להנפיק? לא תודה; חברות לא רצות לבורסה

לאחר כמה חודשי שקט, ניכרת בשבועות האחרונים עלייה בהתעניינות של חברות טכנולוגיות בארה"ב באפשרות של הנפקת החברה

סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס
סוחר בוול סטריט / צילום: רויטרס

לאחר כמה חודשי שקט, ניכרת בשבועות האחרונים עלייה בהתעניינות של חברות טכנולוגיות בארה"ב באפשרות של הנפקת החברה - ואת התוצאה אפשר יהיה לראות בשנת 2018; במקביל, עדיין קיימת הערכה בקרב חברות ישראליות כי אין צורך למהר ולחדול להיות חברות פרטיות; השוק עצמן בררני יותר, כאשר שאלת ההנפקה תהיה תלויה באיכות החברה ובתיאבון של המשקיעים לפנות להשקעות בסוג זה של חברות.

הערכות אלה הושמעו בפאנל Journey של "גלובס" בשיתוף ארנסט אנד יאנג, שדן באפשרויות הקיימות בשוק ההנפקות ובמסלולים של מיזוגים ורכישות העומדות בפני חברות טכנולוגיה.

לדברי אורן בר-און, שותף בכיר ומנהל מחלקת היי-טק בארנסט אנד יאנג ישראל, כאשר מסתכלים על צד הביקוש להנפקות מבחינים באופטימיות מצד המשקיעים - אלא שמצד החברות עצמן התמונה היא מורכבת יותר, וחברות אינן כה מתלהבות מהנפקות כבעבר. אלו שואלות את עצמן מהו בכלל היתרון הקיים במעבר לחברה לציבורית. בר-און הזכיר כי קיימים תנאי סף, שמקשים על המהלך - למשל, הכנסה שנתית של לפחות מאה מיליון דולר, ושווי שוק של 500 מיליון דולר, אשר יוכל לשמש את החברה בזמנים קשים.

משתתפי הפאנל. תנאי הסף לא מעודדים כניסה לבורסה / צילום: שאולי לנדנר
 משתתפי הפאנל. תנאי הסף לא מעודדים כניסה לבורסה / צילום: שאולי לנדנר

רפאל גרונשלג, מנהל חטיבת ההשקעות הטכנולוגיות באירופה, William Blair International, ציין כי יש להביא בחשבון שבקרב חברות הטכנולוגיה שהונפקו השנה בארה"ב ההכנסה החציונית הייתה 484 מיליון דולר - כלומר, הכנסה גבוהה יחסית.

מיכל כץ, מ-RBC Capital Markets, ציינה כי בעניין זה יש משתנים מעבר לתנאי הסף בעניין כדאיות ההשקעה - כמו התחום בו עוסקת החברה, או התוכניות העסקיות שלהן ואיך השוק מתייחס אליהן.

לדברי מייק רימון, שותף במיתר ליקוורניק גבע לשם טל, צריך להביא בחשבון גם את האופן בו השוק שופט את סיכויי הצמיחה של החברות בהקשר של הנפקה. הוא ציין כי ישנם מקרים בהן חברות הגיעו לשווי שוק גבוה יחסי, לפני שהושג מה שנחשב לסף מינימלי של הכנסות להנפקה. ג'ף הופמייסטר, שותף מנהל וראש חטיבת הבנקאות הטכנולוגית של מורגן סטנלי בחוף המזרחי, הזכיר כי השנה הייתה שנה שקטה בשוק ההנפקות. קיימת אפשרות שמגמה זו תימשך - כאשר המימון לא יהיה משוק המניות, אלא מערוצים חלופיים. גרושלנג ציין בהקשר זה כי המסלול של רכישות אסטרטגיות הופך להיות מסלול צמיחה חלופי לדרך של הנפקות. הדבר בולט גם במגזרים של טכנולוגיה, והדוגמה לכך הם הסכומים שזורמים למגזר התוכנה.

פאנל הנפקות, מיזוגים ורכישות

ג'ושוע קירנן, מנהל משותף, Latham & Watkins ישראל

אורן בר-און, שותף בכיר, EY ישראל

רפאל גרונשלג, מנהל חטיבת ההשקעות הטכנולוגיות באירופה, William Blair International

מיכל כץ, מנהלת חטיבת ההשקעות הטכנולוגיות, RBC Capital Markets

מייק רימון, שותף, מיתר ליקוורניק גבע לשם טל

ג'ף הופמייסטר, שותף מנהל וראש חטיבת הבנקאות הטכנולוגית של מורגן סטנלי בחוף המזרחי