חוק התחרות: סנקציות כבדות יותר על חברות והקלות במיזוגים

לפי תזכיר חוק ההגבלים העסקיים החדש שהופץ היום, מונופול יוגדר כמי שיש לו כוח שוק משמעותי, גם אם נתח השוק שלו נמוך מ 50%; מיזוגים בין חברות בהיקף של עד 350 מיליון שקל יאושרו אוטומטית; יחול איסור על הסדרים שפוגעים בתחרות ועוד

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

מונופול יוגדר כמי שיש לו כוח שוק משמעותי, גם אם נתח השוק שלו נמוך מ 50%; מיזוגים בין חברות בהיקף של עד 350 מיליון שקל יאושרו אוטומטית; יחול איסור על הסדרים שפוגעים בתחרות, ורשות ההגבלים העסקיים תקצר משמעותית את משך ההחלטה בבקשות פטור להסדרים כובלים - כך עולה מתזכיר חוק ההגבלים העסקיים החדש, שייקרא "חוק התחרות".

חוק ההגבלים העסקיים חוקק לפני כ-30 שנה, והתיקונים שנעשים בו מתוקף רפורמה מקיפה צפויים להתאימו לכלכלה הישראלית ולמאפייניה. כך, הרחבת ההגדרה של בעל מונופולין שכפוף לחובות ולאיסורים בחוק ההגבלים הקיים תחול על כל מי שיש לו כוח שוק משמעות, וזאת גם אם נתח השוק שלו קטן מ-50%. זאת בשונה מהחוק הקיים, שלפיו נתח שוק של מעל 50% הוא מדד יחיד להיותו של גוף כבעל מונופולין.

בנוסף, כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודש וחצי, רשות ההגבלים העסקיים תצמצם את חובת הדיווח על מיזוגים בין חברות בהיקף שמתחת ל-360 מיליון שקל. כיום, חברות שביקשו להתמזג, ולשתיהן מחזור של 150 מיליון שקל ומעלה - נדרשו לאישור של הממונה על ההגבלים.

בנוסף, במסגרת החוק החדש תבוטל המגבלה של רשות ההגבלים לעיצום מרבי כנד מפרי החוק בגובה של 24.5 מיליון שקל. על-פי חוק התחרות, לרשות ההגבלים תעמוד היכולת להטיל עיצום כספי בשיעור של עד 8% ממחזור המכירות של חברה שנמצא כי הפרה את החוק. במשרד הכלכלה אמרו כי המצב הקיים מיטיב באופן לא מוצדק עם התאגידים הגדולים והחזקים ביותר במשק - שמקיימים מחזורי מכירות של מיליארדי שקלים. התיקון החדש יביא להרתעה של גופים אלה.

תזכיר החוק הוצג היום (ב') בידי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. במשרד הכלכלה אמרו כי מטרת ההליכים לתיקון החוק הקיים היא "לחזק את ההרתעה והאפקטיביות של רשות ההגבלים העסקיים ולקדם את העשייה שלה בקידום התחרות ובהורדת יוקר המחיה". עוד אמרו במשרד הכלכלה כי במסגרת תיקון החקיקה יוסר הנטל הביורוקרטי מגופים שלא פוגעים בתחרות, וזאת כדי לאפשר לעסקים שפועלים בהגינות לקדם את הצמיחה הכלכלית במשק.

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, בירכה היום את כהן על פרסום תזכיר החוק החדש ואמרה כי "במתכונתו החדשה, החוק יחייב בעלי עסקים לנהוג באחריות תחרותית בד-בבד עם הפחתת הנטל הרגולטורי והקלה על עסקים קטנים. תיקון החוק יאפשר לרשות ההגבלים העסקיים להגביר את האכיפה ולנקוט בסנקציות משמעותית כלפי עסקים שפוגעים בתחרות".

לדברי שר הכלכלה כהן, "החוק החודש מהווה צעד נוסף לצמצום הנטל הרגולטורי והביורוקרטי המיותר, תוך הקלה על המסחר ועל עשיית העסקים במשק".