לא עוצרת באייר ברלין: לופטהנזה רוצה לרכוש נכסים מאליטליה

זמן קצר לאחר שקבוצת לופטהנזה הודיעה כי תרכוש נכסים משמעותיים מחברת אייר ברלין הקורסת, מודיעה החברה כי הגישה הצעה לבנייתה מחדש של  חברת התעופה אליטליה, המצויה בקשיים כלכליים

לופטהנזה, מטוס, תעופה / צילום: בלומברג
לופטהנזה, מטוס, תעופה / צילום: בלומברג

זמן קצר לאחר שקבוצת לופטהנזה הודיעה כי תרכוש נכסים משמעותיים מחברת אייר ברלין הקורסת, מודיעה החברה כי הגישה הצעה לבנייתה מחדש של חברת התעופה אליטליה, המצויה בקשיים כלכליים ופועלת כיום בעקבות תמיכה כלכלית של ממשלת איטליה.

ביום שישי האחרון הודיעה ממשלת איטליה כי תעמיד לרשות אליטליה הלוואת גישור נוספת בהיקף של 300 מיליון אירו, בכדי שתמשיך לפעול במצבה הנוכחי. סכום זה מצטרף להלוואה בהיקף של 600 מיליון אירו שהעניקה ממשלת איטליה לחברת התעופה עד כה.

השבוע הגישה קבוצת לופטהנזה הצעה רשמית לבנייה מחדש של חברת התעופה אליטליה, תחת שם הקוד "NewAliItalia". לופטהנזה בחרה שלא להגיש הצעה לרכישת אליטליה בשלמותה, אלא הביעה עניין רק בחלקים מקווי התעופה הגלובליים של אליטליה, לצד קווים מקומיים פנים-אירופיים.

ההצעה כוללת תוכנית קונספט לבנייה מחדש של אליטליה, בדגש על מודל עסקי ממוקד (NewAlitalia), אשר ייצר אופק כלכלי לטווח ארוך. מפרסומים בעיתונות האיטלקית עולה כי הצעת לופטהנזה כוללת רכישת מטוסים, סלוטים ואת קליטת אלפי מעובדי החברה. עוד סבורים בתשורת האיטלקית כי העדפת הנאמנים תהיה למכור את אליטליה במקשה אחת.

כך או כך, בתחילת החודש הבא צפוי גורל אליטליה להיות מוכרע, אחרי שנאמנים שמינה בית המשפט באיטליה אמורים לספק מתווה שיאפשר את המשך קיומה של החברה.

לופטהנזה אינה חברת התעופה היחידה שהציעה לרכוש חלקים מנכסי אליטליה: גם חברת הלואו קוסט איזי ג'ט הגישה הצעה לרכוש חלקים מהחברה.

אליטליה עצמה הודיעה כי היא צפויה לקבל 7 הצעות לרכישת החברה או חלקים ממנה.

ענף התעופה באירופה, תוך דגש על חברות הלואו קוסט, נמצא בתקופה סוערת: חברת התעופה אייר ברלין צפויה להפסיק לטוס בעוד כ-10 ימים, כשמוקדם יותר השבוע הודיעה כאמור לופטהזה כי תרכוש עשרות ממטוסי אייר ברלין ותקלוט לשורותיה כ-3,000 מעובדי החברה (בכפוף לאישור האיחוד האירופי). חברת תעופה נוספת שקרסה החודש היא מונארך הבריטית. 

לעומת זאת, חברת לופטהנזה נמצאת בצמיחה: החברה מדווחת כי בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2017 היא רשמה שיא בתנועת הנוסעים דרכה, כשחברות התעופה של הקבוצה (אוסטריאן איירליינס, סוויס, לופטהנזה, בראסלס ועוד) הטיסו 98.4 מיליון נוסעים. גם בישראל הקבוצה ממשיכה לרשום עליות בתנועת הנוסעים. לופטהנזה הודיעה לאחרונה על הוספת טיסה יומית בקו תל-אביב-מינכן, החל מקיץ 2018, כך שהחברה תציע 14 טיסות שבועיות למינכן במקום 13 כיום.