עושה הון מפלסטיק: כל הסיבות לבחון את ברם תעשיות

המהלכים שברם תעשיות נוקטת בחודשים האחרונים, עשויים להחזיר את יצרנית מוצרי הפלסטיק לקווי הצמיחה שאפיינו אותה בשנים האחרונות ■ המיקוד האסטרטגי של החברה יהיה בשוק האמריקאי, שבו כבר הוכיחה בעבר יכולת חדירה מרשימה

אלי ברמלי / צילום: אלון רון
אלי ברמלי / צילום: אלון רון

חברת ברם תעשיות, שהתאגדה בשנת 2004, היא חברת החזקות הפועלת באמצעות חברות בנות וחברות בשליטה משותפת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרי פלסטיק, המיוצרים בשיטת הזרקה. מוצרי החברה כוללים אריזות תעשייתיות וכן מוצרים ייחודיים למגוון שימושים ביתיים. החברה, שנמצאת בבעלות משפחת ברמלי (כ-60%), נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב בשווי שוק של כ-141 מיליון שקל.

פעילות החברה נחלקת לשני תחומים עסקיים: האחד הוא ייצור אריזות פלסטיק לתעשיית המזון - תחום שבו מוצרי החברה נמכרים בעיקר לרשתות הקמעוניות בישראל. בפעילות זו נכלל גם שיתוף פעולה עם חברת המשקאות טמפו לייצור עבורה. ותחום שני שבו עוסקת החברה, הוא מוצרי הפלסטיק לבית - תחום צומח, שבמסגרתו היא מייצרת עבור רשתות קמעוניות, בעיקר בארה"ב (כמו וולמארט וטארגט). ב-2016, כ-58% ממכירות החברה נבעו ממכירות בתחום האריזות לתעשיית המזון, בעוד השאר נבעו מתחום המוצרים הייחודיים לבית.

60% מהמכירות הן לארה"ב

תחום אריזות הפלסטיק, שנמכרות בשוק המקומי, מתאפיין בתחרות שמתבססת על מחירי מכירה, בחשיפה לשינויים במחירי חומרי הגלם, בהזמנות קצרות-טווח (יומיות או שבועיות), המחייבות את החברה לנהל מלאים באופן אקטיבי וקצר טווח, וכן בהיעדר הסכמי מסגרת לרכישת כמויות מינימום. מאידך, היציבות בהיקף שוק המזון וחסמי כניסה ממתנים את גורמי הסיכון, ובהם יציבות יחסית בהיקף השוק וחסמי כניסה גבוהים ליבוא (עקב הצורך בזמני אספקה קצרים ועלויות הובלה גבוהות).

נוסף על כך, ברם תעשיות נהנית בפעילות זו מוותק רב שנים, מוניטין חיובי ונאמנות לקוחות גבוהה, שבאים לידי ביטוי בהתקשרויות ארוכות שנים עם כ-80% מלקוחותיה.

מרבית המכירות בתחום המוצרים הייחודיים לבית מתבצעות בארה"ב ובאירופה, כשהייצור לאירופה מתבצע ברובו במפעל הייצור של החברה בצרפת, ואילו הייצור המיועד לארה"ב מתבצע במפעלי החברה בג'ורג'יה ובישראל.

למרות היותה חברה קטנה ביחס למתחרותיה, הצליחה ברם לחדור לרשתות קמעוניות מובילות בארה"ב. עבור הרשתות הגדולות בחו"ל ברם היא אמנם חברה קטנה, אך כזו שמגוונת עבורן את היצע המוצרים, עם מאפיינים ייחודיים ורעיונות לשימושים פרקטיים, רמת חדשנות גבוהה ועיצוב מתקדם ואיכותי של מוצרים.

ככלל, אסטרטגיית החברה, שאותה מוביל בעלי החברה, אלי בראמלי - דור שני למייסד החברה, מתמקדת בהחדרת מוצרי החברה לחו"ל ובשינוי תמהיל מכירות החברה מחוץ לישראל, בעיקר בארה"ב.

