"למה אתם צריכים את החוק הצרפתי? יש לכם די הרבה יציבות"

בראיון מיוחד ל"גלובס" מסתייגת ואלרי פאקרס, נשיאת אזור איל דה פראנס בצרפת, מהכוונה לחוקק את החוק האוסר חקירת ראש ממשלה מכהן גם בישראל, ומספרת על הניסיונות למשוך תיירים ישראלים למדינה: "הם קהל יעד מצוין, איכותי, שאנחנו רוצים"

ואלרי פאקרס / צילום: כפיר זיו
ואלרי פאקרס / צילום: כפיר זיו

48 שעות וקצת שהתה כאן ואלרי פאקרס, נשיאת אזור איל דה פראנס בצרפת, בזמן שכולם התעסקו אם החוק הצרפתי הוא טוב או רע לישראל. פאקרס נחשבת למומחית של אותו הסעיף בחוקה הצרפתית שמונע חקירות פליליות נגד נשיא הרפובליקה, אך כמו כל פוליטיקאי, היא מחווה דעתה על החוק בעיקר תוך הפניית אצבע מאשימה ליריבים פוליטיים.

החוק הצרפתי אמור להשיג יציבות עבור הנשיא של הרפובליקה", היא אומרת בראיון מיוחד ל"גלובס", אבל כל שיטת משטר היא שונה, וחוץ מזה הבנתי שיש לכם פה די הרבה יציבות, לא? למה אתם צריכים את החוק הצרפתי? החוק נועד כדי שהנשיא ירגיש נוח בתקופה שהוא מושל במדינה".

אבל החוק הזה יצר אצלכם קושי בקמפיין האחרון. מנהיג המפלגה הרפובליקנית (מפלגתה של פאקרס), פרנסואה פיון, נחשד בשורה של שחיתויות משפחתיות, ויריביו ידעו שחייבים לחקור אותן מהר אחרת לא ניתן יהיה לעשות דבר אם הוא יתמנה לנשיא. לחוק הזה היה גם אפקט משלהב יצרים והתוצאה הייתה רפש לכל הכיוונים.

כן, זו באמת הייתה בעיה, אבל דווקא הנשיא הקודם, פרנסואה הולנד (מהמפלגה הסוציאליסטית, ט.ש), הבטיח בקמפיין שלו שהוא ישנה את הסעיף הזה בחוקה. אבל זו הייתה הבטחת בחירות, ומה קרה כשהוא נכנס לתפקיד? לאן נעלמו כל ההבטחות?

פאקרס, 50, היא נשיאת (מושלת) אזור איל דה פראנס, הגדול והחשוב מבין 18 חבלי צרפת. היא מכהנת בתפקיד מאז סוף 2015, ולפני כן שימשה כשרת החינוך והשרה הממונה על התקציב בממשל סרקוזי. 12 מיליון איש חיים תחתיה, באזור שנחשב למשגשג ביותר בצרפת ולשני בעושרו בכל יבשת אירופה. היא נחשבת לפוליטיקאית בולטת ומוערכת, ואומרים עליה שהיא "מכוונת גבוה". כשעמנואל מקרון ניצח בבחירות לנשיאות, עלה שמה כמועמדת לראשות המממשלה תחתיו, אולם לבסוף מונה לתפקיד חבר מפלגתה הרפובליקנית, אדואר פיליפ. כיום מוזכר שמה כמי שעשויה להתמודד על ראשות המפלגה הימנית-שמרנית בסבב הבחירות הבא.

אני בשום פנים ואופן לא עוזבת את המפלגה המשפחתית שלי", היא משיבה כשהיא נשאלת על כך, "ומעבר לכך, תושבי האזור שלי למודי אכזבות מפוליטיקאים שמבטיחים להם הבטחות והולכים הלאה. אני מחויבת להישאר בתפקיד הנשיאה של איל דה פראנס, כי זה מה שהבטחתי לבוחרים ויש לי המון מה לעשות ולהשפיע".

