מי עמד מאחורי הערכת השווי שהפילה את תמר פטרוליום?

את הערכת השווי ביצעה ביצעה קרן ההשקעות קוליברי, המנוהלת ע"י ערן מרדכי ■ דלק קידוחים פנתה לרשות ני"ע כדי שתבדוק את הערכת השווי, שהופצה תחת הכותרת "האם מניות תמר הן מניות הסלולר של 2010?"

תמר פטרוליום / צילום: דניאל בר-און
תמר פטרוליום / צילום: דניאל בר-און

מניית תמר פטרוליום  רשמה בשבועיים האחרונים ירידה של 10% (נפלה בכ-15% עד ליום רביעי האחרון, ולאחר מכן תיקנה למעלה), על רקע הערכת שווי, שאותה, כפי שנודע ל"גלובס", ביצעה קרן ההשקעות קוליברי, המנוהלת על ידי ערן מרדכי. ההערכה הופצה בין פעילים בשוק תחת הכותרת "האם מניות תמר הן מניות הסלולר של 2010?"

מקרן קוליברי נמסר בתגובה: "עקב סירובכם להעביר את הכתבה לעיוננו, אין באפשרות הקרן להתייחס לתוכנה".

בהערכת השווי, שהופצה ב-17 באוקטובר, נכתב, בין השאר, כי תזרים המזומנים של מאגר הגז תמר עשוי לצנוח החל בשנת 2020 בכ-70%, על רקע התחרות הגוברת (כניסתם לפעילות של מאגרי כריש, תנין ולוויתן) ופתיחת החוזה מול חברת החשמל. לפי אותה הערכה, החל ב-2022 עלול התזרים לצנוח אף בשיעור של כ-90% לעומת התזרים הנוכחי.

הערכת השווי מציגה שלושה תרחישים אפשריים, שמהם ייגזר מחירה של מניית תמר פטרוליום ב-2020: בתרחיש "הוורוד" יספק המאגר כמות שנתית של 10.65 BCM (מיליארד מטר מעוקב) במחיר ממוצע של 5.6 דולרים ליחידת חום - כך ששוויה של המניה עומד על 27.3 שקל (גבוה בכ-36% ממחירה הנוכחי).

בתרחיש "האופטימי", לפי הערכת השווי, הכמות שיספק המאגר תסתכם ב-6.7 מיליארד BCM במחיר ממוצע של 4.9 דולרים ליחידה, ושווי המניה יגיע ל-13.3 שקל (ירידה של 34% לעומת המחיר בבורסה כיום). ואילו בתרחיש "הסביר", לדעת האנליסט של קוליברי, צפויה המניה לצנוח בכ-60% למחיר של 8 שקלים, שכן המאגר יספק רק 4.7 BCM במחיר של 5.2 דולרים ליחידה. לכן, לפי הערכת השווי, מחירה הנוכחי של המניה הוא הזדמנות ל"שורט מהסרטים".

מניית תמר פטרוליום
 מניית תמר פטרוליום

רשות ני"ע תבדוק את ההערכה

בעקבות הטלטלה במחיר של מניית תמר פטרוליום, בין השאר, עקב פרסום הערכת השווי בתקשורת, הוגשה פנייה מצד דלק קידוחים לרשות ניירות ערך, בבקשה שתבדוק את ההתרחשויות סביב הערכת השווי. המדיניות המוצהרת של רשות ני"ע היא בדיקה של כל פנייה מסוג זה, ולפיכך הנושא צפוי להיבדק על ידי הרשות.

הצניחה במניה דרבנה את ראשי דלק קידוחים לכנס שיחת ועידה עם משקיעים ואנליסטים ביום חמישי האחרון, ובמהלכה הסביר המנכ"ל, יוסי אבו, מדוע מרבית ההנחות שעומדות בבסיס העבודה אינן בהכרח נכונות. הטענה העיקרית של אבו היתה שהיקף הביקושים של המשק הישראלי, יחד עם היצוא לירדן ואולי גם למצרים וטורקיה בשנים הקרובות, יהיו גבוהים מסך האספקה הצפויה מכל המאגרים החל ב-2020.

דלק קידוחים השלימה ביולי השנה מכירה של 9.25% מהזכויות במאגר תמר לידי החברה הייעודית שהקימה, תמר פטרוליום, במהלך משולב של הנפקת חוב (אג"ח בהיקף של 650 מיליון דולר) ולאחר מכן הנפקת מניות. מאז ההנפקה ועד היום ירדה מניית תמר פטרוליום ב-13%.

בדלק קידוחים כיוונו לגיוס מניות בסך כ-450 מיליון דולר על ידי תמר פטרוליום, אבל הסתפקו, בסופו של דבר, בגיוס בהיקף של כ-200 מיליון דולר, לאחר שבהנפקה התקבלו ביקושים בהיקף של כ-250 מיליון דולר בלבד - מתוכם כ-170 מיליון דולר על ידי המוסדיים המקומיים, והשאר מידי משקיעים בחו"ל.

בעקבות ההיענות החלשה יחסית להנפקה נותרה דלק קידוחים עם החזקה של 40% מההון של תמר פטרוליום, לצד החזקה ישירה של 22% מהזכויות במאגר תמר, שאותה היא מתכננת למכור בשנתיים הקרובות. לפיכך, לערכה של מניית תמר פטרוליום בבורסה יש השפעה משמעותית על המשך המהלך של קבוצת דלק למכירת ההחזקה במאגר תמר.

מניית קבוצת דלק
 מניית קבוצת דלק