנית עשוי להוביל לפגיעה אקולוגית חמורה, בין השאר על נחל אופקים ונחל הלמות, המהווים את אחד המסדרונות האקולוגיים המרכזיים בנגב המערבי.

עוד לטענת החברה להגנת הטבע, בהתנגדות שהוגשה לתוכנית, "ישנן כבר היום בתוך אופקים תוכניות מאושרות לבנייה, לכ-15 אלף יחידות דיור, דבר המייתר את תוכנית 'אופקים חדשים', שתהווה שכונה פרברית בצפיפות נמוכה. פיתוח שכזה בערים עשוי להביא לניצול לא יעיל של הקרקע ולהשפעות שליליות מבחינה חברתית, אורבנית, סביבתית וכלכלית; קל וחומר במדינה קטנה וצפופה כישראל".

לדברי ערן בן נון, רכז "משמר התכנון" בחברה להגנת הטבע, "החברה להגנת הטבע מברכת על ביטול הדיון. פעם נוספת אנו עדים לכך שלחץ ציבורי פועל לטובת הסרת תוכנית ממוסד התכנון הדורסני הזה. קואליציית הארגונים הסביבתיים, חברתיים ותכנוניים 'משמר התכנון, ובראשם החברה להגנת הטבע, ימשיכו להיאבק בתוכניות הדורסניות שבצנרת של הוותמ"ל, אשר מקדמת תכנון לא אחראי ולא דמוקרטי ובסופו של יום מובילה לכאוס תכנוני. לאופקים יש מלאי נרחב של יחידות דיור (בשלבים שונים), ולכן אין כל צורך מיידי ביחידות דיור לו נדרשת הוותמ"ל לתת מענה. לכן, יש לאפשר את המשך השימוש הקיים לחקלאות ושטחים פתוחים, כל עוד לא נדרש פיתוחו של המתחם בפועל לצורכי מגורים".

עו"ד עמית יפרח, יועץ משפטי ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, מסר בתגובה לצו הביניים שניתן על-ידי בג"ץ: "אנו מברכים על ההחלטה ובעיקר על העובדה שבג"ץ החל להבין שמדובר בהליך מאוד בעייתי מבחינה חוקתית, אשר השלכותיו חמורות. זו בהחלט החלטה שנותנת רוח גבית לפנייתנו לשר האוצר באותו עניין והבנה שטענותינו נשמעות ונלקחות בחשבון. אנו ממשיכים במאמצינו לרסן את הוותמ"ל לטובת שמירה על שטחי החקלאות, הריאות הירוקות וביטחון המזון של אזרחי ישראל".