חורב לא לבד: גם ברמ"י מעסיקים יועץ במכרז מוזר

יהושע מור יוסף מועסק בחוזה שמן, אבל באופן מפתיע שמו לא מופיע במכרז, אלא שמה של גיתם BBDO ■ תגובת מור יוסף: "היקפי ההתקשרות אינם נכונים" ■ הפּלוג+

ליאור חורב. צילום: איל יצהר
ליאור חורב. צילום: איל יצהר

המתקפה הכוללת של ראש הממשלה נתניהו על מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, שימשה השבוע כבומרנג. נתניהו תקף ועקץ את אלשיך, בבוטות רבה יש לציין, אך האירוע חזר אליו בסיבוב. בינתיים. ראש הממשלה קבל על כך שליאור חורב, שמשמש כיועץ חיצוני של המשטרה, הוא המדליף הראשי של חקירותיו. כהרגלו, לא סיפק ראיה לכך ומספר רב של כתבי משטרה ופלילים סיפרו בכלי התקשורת שהמשטרה בתקופת אלשיך דווקא הפכה לבונקר עמוק. תנו לנו קצת הדלפות משטרתיות, הם ייבבו.

שורה של בכירי משטרה בעבר מיהרו להתייצב לצד אלשיך. אפילו ראש השב"כ לשעבר יורם כהן, מי שמונה תחת תקופת נתניהו ויצא מן השב"כ ללא שום תקרית (לפחות לא כזו שידוע עליה) עם ראש הממשלה, עלה לשידור בגלי צה"ל כדי לתת כתף למפכ"ל. "מנסים לעשות דה-לגיטימציה לאלשיך. הוא אדם ממלכתי מאוד שראה בתפקיד הזה שליחות", אמר.

נתניהו קיטר גם שחורב לא עבר מכרז ושאלשיך נסמך על יועץ פוליטי שמזוהה נגדו. לפני כמה ימים חשף "גלובס" פרט תמוה במסמכי המכרז שערכה המשטרה לתפקיד יועץ חיצוני לפני פחות משנתיים, וגילה כי המכרז לא נסגר עם חורב עצמו, אלא עם חברת גולדפינגר תקשורת ואסטרטגיה בע"מ מרמת החייל בתל-אביב. חורב ניגש למכרז עם החברה הזו שנמצאת בבעלות בן דודו טל גולדפינגר בראשית 2016, והיה הזוכה מבין שלושה מציעים - זאת, למרות שהצעתו תומחרה במחיר הגבוה ביותר של עד 800 אלף שקל לשנה. בראשית 2017 הוארך המכרז ב-3 שנים נוספות עד ל-2020, זאת בתמורה ל-2.4 מיליון שקל.

ליאור חורב. קשרים עם הגופים החזקים במשק / איור: גיל ג'יבלי
 ליאור חורב. קשרים עם הגופים החזקים במשק / איור: גיל ג'יבלי

אחרי הפרסום נטען בפנינו שלא מדובר בסכום הזה (2.4 מיליון שקל), אלא בתשלום לפי שעה למשרד יועצי תקשורת בו מועסקים כ-20 עובדים, וכי הסך הגבוה של 2.4 מיליון שקל, כלומר 800 אלף לכל שנה, הוא תקרת התקציב אך לא התשלום הממשי.

בדיקה חוזרת ונשנית של אתר הפטורים ממכרזים ממשלתיים העלתה שהמידע על התשלום לפי שעה לא מופיע במסמכי הזכייה במכרז, וגם לא במסמכי הארכת ההתקשרות עם גולדפינגר-חורב. הטענה הזו, על תשלום לפי שעה, מדויקת ככל הנראה כמו הטענה שליאור חורב חתום על המכרז. הוא לא. הקשר שלו לגולדפינגר קיים באתר האינטרנט של החברה, אך דבר אחר משך את תשומת ליבנו. חברת גולדפינגר מתפארת באינספור סמלילים של גופים שהם לקוחות החברה, אך דווקא הלקוח הגדול - משטרת ישראל - לא מוזכר באתר שלהם.

