לקראת הרפורמה: הסכם קיבוצי חדש בהנהלת בתי המשפט

ההסכם, שיחול על כ-3,000 עובדי הנהלת בתי המשפט ברחבי הארץ בכל ערכאות השיפוט, כולל בין היתר מענקים, קידומי דרגות והגדלה של התוספת הייחודית הניתנת לעובדים מדי חודש

הסכם קיבוצי חדש במערכת בתי המשפט/ צילום: דוברות ההסתדרות
הסכם קיבוצי חדש במערכת בתי המשפט/ צילום: דוברות ההסתדרות

משרד האוצר, ההסתדרות, הנהלת בתי המשפט ונציגות העובדים חתמו הבוקר (ג') על הסכם קיבוצי חדש העוסק ברפורמה בבתי המשפט.

טקס החתימה התקיים בבית ההסתדרות במעמד הממונה על השכר באוצר, ערן יעקב; יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר; יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי; ושותפים נוספים להבנות, בהם מחזיק תיק בתי המשפט בהסתדרות עובדי המדינה, אבנר סולטני; מזכיר ארצי בהסתדרות עובדי המדינה, דורון קרני; יו"רית ועד העובדים, הדס אוחיון; וחברי הוועד, יהודית דנינו, קובי לוי וכפיר רחמים.

ההסכם, שהושג לאחר משא-ומתן ממושך בין הצדדים, מוציא באופן רשמי את התוכנית האסטרטגית במערכת בתי המשפט לדרך למשך 3 שנים ויחול על כ-3,000 עובדי הנהלת בתי המשפט ברחבי הארץ, בכל הדירוגים ובכל ערכאות השיפוט, ביניהם עובדי מינהלה, עובדי מטה וקלדניות. כמו כן, מדובר בחלק מהתוכנית האסטרטגית הכוללת טכנולוגיות חדשות, וכל זאת בכדי להיטיב ולשפר את איכות השירות לאזרח.

ההסכם יביא לשיפור משמעותי בתנאי ההעסקה בבתי המשפט, והוא כולל בין היתר חלוקת מענק בגובה 29 אלף שקל לכלל העובדים, אשר יחולק ב-4 פעימות במהלך שנות ההסכם.

עוד נקבע בהסכם כי העובדים יקודמו בדרגה אחת באוגוסט 2020, מהלך אשר ישפר את שכרם. לצד זאת, "תוספת בתי המשפט" הייחודית הניתנת לעובדים אחת לחודש תוגדל ב-200 שקל לחודש, וייהנו ממנה בעיקר העובדים בעלי הדרגות הנמוכות.

בנוסף, הוסכם על תוספת שכר המותנית בהגדלת שעות עבודת המזכירויות ובכך משפרת את השירות הניתן לאזרח.

עוד הוסכם בין הצדדים על פתיחת סולם הדרגות של קלדניות השופטים ב-3 דרגות נוספות, כאשר הקלדניות הוותיקות יקבלו כבר עתה תוספת דרגה רטרואקטיבית מחודש ינואר 2017.

המשא-ומתן לחתימת ההסכם הקיבוצי לווה על-ידי עורכות הדין מירי מלכי והילה גבר מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, ערן יעקב, ציין במעמד החתימה: "מדובר בהסכם משמעותי הכולל יישום תוכנית אסטרטגית שתשפר באופן ניכר את איכות השירות לאזרח, וזאת על-ידי יצירת תמריצים לעובדים למתן שירות איכותי ויעיל. כמו כן, ההסכם ייטיב עם העובדים החלשים בהנהלת בתי המשפט, בכל הנוגע לתנאי העסקתם ויפעל למען צמצום פערים חברתיים".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר: "ערב סוכות העובדים החשובים והמסורים של הנהלת בתי המשפט קיבלו בשורה חגיגית בדמות הסכם חדש אשר יביא לשיפור משמעותי בתנאי השתכרותם, תוך מתן מענה מקיף לסוגיות מהותיות כגון נושא קידומי הדרגות. אני מברך את העובדים על ההישג ומבקש להודות לממונה על השכר באוצר, ערן יעקב; למנהל בתי המשפט, כבוד השופט מיכאל שפיצר; ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי; ולהדס אוחיון וועד העובדים על הנחישות, אורך-הרוח והאחריות שהפגינו במהלך המשא-ומתן הממושך".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, מסר: "ההבנות אליהן הגענו במהלך המשא-ומתן, כשלנגד עינינו עמדו כל העת טובת ההון האנושי בבתי המשפט במקביל לשיפור השירות הציבורי, מביאות בשורה אמיתית לכלל עובדי בתי המשפט. אני רוצה להודות לכל הגורמים המעורבים במהלך המשא-ומתן על שיתוף-הפעולה שאיפשר בסופו של דבר לגשר על הפערים ולחתום היום על הסכם שמכבד את ציבור העובדים ויאפשר לו להמשיך לבצע את עבודתו נאמנה".

מנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר, מסר: "מערכת המשפט התברכה בעובדים מעולים, ואני שמח שבכוחות משותפים הצלחנו להגיע להסכם הנותן ביטוי להערכה הרבה כלפיהם. תודתי ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן; ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי; למחזיק התיק, אבנר סולטני; לממונה על השכר, ערן יעקב, וצוותו; וכן לחברי הנהלת בתי המשפט, על תרומתם המכרעת להשגת ההסכם".

יו"רית ועד עובדי הנהלת בתי המשפט, הדס אוחיון, מסרה: "אני שמחה שהגענו למעמד חתימת ההסכם, שמהווה עבורנו הזדמנות לפתיחת דף חדש, בו תהיה מעתה שקיפות בין הוועד, העובדים וההנהלה, תוך ראייה משותפת לטובת כל הצדדים. עובדי בתי המשפט הובילו מאז ומתמיד באיכות השירות שהם נותנים, ונמשיך לעשות זאת ביתר שאת. אני מודה לכל השותפים במשא-ומתן שסייעו להביאו לקו הסיום".