הראיון עם פאקרס מתנהל בסיומו של ביקור דחוס בישראל, וכמה שעות אחרי שנפגשה עם קבוצה של יזמים ואנשי עסקים שנמצאים על הקו תל-אביב-פריז במטרה לחזק את התיירות הישראלית במדינה. לדבריה, היא אף שוקלת להפיק חומרים תיירותים בשפה העברית כדי שהתייר הישראלי ירגיש אצלה בבית.

"הישראלים הם קהל יעד מצוין עבורנו", היא אומרת, "קהל עם כוח צריכה חזק. הסינים, למשל, גם מגיעים בהמוניהם, אך תרבות הצריכה שלהם שונה. אתם קהל איכותי שאנחנו רוצים - אוהבים יין ואוכל טוב, והאזור שלנו צריך להיות מסוגל להציע לכם תיירות איכותית".

פערים גדולים בין עשירים לעניים

הרבה מתרחש בצרפת מאז עלה מקרון לנשיאות. בזמן שהבריטים תקועים עמוק בבוץ היציאה מן האיחוד האירופי, ובגרמניה הקנצלרית אנגלה מרקל נבחרה מחדש אך עם פחות כוח פוליטי, צרפת רואה עצמה כמדינה הצומחת והחשובה ביותר באירופה, ובעיקר גאה בנשיא הדינמי והצעיר שבחרה.

- איך את מסתדרת עם מקרון?

"זה נכון שהוא מגיע ממפלגה אחרת, אבל הוא עושה המון עבור האזור שלי. אני רואה שהוא פרו-ביזנס, שהוא מייצר תדמית מאוד חיובית עבור צרפת - וזה מה שחשוב לי זה עכשיו. לא מעניינים אותי הפערים הפוליטיים. הוא עוסק בקידום עסקים, ביצירת מקומות עבודה ותשתיות. אני רוצה להעלות את רמת החיים באזור שלנו, לשפר את ההכשרות, לרתום צעירים לעשייה.

אחת הבעיות המרכזיות של איל דה פראנס היא שמצד אחד זהו האזור העשיר והמשפיע ביותר, אך מצד שני הוא גם מוביל באי-שוויון. יש אצלנו פערים גדולים מדי בין העשירים לעניים, ואני רוצה לפעול לצמצום הפערים הללו".

- איך זה יקרה?

אחד הדברים שנמצאים בראש סדר העדיפות שלנו זה לספק הכשרות מקצועיות והסבה ממקצועות התעשייה הישנה למקצועות העולם החדש. אנחנו מסבסדים מכונים להסבות מקצועיות, ומוודאים שיהיה דירוג של בתי הספר להכשרה מקצועית כדי שאנשים ידעו איפה כדאי ללמוד".

היא מנהיגה מדיניות של ממשל פתוח שמספק מאגר נתונים עצום על האזור לשימוש האזרחים. החל מכמה מרוויח בממוצע מורה, מה השכר הממוצע של פועלים בתעשיית הרכב, ועד לזיהום האוויר בשכונה כזו או אחרת. המשמעות היא גם שהמידע הצרפתי הנגיש חוסך למפתחי אפליקציות ויזמים הרבה כאב ראש ומאפשר להם להתנהל בזריזות וביעילות. "אנחנו מאמינים שיזמים חברתיים מכל העולם יכולים להיעזר בכמה שיותר דאטה שמוגשת לציבור, ולהפיק מכך רעיונות לתועלת הציבור. לכן החלטתי לפני שנה להעלות את כל המידע העצום שיש באזור שלי לאתר אינטרנט", היא מספרת.

- כמה כסף השקעת בהעלאת המידע הממשלתי למאגר הפתוח?

כסף? לא השקעתי בזה כלום, המידע שייך לאזרחים, והוא קיים אצלנו".