על כל פנים, עם טענות הנגד בנושא שיטת הפטור ממכרזים שנהוגה בישראל (80% מן ההתקשרויות של משרדי הממשלה נעשות באמצעות הליך פטור ממכרז), או שמא יש לכנות אותה שיטת 'המכרזים התפורים' - הושמעה באוזני טענה נוספת. גולדפינגר אינה החברה הראשונה שניגשת למכרז בשמו של אדם פרטי שאינו עובד בחברה שמגישה את המכרז. זה לא רק עניין של דיני המכרזים, התקשרויות ממשלתיות וקליקת יועצי התקשורת, אלא זה קודם כול עניין של קשרים פוליטיים בין יועצי תקשורת לגופים החזקים במשק.

אז בדקנו את הנושא, והממצאים מעניינים. לפחות במקרה של אחד הגופים החזקים והחשובים ביותר במדינה - רמ"י, הלוא היא רשות מקרקעי ישראל המנהלת את עתודות הקרקע של המדינה ומכריעה בנוגע לחוזים, הפשרות ועסקאות נדל"ן בסדר גודל עצום. במשך חמש שנים העסיקה רמ"י, ממש עד לאחרונה, את יועץ התקשורת יהושע מור יוסף בחוזה שמן. 940 אלף שקל לשנה מאז 2012, ועוד 700 אלף שקל למשך 9 חודשים בשנת 2017 (בימים אלה, נציין, עורכת רמ"י את המכרז לייעוץ תקשורתי לשנים הבאות).

באופן מפתיע, שמו של מור יוסף, שנחשב ליועץ מוכר ומקושר, לשעבר מנהל תחנת הרדיו גלי ישראל ומי שהגיע לרשימה הסופית של המועמדים לפקד על גלי צה"ל לפני כמה חודשים, אינו מופיע באתר הפטור ממכרז של מינהל הרכש (בו מתפרסמות הארכות חוזי ההתקשרות של מכרזים ממשלתיים) - אלא חברת גיתם BBDO. בפרוטוקולים של ישיבות מועצת רשות מקרקעי ישראל, הוא אמנם מוזכר כיועץ מטעם גיתם, אך אינו עובד החברה. איך זה קרה ומה הסיבה לכך? גיתם, כך נאמר לנו, קיבלו תכתיב מגבוה. רוצים את המכרז? קבלו את מור יוסף. הוא האיש שיישב ברמ"י מטעמכם.

מור יוסף, ומי שהיה יו"ר רמ"י בנצי ליברמן, הם חברים ותיקים. ליברמן החזיק באופן פורמלי בתפקיד יו"ר רמ"י עד למארס 2016. בפועל, הוא לא היה בתפקיד מראשית 2015 עת נפתחה נגדו חקירה פלילית. בתקופת החקירה הוא לא הסכים לפרוש מתפקידו וישב בבית תוך שהוא פודה ימי מחלה, חופשה וצינון. בסופו של דבר, המשטרה המליצה להעמידו לדין, אך היועץ המשפטי לממשלה, אז יהודה וינשטיין, סגר את התיק נגדו והסתפק בהעמדתו לדין משמעתי. ליברמן פרש מתפקידו כ-9 חודשים לפני סיום הקדנציה שלו.

יהושע מור יוסף. חבר של יו"ר רמ"י לשעבר / איור: גיל ג'יבלי
 יהושע מור יוסף. חבר של יו"ר רמ"י לשעבר / איור: גיל ג'יבלי

מור יוסף שצורף לצוות התקשורת הבכיר של רמ"י, המשיך במסגרת גיתם גם בשנה שלאחר מכן, עד סוף ספטמבר 2017. ממשיכו של ליברמן בראשות רמ"י, עו"ד עדיאל שמרון, היה מרוצה ממנו.
במקרה של מור יוסף, להבדיל מסיפור חורב-גולדפינגר לעיל, ישנה חתימה כלשהי על ניגוד עניינים אישי. מור יוסף, כך נאמר לנו, חתם על הסדרי ניגוד עניינים כדרוש לפי החוק ולא התחבא מאחורי שם החברה.

יהושע מור יוסף מסר בתגובה: "יהושע מור יוסף מועסק כקבלן משנה של גיתם. היקפי ההתקשרות שיוחסו למור יוסף בכתבה אינם נכונים. מדובר בהיקפי החוזה שבין רשות מקרקעי ישראל ובין גיתם".

