חברי מושב מגשימים לבג"ץ: אין להפקיע אדמות לבניית דירות

האוצר: "זו לא הפקעה - רוב הקרקע היא בניהול המדינה. החלטת קבינט הדיור תאפשר הוספת אלפי יחידות דיור במרכז וניצול קרקע מיטבי"

מושב מגשימים/ צילום: איל יצהר
מושב מגשימים/ צילום: איל יצהר

עוד עתירה נגד תוכנית ותמ"ל. תושבי מושב מגשימים הגישו עתירה לבג"ץ נגד החלטת קבינט הדיור מפברואר האחרון להכריז על מתחם סמוך למושב כמתחם מועדף לדיור, שיגיע לטיפול הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל).

במתחם, "יהוד-מגשימים", יש פוטנציאל בינוי של כ-3,500 יחידות; חלק גדול מהמתחם ששטחו 900 דונם הוא קרקעות המעובדות על ידי המושב. העותרים מבקשים מבית המשפט שיקבע כי ההכרזה על המתחם כמועדף לדיור תבוטל, ולקבוע כי עד הדיון בעתירה יעוכב האישור להכרזת המתחם על ידי קבינט הדיור, וכי על המדינה להימנע מכל פעולה תכנונית של הותמ"ל בנושא.

תושבי מגשימים טוענים בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד גד טיכו ועו"ד ישי שידלובסקי-אור ממשרד כספי ושות', כי "הכרזה מפקיעה את מרבית הקרקע החקלאית של העותרת (כ-75%) ובכך פוגעת באופן חמור ובלתי מידתי בעשרות משפחות המעבדות בדי עמל יזע (וגם דמעות) עשרות בשנים את הקרקע החקלאית".

עוד נכתב בעתירה כי "באופן מצער, מתברר כי המדינה נוהגת בעניין העותרת ויישובים חקלאיים רבים נוספים כפריץ הרואה בחוכרי אדמותיו אריסים נטולי זכויות שניתן לגרשם במחי יד מאדמתם, רק בשל העובדה שהפריץ חפץ בכך", וכי ההחלטה "עתידה למחוק את העותרת כיישוב חקלאי ולהטביע אתה בתוך בולען עירוני של מאות דונמים של בטון ואספלט. זאת, בניגוד מוחלט להוראות תמ"א 35 המחייבות שמירת עתודות קרקע לדורות הבאים תוך כדי שמירה על ערכי טבע, חקלאות, נוף ומורשת, שמירה על האופי הכפרי של ההתיישבות החקלאית....וכן בניגוד להוראות ספציפיות של תוכנית מחוזית תמ"מ 21/3 הקובעת כי ייעוד מתחם מגשימים הינו 'אזור חקלאי/נוף כפרי פתוח'".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "קבינט הדיור הכריז על מתחם מגשימים כמועדף לדיור, לאחר בחינה מקצועית של השטח המיועד לתכנון. המתחם הוכרז לאור התאמתו לתוכנית המתאר המקודמת ביהוד והוא צפוי להוות המשך רציף לחלק הבנוי במזרח העיר. התכנון למתחם משלב בין בנייה רוויה למגורים לבין אזור תעסוקה ופארק עירוני לרווחת התושבים.

"קרקעות המתחם ברובן המכריע הינן בניהול מדינה ולכן אין מדובר בהליך הפקעה, אלא בהליך השבה של קרקע בשימוש חקלאי לרשות המדינה. הפיתוח במתחם מגשימים יאפשר הוספת היקף משמעותי של יחידות דיור בצפיפות גבוהה באזור הביקוש במרכז הארץ, תוך ניצול מיטבי של משאב הקרקע".

נזכיר כי רק בשבוע שעבר קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי אישורה של תוכנית ותמ"לית במתחם אפולוניה בעיר הרצליה יבוטל והתוכנית תחזור לשולחן הוועדה לדיון מחודש.