קץ הסאגה? הקלה בבחינה בחשבונאות פיננסית של מועצת רו"ח

בתום מאבק מתוקשר של סטודנטים לראיית חשבון, שכלל טענות קשות כנגד הבחינה האחרונה בחשבונאות פיננסית - מועצת רואי החשבון הודיעה כי תבדוק את שאלוני הבחינה, כך שאחוז המעבר בה יעמוד על כ-83% ■ הציונים יפורסמו היום

אמי פלמור / צילום:  תמר מצפי
אמי פלמור / צילום: תמר מצפי

הקץ לסאגה? בתום מאבק מתוקשר שכלל טענות קשות כנגד הבחינה האחרונה בחשבונאות פיננסית של מועצת רואי החשבון - המועצה הודיעה כי תבדוק את שאלוני הבחינה, כך שאחוז המעבר בה יעמוד על כ-83%. את הציונים בבחינה היא תפרסם היום (ב'), כתבה בהודעתה.

אחוז המעבר הממוצע בבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת בבחינות קודמות הוא כ-72%, ציינה המועצה בהודעתה, ובמכתבים שונים שנשלחו למועצה עמדו הסטודנטים ונציגיהם על אחוז מעבר של 87% כמו במועד 2009 - אולם סטודנטים ששוחחו עם "גלובס" נשמעים מרוצים.

"אני אמנם לא מייצג את הנבחנים, אבל נראה לי שמדובר בפתרון מאוד הוגן, כאשר ניכר שאמי פלמור (יו"ר מועצת רואי החשבון ומנכ"לית משרד המשפטים, מ' ר') עשתה מאמץ כן להגיע לפתרון הולם", מסר אחד מהם, שנטל חלק פעיל במאבק.

הפתרון אליו מתייחס הסטודנט כולל גם את העובדה שעל-פי הודעת המועצה יתאפשר לנבחנים שנכשלו בבחינה לגשת לבחינה הבאה במועד הקרוב, ללא תשלום אגרה נוסף. בכך מתייתרת המתנה של מועד אחד מצד מי שקיבלו ציון נמוך במיוחד, כנדרש בדרך-כלל.

בהודעה נכתב כי "מועצת רואי חשבון החליטה, בהמשך לבעיות שנתגלו בבחינה, ולאחר קיום שני דיונים מעמיקים, שכללו פגישה בהשתתפות הסגל המקצועי הנוגע בבחינה ועם נציגי הנבחנים, לאשר מתכונת בדיקה מתוקנת באופן שבו יילקחו בחשבון לגבי כל נבחן 3 מתוך 6 השאלות שבהן קיבל את הציון הגבוה ביותר, תוך הגדלת שיעורן באופן יחסי לכדי 100 נקודות".

מיד לאחר שהתקיימה הבחינה ביולי, וטרם שהתפרסמו הציונים - תקפו הסטודנטים את הבחינה והתאגדו לשכירת עורך הדין, אילן בומבך, שייצג אותם מול המועצה. זו מצידה זימנה אותם, ואת המרצים לחשבונאות שהצטרפו לטענותיהם, לדיון מיוחד שקיימה בעניין, ושבמהלכו הודיעה על כך שתגבש נהלים חדשים לגבי אופן בדיקת הבחינות.

הטענות הקשות כנגד הבחינה היו חריגות ביחס לפרופיל המתלוננים המקובל כנגד בחינות כניסה למקצוע (איומים בעתירה לבג"ץ בגלל בחינה קשה מדי מושמעים תדיר מפי נבחנים בבחינות לשכת עורכי הדין דווקא). בין היתר נטען כי הפונט היה קטן מדי; כי לא ניתן מספיק זמן לבחינה ששונתה ושגודלה הוכפל פי שניים; כי הבחינה לא הייתה מובנת ולא הותאמה ללקוי למידה; וכי מרצים לחשבונאות שניסו לפתור אותה מצאו אותה בלתי אפשרית למעבר.

