אזריה הגיש בקשת חנינה לריבלין: "לא זכיתי למשפט צדק"

החייל שהורשע בהרג מחבל מנוטרל בחברון פנה לנשיא המדינה כדי שזה ימחק את הרשעתו ■ "אילו הייתי יודע בוודאות באותן שניות מתוחות בזירה שהמחבל לא ממולכד, לא הייתי יורה. לכן, בדיעבד הירי במחבל היה טעות מבצעית"

משפט אלאור אזריה /  צילום: תומר אפלבאום "הארץ"
משפט אלאור אזריה / צילום: תומר אפלבאום "הארץ"

אלאור אזריה הגיש הערב (ה') בקשת חנינה לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. אזריה, שמרצה עונש של 14 חודשי מאסר בגין הרשעתו בהריגת מחבל מנוטרל בחברון, כתב במכתבו לנשיא כי "לא זכיתי למשפט צדק, זאת תחושתי, ושום דבר לא ישנה זאת. אני מבקש מהנשיא את מידת הצדק והרחמים".

אזריה הוסיף במכתבו כי "אני שומע את התגובות בקשר להחלטתי שלא להביע חרטה על הירי במחבל. זה לא מדויק: אילו הייתי יודע בוודאות באותן שניות מתוחות בזירה שהמחבל לא ממולכד, לא הייתי יורה. לכן, בדיעבד הירי במחבל היה טעות מבצעית".

אזריה הוסיף למכתב הבקשה המלצות ממפקדיו בעבר וכתב כי "קיבלתי את הדין, אני יושב בכלא, רחוק מהמשפחה ומבודד מהעולם. האמן לי, אני יושב וחושב הרבה על הנסיבות: חייל ישראלי שחירותו נשללה ממנו כי פעל נגד בני-עוולה אשר באו לשפוך דם יהודי. אני מבקש לשוב אל חיק משפחתי ולסייע באיחוי השברים, כבר לא נהיה לעולם אותה משפחת אזריה מרמלה".

בסיום מכתבו לנשיא ביקש אזריה לצאת לחופשי, כדי שיתאפשר לו "להיות אזרח נאמן ויעיל לטובת העם והארץ. אני תולה תקווה רבה בשיקול-דעתך, בחכמתך ובחמלה ובאהבה שטבועים בך כלפי חיילי צה"ל".

שר החינוך, נפתלי בנט, קרא הערב לנשיא ריבלין לקבל את בקשתו של אזריה. "אני פונה לנשיא המדינה להיענות בחיוב לבקשת החנינה המיידית. אלאור נשלח לשטח מסוכן שבו היה ניסיון רצח של יהודים. כבר תקופה ארוכה אלאור ומשפחתו עוברים סבל כבד. לצד המסר החשוב של טוהר הנשק, עלינו להעביר כעת מסר לא פחות חשוב של הגיבוי ללוחמינו מול הטרור. המעשה המוסרי והנכון הוא להעניק לו חנינה לאלתר".

בחודש שעבר החליט הרמטכ"ל גדי איזנקוט לקצר את עונשו של אזריה ב-4 חודשים, זאת לאחר שנגזרו עליו 18 חודשי מאסר בגין הריגת המחבל הירוי בחברון. במכתב שהועבר לידי אזריה צוין כי רב-אלוף איזנקוט נימק את החלטתו בכך ש"מצא לנכון לשקול שיקולי חסד ורחמים, המביאים בחשבון את עברו כחייל לוחם בזירה מבצעית".

במכתב שהועבר לידי אזריה על-ידי עוזר הרמטכ"ל, אלוף-משנה דניאל הגרי, נכתב כי איזנקוט דן בבקשתו של אזריה בהתאם לבקשתו של האחרון לקצר את עונשו לפי סמכותו בחוק השיפוט הצבאי. אם בהמשך ינוכה שליש מתקופת ריצוי העונש, אזריה ישתחרר מהכלא כבר בחודש מאי הקרוב.

אזריה החל לרצות עונש מאסר של שנה וחצי ב-9 באוגוסט, לאחר משפט ארוך ומתוקשר, שכלל הגשת ערעור הן מצד פרקליטיו של אזריה והן מצד התביעה הצבאית. מאז הכרעת הדין זוכה אזריה לתמיכה ציבורית נרחבת ולקריאות להמתקת עונש המאסר.