אדוארדו אלשטיין תוקף את איזי כהן: "ליקויים בניהול"

חרף התנגדותו של בעל השליטה באי.די.בי, צפויה אסיפת בעלי המניות של כלל ביטוח לאשר את שכרו המקוצץ של המנכ"ל - שיעמוד על 2.8 מיליון שקל בשנה, במונחי עלות

אדוארדו אלשטיין ואיזי כהן / צילומים: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין ואיזי כהן / צילומים: תמר מצפי

קבוצת אי.די.בי, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, יוצאת חזיתית נגד איזי כהן, מנכ"ל החברה הבת כלל ביטוח, ומתנגדת לאישור שכרו באסיפה היום, בנימוק ל"ליקויים באופן ניהול החברה ותוצאות לא מחמיאות", כך נודע ל"גלובס". קבוצת אי.די.בי, בניהול שולם לפידות, שלחה מכתב עליו ממוענים בכירים ברשות שוק ההון (המפקחת על כלל ביטוח) והנאמן למניות השליטה מטעם הרשות, משה טרי, ובמסגרתו הביעה התנגדות להארכת כהונתו של כהן ולאישור השכר שאמור להיות מאושר לו היום.

עם זאת, יצוין כי לאי.די.בי אין משקל של ממש בסוגיה זו, מאחר שזכויות השליטה שלה בכלל ביטוח נמצאות בידי הנאמן טרי, שככל הידוע מתנגד לעמדת אי.די.בי ותומך באישור שכרו של כהן. לאי.די.בי עוד שיעור החזקה מינורי יחסית שעדיין בידיה ושאינו מוגדר כאמצעי שליטה, לגביו הצבעתה נחשבת.

האסיפה הכללית לאישור תנאי השכר המעודכנים (והמופחתים) של איזי כהן כמנכ"ל כלל ביטוח זומנה להיום (ב') אחר הצהריים. לדברי גורם בשוק "זה חסר תקדים. יש פה הבעת אי אמון של בעלים במנכ"ל החברה שבשליטתו. גם אם במקרה הזה יש נאמן, עדיין מדובר במהלך שמעיד עד כמה היחסים ביניהם עכורים".

קיצוץ חד בשכר, בגלל החוק

לפני כשלושה חודשים הודיע איזי כהן ליו"ר כלל ביטוח, דני נוה, על "נכונתו להאריך את כהונתו בשנתיים נוספות" עד סוף אוקטובר 2019, עם אפשרות להארכה בשנה נוספת, וזאת למרות קיצוץ עמוק בשכרו כתוצאה מחוק תגמול הבכירים בסקטור הפיננסים. הודעה זו באה גם לאחר שהממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, סירבה לבקשתו של כהן להאריך את הטבת האופציות שקיבל מכלל ביטוח, באופן שהתגמול לו יזכה יהיה גבוה מהרף הנורמטיבי שנקבע בהוראות החקיקה והרגולציה.

לפיכך, שכרו של כהן, שבעבר כיהן כמנכ"ל אפריקה ישראל וכמנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל, יעמוד מעתה על 2.5 מיליון שקל לשנה. על פי הודעת החברה, מדובר בשכר כולל הפרשות סוציאליות, דמי הבראה והטבות אחרות, לרבות גילום הוצאות רכב צמוד וטלפון נייד בהיקף של כ-2.82 מיליון שקל במונחי עלות.

הסכם ההעסקה של כהן אושר בנובמבר 2012 לתקופה של 5 שנים. הסכם זה קדם לחקיקת חוק שכר הבכירים בפיננסים, והוראות רגולטוריות אחרות שהושתו מאז, ששינו מהותית את אופן ההתקשרות של החברות בתחום זה עם מנהלים בכירים.

בזימון לאסיפה הכללית הנוכחית פירטה כלל ביטוח כי "עלות העסקתו הממוצעת של המנכ"ל לשנה, בשנים 2013 עד 2016 בהן הועסק על פי ההסכם הקיים, עמדה על כ-9.43 מיליון שקל". כך, בארבע השנים האחרונות הצטברה עלות העסקתו של כהן לכמעט 40 מיליון שקל, והוא נחשב לאחד המנהלים השכירים העשירים בישראל.

אין זו הפעם הראשונה שאדוארדו אלשטיין יוצא נגד בכירי חברת הביטוח של קבוצת אי.די.בי. לפני יותר משנה תקף אלשטיין את היו"ר דני נוה, בין היתר על רקע חוסר יכולתו להשפיע על כלל ביטוח ומורת הרוח שלו מכך שאינה מחלקת דיבידנדים כפי שהוא מצפה ממנה.