יו"רית מועצת רואי החשבון, מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, מסרה: "ההחלטה שהבאתי למועצת רואי חשבון, בתום דיונים ממושכים, מממשת את האחריות הציבורית של המועצה ומשרד המשפטים כלפי ציבור הנבחנים לקיום בחינה הוגנת ובתנאים ידועים. אני שמחה שבסופו של דבר הבאנו לכך ששיעור המעבר בבחינה זו, על אף הקשיים שנתגלו בה, יהיה ברף עליון של שיעור המעבר המקובל, כך שהנבחנים לא ייפגעו. אני מודה לכל חברי המועצה ולחברי הוועדה המייעצת לנושא הבחינות על מחויבותם להגיע לפתרון ראוי וצודק בנסיבות העניין". 

על חלק נכבד מההישג הזה - ממצב שבו מרצים לחשבונאות אמרו שלא היו עוברים את הבחינה, למצב בו 83% נבחנים אמורים כעת לעבור אותה - אחראי עו"ד אילן בומבך, שייצג כ-900 נבחנים במגעים מול המועצה ואף נכח בדיון המיוחד. ל"גלובס" מסר בומבך כי "זה אכן בשורה חיובית וחשובה, אך בנוסף צריך להיות מענה מיוחד ללקויי הלמידה ואבקש תיקון נוסף בנושא זה".

רו"ח חן שרייבר, חבר הוועד המרכזי בלשכת רואי החשבון וממובילי מאבק הסטודנטים, מסר בתגובה: "אני מברך את יו"רית מועצת רואי החשבון, אמי פלמור, על הרגישות החברתית, על האחריות המקצועית ועל ההבנה לצורכי קידום דור העתיד של מקצוע ראיית החשבון. בהחלטתה היא קיבלה למעשה את עיקרי הטיעונים אשר הצגתי בפניה.

על אף שחלק מחברי מועצת רואי החשבון הינם חברי לשכת רואי החשבון והובילו חלק מהשינויים, הוסיף שרייבר ואמר כי: "לצערי, לצד ההישג המשמעותי והבשורה החיובית לציבור גדול וחשוב זה, אני חייב לציין את העובדה שהנהגת לשכת רואי החשבון לא עמדה לצידם של הסטודנטים ולא נלחמה עבור זכויותיהם הבסיסיות". הוא רואה בכך "איתות להנהגה מנותקת שאיבדה את מצפונה החברתי".

נשיא לשכת רואי החשבון יזהר קנה התייחס אף הוא להחלטת מועצת רואי החשבון ואמר כי: "בחינת המועצה האחרונה בפיננסית אשר תוצאותיה פורסמו היום (בהתעלם מבעיית קוצר הזמן, ומרכיבים בה שאליהם לא נערכו הנבחנים מראש) - הינה לדעתי, ולדעת המרצים המובילים באקדמיה, המתכונת המקצועית והאיכותית ביותר מזה שנים, והדרך הראויה ביותר לבחון את המבקשים להיכנס בשערי המקצוע, ואני מברך על כך.

שיעור המעבר בבחינה עומד על כ-83 אחוז וזאת בהשוואה לכ-76 אחוז ב-4 השנים שקדמו. יש לציין כי מדובר בבחינה בפיננסית הנחשבת לבחינה הקלה יותר מבין שתי הבחינות, שכן אחוז המעבר הממוצע בבחינה בביקורת ב-4 השנים האחרונות עמד על כ-60 אחוז בלבד.

שערי המקצוע היו ונותרו פתוחים בפני צעירים מוכשרים הרואים את עצמם משתלבים בתחום, והלשכה תמשיך לפעול במסגרת נציגיה במועצת רו"ח באחריות והוגנות בכל הנוגע לתהליכי הכשרת דור העתיד, במטרה לחזק את מקצוע ראיית החשבון בישראל. מהיכרותי את הנתונים - בשנים הקרובות יגבר הביקוש לרואי חשבון ואני קורא לנרשמים ללימודים אקדמאים לבחור במקצוע".