אחרי שגבה הרוגים במרכז אמריקה: הוריקן "נייט" בדרך לארה"ב

הסופה הטרופית שעושה דרכה לכיוון ארה"ב התחזקה להוריקן בדרגה 1 ■ הסופה נמצאת כעת בדרום מפרץ מקסיקו, כ-800 קילומטר מחופי ארה"ב כשהמדינות לואיזיאנה ואלבמה צפויות לסבול מפגיעה ישירה

סופת הוריקן / צילום: thinkstock
סופת הוריקן / צילום: thinkstock

הסופה הטרופית "נייט" התחזקה להוריקן בדרגה 1 וצפויה לפגוע בארצות הברית - כך נמסר היום (שבת) בעדכון האחרון של מרכז ההוריקנים הלאומי. עד אתמול, התחזית של מרכז ההוריקנים הייתה כי "קיימת אפשרות" שתרחיש כזה יקרה, ואילו כעת מדובר בסבירות גבוהה יותר. מדובר בסופה הרביעית שפוקדת את ארצות הברית בתוך שישה שבועות, אחרי ההוריקנים "הארווי" ו"אירמה".

הסופה נמצאת כעת בדרום מפרץ מקסיקו, כ-800 קילומטר מחופי ארצות הברית. נכון לעכשיו, הסופה מביאה עמה רוחות של 110 קמ"ש. המדינות לואיזיאנה ואלבמה צפויות לסבול מפגיעה ישירה, וכן מעליה של מפלס מי הים בגובה של כ-2.5 מטרים, מה שיכול להגדיל באופן משמעותי את פוטנציאל הנזק של הסופה, כשלפי התחזית הפגיעה צפויה להתרחש ביום ראשון בערב.

נוסף על הרוחות העזות ועליית מפלס המים, צופה מרכז ההוריקנים גם גשמים עזים שיכולים להגיע עד ל-250 מילימטר בזמן קצר. מצב חירום הוכרז בלואיזיאנה, אלבמה ומיסיסיפי, וכן ב-29 מחוזות בצד המערבי של פלורידה, כולם נמצאים בטווח הפגיעה של הסופה.

זו הפעם הראשונה זה תשע שנים ששלושה הוריקנים פוגעים פגיעה ישירה ביבשת אמריקה בזמן כה קצר. הוריקן נוסף, "מריה", פגע פגיעה ישירה בטריטוריה האמריקנית פוארטו ריקו. עד כה נהרגו 24 איש מן הסופה בניקרגואה, הונדורס וקוסטה ריקה.

ראש עיריית ניו אורלינס הכריז על חובת פינוי באזורים מסויימים אשר יש חשש כי יוצפו. "העיר נתונה למצב חירום", הוא אמר אמש במסיבת עיתונאים, "אנחנו מוכנים היטב, עברנו את זה פעמים רבות בעבר. מעבר לגשם שיירד, החשש שלנו הוא מעליית מפלס פני הים". כיוון שהסופה תתקרב לניו אורלינס כבר בשבת בערב, הודיע ראש העירייה כי החל מהשעה 6 בערב יוכרז בעיר עוצר עד יום ראשון בבוקר. העירייה צפויה לחסום כבישים, ומעברים תת קרקעיים בעיר ייסגרו. 1,300 חיילים מן המשמר הלאומי כבר מוצבים בעיר, ומצב חירום הוכרז גם בכל יתר מדינת לואיזיאנה.

ההצפות צפויות להוות אתגר משמעותי במיוחד לניו אורלינס שאזורים נרחבים שלה נמצאים מתחת לגובה פני הים, כיוון שמערכת הניקוז בעיר לא פועלת בתפוקה מלאה. לדברי ראש העיר, 109 מתוך 120 משאבות האחראיות לניקוז המים פועלות כעת.

לפחות 22 בני אדם נהרגו בשלושל הימים האחרונים בסופה הטרופית "נייט" במרכז אמריקה - כך מסרו ביומיים האחרונים גורמים רשמיים במדינות ניקרגואה, קוסטה ריקה והונדורס.
קוסטה ריקה הכריזה על מצב חירום לאומי, סגרה בתי ספר ומשרדי ממשלה. בדומה לניקרגואה, המדינה מתמודדת עם מפולות בוץ, כבישים מוצפים וקהילות מנותקות.

לפי סגן נשיא ניקרגואה, רוסריו מורילו, 11 בני אדם נהרגו במדינה ושבעה מוגדרים כנעדרים. בקוסטה ריקה מסרו הרשויות כי לפחות שישה מתו, וכי לפחות 15 אחרים נעדרים, בהם אנשי צוותים של שתי סירות דיג שהוצפו. לפי מנהל וועדת החירום הלאומית של המדינה, איוואן ברנס, יותר מ-5,000 בני אדם קיבלו מקלט בקוסטה ריקה אחרי שנטשו את בתיהם עקב השיטפונות. יותר מתריסר כבישים ראשיים נסגרו כשאחרים נפתחו חלקית. כמו כן, הרשויות בהונדורס דיווחו על מותם של שלושה בני אדם.