גישה למידע החשוב במדינה

אך הדברים חוזרים על עצמם ממש בימים אלה. לפני כמה שבועות נפתח מחדש המכרז לייצוג תקשורתי של רמ"י. לאור החשש של יועצי תקשורת אחרים שממילא מור יוסף וגיתם יהיו הזוכים, הם נזהרו מלגשת למכרז. בסופו של דבר, ביום הצגת המכרז והמצגת מול רמ"י, נודע לאחד היועצים שהוא הוזמן לפגישה רק כניצב בהצגה של רמ"י, כדי שהם יוכלו לספר שערכו מכרז הגון. הוא התרעם על כך ואף נמצא כיום בתכתובת סוערת מול רמ"י לאחר שכתב להם כי ניהלו את המכרז "בחוסר תום-לב".

אם כל נושא המכרזים וניהול הכספים אמור להתנהל בשקיפות ובניקיון מלא, נשאלת השאלה מדוע רמ"י לא מבקשים ממור יוסף להיות חתום על המכרז באמצעות החברה שלו? מי צריך את גיתם בתמונה אם מור יוסף הוא היועץ המוכר ושמו מופיע על המכרזים? הסיפור הזה הוא לא סתם התעקשות על פרטים זוטרים וטכניים, יועצי התקשורת מקבלים גישה ומידע מן החשובים שיש במדינה. עסקאות נדל"ן, סגירת חוזי ענק. הכסף הגדול הוא לא רק החוזה הספציפי של הייעוץ, אלא עסקיהם האחרים של אותם יועצים.

יועץ תקשורת בכיר עימו שוחחנו השבוע, טען בתוקף שהמקצוע הידרדר נורא בשנה-שנתיים האחרונות. 'אתה בטוח', שאלתי אותו, 'רק עכשיו? חשבתי שהוא תמיד היה בתחתית'. "לא ככה", הוא השיב, "עם הפרשיות סביב יועצי שטייניץ והחשדות שהם שימשו צינור לכסף בפרשיית הצוללות וכלי השיט, עם הסיפור של הייעוץ למשטרה, יועצי פאינה קירשנבאום, טל זילברשטיין. יש במקצוע הזה עוד אנשים טובים, הכל הולך פייפן".

מרמ"י נמסר בתגובה כי "גיתם ניגשו למכרז ב-2012 עם יועצים כקבלני משנה, כפי שמקובל, ויהושע מור יוסף היה אחד מאותם יועצים קבלני משנה. ההסכם נחתם מול גיתם וכך גם ניגוד העניינים".
מגיתם לא התקבלה תגובה עד למועד ירידת הגיליון לדפוס.

כ"ץ מסמן את היעד הבא
השר ישראל כ"ץ מתחמש ומתארגן. בשקט, בשקט. אין עדיין פעולות מוחצנות, אך הוא מגבש לו את ה-צוות. לא הכל סופי, וחלק מהאנשים רק התחילו לעבוד, ובכל זאת כ"ץ כבר הכריז על היעד: ראשות הממשלה, אחרי נתניהו. 

ישראל כ"ץ. מתחמש באנשים / איור: גיל ג'יבלי
 ישראל כ"ץ. מתחמש באנשים / איור: גיל ג'יבלי

אחרים בצמרת הליכוד לא מכריזים על עצמם כמועמדים בשלב הזה, אבל בקרב הפעילים הבכירים במפלגה מבינים שגלעד ארדן, מירי רגב, גדעון סער, אבי דיכטר וניר ברקת יהיו בין השמות שיתמודדו על ההנהגה. חשבתם שבמפלגת העבודה ראינו קרב של שמונה ראשים? חכו לליכוד.

השבוע התחילה לעבוד אצל כ"ץ יועצת תקשורת חדשה בשם רון לאביוד, שכחיילת שירתה כעורכת
"יומן הערב" בגלי צה"ל. אבל השם היותר מעניין בסביבתו של כ"ץ הוא ישראל טוויטו, מי שהיה עורך המהדורה של ערוץ 10 במשך כמה שנים, עד שפרש מן הערוץ לפני כשנתיים. טוויטו, כך נודע לי, כבר נראה בסביבת כ"ץ לפני כשנה או יותר. לאחרונה מדברים עליו כמי שיהיה בצוות אסטרטגי קבוע של השר. ישראל את ישראל. בעבר הרחוק יותר עבד טוויטו עם גדעון סער לתקופה מוגבלת, אך לא המשיך איתו בסופו של דבר.