יותר מדי זמן, מנדלבליט

הדרך הבדוקה לחסל את היוזמה האוסרת חקירת רה"מ היא לסיים את החקירה בעניין נתניהו

"הצעה שלפיה אין לסמוך על רשויות החקירה" - כך הגדיר היועמ"ש אביחי מנדלבליט את היוזמה לא לחקור את ראש הממשלה, פרט למעשים אלימים במיוחד כמו אונס. גם פרקליט המדינה שי ניצן מתנגד להצעה בתקיפות ונחרצות. אלה התנגדויות מובנות כל-כך, שנראה מוזר שצריך לבטא אותן.

אין משפטן אובייקטיבי שיכול לתמוך בחוק כה מושחת. משום כך היוזמה והביצוע הם של אנשים שעיסוקם העיקרי הוא עסקנות והתרפסות לאדם המנהיג אותם. אלה אנשים שמעולם לא עסקו בנושאים משפטיים, ולפתע הם מוצאים עצמם כמחוקקים.

הסיבות לחוסר האמון

אבל צריך גם לתת חומר למחשבה ליועץ המשפטי מנדלבליט. איך קרה שבכנסת עולה הצעה שמשמעותה, כדבריו, ש"אין לסמוך על רשויות החקירה".

יש הרבה סיבות לכך, ולחלקן אחראים ראשי הפרקליטות. למשל, היועץ לשעבר יהודה וינשטיין, שגרם לשיא של חוסר אמון כאשר החליט לא להגיש אישום נגד אביגדור ליברמן על חשדות כבדים ביותר של שחיתות. זה נמשך גם אצל מנדלבליט, כאשר החליט, למשל, על כתב אישום יחיד במקרה של שרה נתניהו, כאשר נדמה כי התיק מלא לעייפה בחשדות נוספים.

מוכנים לכל מעשה תועבה

ועכשיו פרשת החשדות נגד ראש הממשלה. בעניין זה בהחלט ניכר הרצון להגיע לכמה שיותר ראיות בדוקות. כל זה טוב ויפה, אבל לא כאשר הדברים אורכים כל-כך הרבה זמן.

הזמן הרב גורם לראש הממשלה נתניהו להאמין שאפשר לטרפד את כל העניין, בעזרת ארליכמן והלדמן הישראלים (חברי הכנסת דוד אמסלם ודוד ביטן ותחליפיהם). ג'ון ארליכמן ובוב הלדמן היו עוזריו הקרובים של נשיא האמריקאי ריצ'רד ניקסון, שהיו מוכנים לכל מעשה תועבה כדי להגן על הבוס בפרשת ווטרגייט. תודות לעיתונות ערנית מצאו עצמם השניים בכלא, והנשיא נאלץ להתפטר.

להפעיל כבר את תיקי נתניהו

אם התיק של נתניהו היה כבר פעיל, היוזמות הללו אולי לא היו באות לאוויר העולם. הצעות כאלה צצות בדרך-כלל כאשר לחשודים נראה שיש עדיין סיכוי למנוע את התהליך המשפטי נגדם.

עם כל הכבוד לחקירות היסודיות - זה לא מסביר, ולא מכפר, על הזמן הרב שהן צורכות. הרצון "למצות את החקירה" הוא ראוי, אבל אם הוא נמשך שנים, הנזקים עולים על התועלת.

הדרך הבדוקה לחסל את היוזמה בעניין חקירת ראש הממשלה היא לסיים את החקירה בעניין נתניהו ולהגיש כתב אישום לפחות באחת הפרשיות, אם כך עולה מהחקירה.

מתי מחליפים ראש ממשלה?

רק בורות יכולה ליצור את האמירה ש"מחליפים ראש ממשלה בקלפי ולא באמצעות המשטרה" (ח"כ אמסלם). ומה אם ראש הממשלה, חס וחלילה, רצח את אשתו או סתם גנב מיליונים מקופת המדינה? ומה אם ראש הממשלה החשוד הוא מהשמאל, אמסלם?