להפחית את הדיור הציבורי ל-30%

פאקרס לא מסתירה את הסתייגותה מפרויקטים סוציאליסטיים, גם מאלו שבתחום הדיור הציבורי, אך הפרופורציות שלה שונות ממה שמוכר לנו. בזמן שבישראל מתחננים לדיור ציבורי, היא דווקא פועלת להפחיתו מ-70% ל-30%.

"מימון ממשלתי לדיירים עניים יכול להגיע בתוך שכונה או אזור אחד לרמה של 70%. זו טעות כיוון שזה מרכז את האוכלוסייה הענייה יחד ומקשה עליהם", היא אומרת ומוסיפה ש"צריך להבין שבאזורים מסוימים בפרברי פריז נבנו ממש 'גטאות' של עניים. שכונות כמו טראפ או סן-דני, שנבנו עבור פועלים בתקופת המהפכה התעשייתית, הפכו לעניות אחרי שהמפעלים המזהמים הוצאו מן הערים. יש אזורים שלמים שהייתי רוצה להרוס לגמרי ולבנות מחדש ולאפשר למעמד הביניים להיכנס ולגור שם כדי שלא יהיה מתחמי עוני".

היא לא קושרת את העוני והאבטלה לנושא המהגרים המוסלמים הרבים החיים בשני הגטאות טראפ וסן-דני, אך אינה חוששת לדבר על בעיות ההגירה של האזור באופן כללי. "אנחנו כור היתוך של מהגרים", היא אומרת, "יש לנו 600 אלף צרפתים יוצאי סין, 600 אלף צרפתים יוצאי פורטוגל וכ-2 מיליון יוצאי מדינות ערב. כולם מגיעים מרקעים שונים ומגוונים, וברור שאנחנו מודעים לפערים התרבותיים ולצורך לשלב את כולם במקומות עבודה ובחינוך. היינו בשוק אחרי פיגוע הטרור בבטקלאן, שחלק מן הנערים המהגרים לא הסכימו לעמוד דקה דומיה לזכר הקורבנות. יש לנו המון עבודה".

- בית המשפט העליון של צרפת קבע לפני כשנתיים שחרם על ישראל הוא פשע שנאה ואפליה. איך זה מיושם אצלך באזור?

"אני נשיאת האזור הראשונה שהעבירה את החוק המיישם את פסיקת העליון. אסור אצלנו להחרים את ישראל, ומי שעושה זאת ישלל ממנו מימון ציבורי. אפילו אם יתבטא בנושא הוא עלול למצוא את רשויות האכיפה מתערבות.

"יותר מכך, אנחנו פועלים גם נגד רדיקליזציה של ארגונים ועמותות, בעיקר בתחום הספורט. יש אצלנו בחוק אכיפה של עקרון החילוניות. אם אנחנו מוצאים, למשל, שאגודות ספורט מקומיות מבטלות פעילות של קבוצות ספורט עבור נשים או שהם מקימים חדר תפילה בתוך שטח המועדון, הם מסתכנים בכך שאנחנו נפנה לליגה ונדווח עליהם, או אפילו שהפעילות שלהם תיסגר. אנחנו מעודדים לדווח לנו על כל מי שפועל בניגוד לחקיקה הזו".

ואלרי פאקרס

גיל: 50

מצב משפחתי: נשואה+3

השכלה: בוגרת תארי תעשייה וניהול מבית הספר הגבוה HEC; ואקדמיית הניהול הבכירה ENA

תפקידים קודמים: דוברת המפלגה הרפובליקנית, מבקרת פנים במשרד היועץ המשפטי לממשלה, שרת החינוך והמחקר (2007-2011) , השרה הממונה על תקציב המדינה ודוברת הממשלה (2011-2012)

עוד משהו: נחשבת מועמדת אפשרית לראשות המפלגה הרפובליקנית בבחירות הבאות

איל דה פרנס
 איל דה פרנס