"כל הצמרת לחצה כדי למנוע פיטורי בנו של אישיות מפורסמת"

באירוע הפרידה מתפקידו כמנהל רשות החברות, התייחס אורי יוגב ללחצים שהופעלו עליו כדי למנוע פיטורים של בנו של משה קצב מרכבת ישראל: "לא היה מישהו בצמרת המדינה - קואליציה ואופוזיציה - שלא הרים טלפון"

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

פוליטיקאים מכל רחבי הקשת הפוליטית לחצו בשנת 2012 על הנהלת רכבת ישראל במטרה למנוע את פיטוריו של אריאל קצב, בנו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב, שהחזיק במשרת מנהל אגף בחברה - כך גילה היום (ד') מנהל ראש החברות הממשלתיות היוצא, אורי יוגב, במהלך אירוע פרידה ממנו. יוגב הזכיר בטקס כי בעת שכיהן כיו"ר רכבת ישראל קידם מהלך של רענון בהנהלה הבכירה של החברה, ואמר כי "אחד מראשי האגפים ברכבת ישראל היה בן של אישיות פוליטית מאוד מפורסמת. כמו שאתם יודעים, אלי לא מתקשרים בנושאים האלה, ובכל זאת, לא היה מישהו בצמרת מדינת ישראל - קואליציה ואופוזיציה - שלא הרים טלפון".

יוגב סירב למסור מידע נוסף על האישיות, אך מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי מדובר בקצב שהחזיק באותו זמן במשרת מנהל אגף, אך לא היה אחראי רשמית על תחום פעילות כלשהו. יש לציין, כי בשנת 2012 אביו של קצב כבר החל בריצוי עונש המאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בביצוע עבירות מין.

באירוע הפרידה לציון סיום כהונתו כמנהל רשות החברות, סיפר יוגב כי בעבר לא האמין שיש תקומה לחברות הממשלתיות וחשב שהפתרון היחידי לסיאוב ולנפוטיזם בחברות הוא הפרטתן, אך בעקבות אירוע הדחתו של קצב "הבנתי בהברקה של רגע שאולי יש סיכוי. כי אם חותכים בין הפוליטיקה לבין הדירקטורים אז זה יכול להסתדר. הלכתי לראש ממשלתנו, ואמרתי לו 'הנה הרעיון - הפסקת המינויים של דירקטורים על ידי השרים'. הוא אמר 'מאה אחוז, תדבר עם יובל' (שטייניץ, ע.ב). דיברתי עם הפקידות הבכירה - כולם היו בעד, אבל זה לא קרה. ברור שלא יכול להיות שהפוליטיקאים יקבלו החלטה לקחת מהם את שיא הכוח. גם אלה שרוצים - אם הם יעזו, יפסלו אותם. אבל אז איתרע המזל ובאה ממשלה חדשה והייתי נאיבי דיי לנסות לשכנע את נפתלי בנט והלל קוברינסקי (שכיהן אז כראש מטה מפלגת "יש עתיד", ע.ב) שאולי יכניסו את זה בהסכם הקואליציוני. אבל מה שיצא במקום לחלק את המינויים חצי-חצי בין השר הממנה לשר האוצר, חילקו לשלושה כשגם ראש הממשלה קיבל".

בהתייחס למאבקים שניהל נגד מינויים פוליטיים בתקופת כהונתו, אמר יוגב: "אמרו לי 'תנצל את הפעם האחרונה בשביל סוף-סוף להחזיר על מה שאמרו לך ומה שעשו לך'. אז לא אמרתי מילה על שר האוצר, משה כחלון, ולא אמרתי מילה על ישראל כ"ץ, ועל חיים כץ, ועל אביגדור ליברמן, ואני לא רוצה להגיד גם היום אף מילה עליהם. אבל, אני רוצה להגיד כמה מילים טובות על פוליטיקאים שבלעדיהם המהלך הזה (של הקמת נבחרת הדירקטורים, ע.ב) לא היה קורה: יאיר לפיד שהיה שר האוצר, שכיוון אותי לתפקיד ונתן לי את מילתו שלא ימונה אף אדם שלא יהיה מקובל עלי. זה לא היה קורה בלי ראש הממשלה, ואני נותן לו לא מעט קרדיט על דברים שאתם לא יודעים וכנראה לא כל-כך מהר תדעו. ואני כן נותן קרדיט למספר שרים, שעם כל הלחץ - ואני אומר לכם שלפוליטיקאי, לפעול לטובת המהלך הזה, זה מאוד קשה בשיטה הפוליטית הקיימת - אורי אריאל היה הראשון, ובוגי יעלון היה שני, ועוזי לנדאו, ואחר כך אבי גבאי. זו קבוצה של שרים שבסופו של דבר מינו ואז גם השרים האחרים ניסו, ולכן אני רוצה להגיד שיש גם טוב אפילו בפוליטיקה".

אריאל קצב סירב להתייחס לידיעה.