אז טען אלשטיין כי "אני פונה אליכם כבעל מניות בחברה ברגע של צער וחשש עמוק. העובדה שמניית כלל ביטוח מתפקדת בצורה מאכזבת אינה חדשות עבורנו... המצב האמור הוחמר לאור העובדה שכבר שמענו מהחברה טיעונים נקלים, שמציגים את החברה בעמדת הקורבן שאינו יכול לשלם דיבידנד, או לרכוש בחזרה ממניותיה (buyback)...".

אלשטיין הוסיף אז כי "גרוע מכך הוא שדירקטוריון כלל ביטוח אף לא היה פרואקטיבי במטרה להשיק תוכנית רכישה עצמית של מניות החברה, שללא ספק הייתה רווחית יותר מכל השקעה אחרת שהייתה יכולה לעשות כיום, בהתייחס לשווי המניה ביחס להונה", וכן כי "הנוחות שמפיק היו"ר ממצב שבו יש הון גדול יותר בחברה, באופן שבסופו של יום יניב לו רווחים בדמות בונוסים גדולים יותר, הייתה לרעתנו כבעלי מניות בחברה". אלשטיין גם יצא אז נגד "השכר השערורייתי של היו"ר" באומרו כי "יש לנו יו"ר שחסר כל ניסיון פיננסי בתחום הביטוח או בתחום הבנקאות, מה שלחלוטין אינו קביל". גם אז התקפתו של אלשטיין לא השפיעה על התנהלות החברה, שהשליטה בה נמצאת בידי הנאמן.

ממקום שני בענף, לרביעי

איזי כהן הינו מנהל דומיננטי וריכוזי, ששינה את אופיה של כלל ביטוח. בשנים האחרונות, גם לאחר הגיעו של כהן לחברה, כלל איבדה הרבה ממעמדה ההיסטורי כאחת משתי הגדולות בענף (אחרי מגדל, אותה הוביל אז כהן בעצמו), והפכה לקבוצת הביטוח בעלת שווי השוק הרביעי בגודלו בלבד.

כיום נסחרת כלל ביטוח לפי שווי של כ-3.7 מיליארד שקל, לאחר שעלתה מתחילת השנה בכ-35%. באותה תקופה טיפס מדד הביטוח פלוס בכ-28%. אי.די.בי מחזיקה בכ-45% ממניות כלל ביטוח, ובעל המניות השני בחברה הינו בנק הפועלים, שמחזיק בכ-9.5% מכלל ביטוח.

בתוך כך, אתמול הודיע משה ארנסט, המשנה למנכ״ל כלל ביטוח, על סיום עבודתו לאחר 11 שנים בחברה, במהלכן שימש כחבר הנהלה תחת שלושה מנכ"לים - אביגדור קפלן, שי טלמון ואיזי כהן. ארנסט יסיים את תפקידו במהלך שנת 2018, במועד שיתואם. ארנסט ניהל בחמש השנים האחרונות את חטיבת המטה בכלל ביטוח, שכוללת את חברת המיכון של קבוצת כלל (כללביט), את האגף לניהול סיכונים, אגף אקטואריה, האגף המשפטי, ובחלק מהשנים גם את אגף הכספים. קודם לכן שימש במשך שש שנים כיועץ המשפטי ומזכיר החברה של קבוצת כלל ביטוח.

ובעוד שהשליטה בכלל ביטוח נמצאת על המדף, וממתינה לרוכש שגם יוכל לקבל את אישור הרגולציה בישראל, חברת הדירוג מעלות S&P הותירה את דירוגה של כלל ביטוח ברמה של AA פלוס עם תחזית יציבה. 

מכלל ביטוח, שבניהולו של כהן, נמסר בתגובה כי "איזי כהן הוא אחד המנהלים המוערכים, המקצועיים והמנוסים ביותר בשוק הביטוח בישראל. איזי כהן ממלא את תפקידו מתוך מחויבות מלאה לטובת החברה. הוא הוביל אותה בשנים האחרונות לשינוי אסטרטגי עסקי נרחב של של פעילות טיוב עסקי ושיפור רוווחיות וקידום כל תחומי פעילותה. לא בכדי צפוי כי תתקבל החלטת בעלי המניות בחברה ברוב גדול להאריך את ההסכם עם כהן. הדברים מדברים בעד עצמם".