ברם פועלת באמצעות ארבעה מפעלי ייצור: פרט לשני המפעלים בישראל, יש לה מפעל אחד בצרפת ואחד בג'ורג'יה שבארה"ב. נכון לשנת 2016, כ-60% ממכירות החברה הן לארה"ב, בעוד המכירות באירופה ובישראל תרמו כ-32% וכ-5%, בהתאמה.

המפעל בג'ורג'יה, שהתחיל לפעול ב-2016, אמור להיות מנוע הצמיחה של החברה, ובו מיוצרים מוצרים מקטגוריית מוצרי פלסטיק לבית עבור השוק האמריקאי. לפני הקמת המפעל בג'ורג'יה, החברה עבדה עם כשמונה לקוחות פעילים במדינה זו, ומוצריה נמכרו בכ-6,000 חנויות.

נכון לספטמבר 2017, החברה כבר עובדת עם כ-30 לקוחות פעילים, בהם רשתות מובילות בארה"ב, ומוצריה נמכרים בכ-30 אלף חנויות. באחרונה חתמה החברה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת שיווק מובילה בארה"ב.

כיום, המפעל בג'ורג'יה פועל בשיעור ניצול של כ-50%. תקלות תפעוליות במפעל הצריכו, בין השאר, פתרון בעיות טכניות, שגבו הוצאות עודפות. החברה עדכנה כי הגיבה לבעיות אלה בכמה מישורים, הן ברמה הטכנית והן ברמה הפרסונלית.

החברה צופה גידול בפעילות בישראל

בישראל עובדת החברה עם כ-150 לקוחות מקומיים פעילים, באמצעות שני מפעלים הממוקמים בשדרות ופועלים בשיעורי ניצול (Utilization Rate) גבוהים של כ-85%. לאחר שבמחצית הראשונה של 2017 הפעילות בישראל חוותה חולשה יחסית בתוצאותיה הכספיות, שנבעה בעיקר מעלייה בשכר המינימום לצד האטה קלה בענף המזון, צופה החברה חזרה לפסי גידול בהיקפי הפעילות.

הפעילות באירופה מתאפיינת בשונות גדולה, הקיימת בכל מדינה - מה שמהווה אתגר גדול בפני החברה ומצריך התאמה של ערוצי המכירה לכל מדינה בנפרד. ביבשת זו מזהה החברה את אתגר החדירה ללקוחות קיימים והגדלת היקף הפעילות עמם כקושי וכהזדמנות העיקריים בפעילותה.

כחלק מהתמודדותה, ביצעה ברם שינויים משמעותיים בכל הנוגע למצבת כוח האדם במערכי השיווק והמכירות. החברה עובדת עם מגוון רחב של לקוחות, ובהם רשתות קמעונות מובילות ובינלאומיות. רשת הקמעונות הצרפתית הבינלאומית קארפור נמצאת במשא ומתן עם החברה לקראת הסכם חדש, שעשוי לכלול גידול בהיקף הפעילות ובמגוון המוצרים שתמכור ברם לרשת ומכירתם בסניפי הרשת ברחבי העולם.

בשנים 2013-2016 הציגה ברם גידול שנתי ממוצע של כ-13% במחזור המכירות, שהגיע לשיא של כ-117 מיליון שקל ב-2016. נתון זה לווה בשיפור ברווחיות התפעולית, שעלתה מ-3.1% ב-2013 לכ-10.5% ב-2016.

במחצית 2017 הצמיחה המהירה שהציגה החברה נעצרה, לאור הסיבות שתוארו קודם, כשהכנסות החברה הסתכמו בכ-57 מיליון שקל - ירידה של כ-8% ביחס לתקופה המקבילה ב-2016.

נתון ה-EBITDA, המגלם את הרווח התפעולי לפני הוצאות מימון ומסים ובניכוי סעיפים שאינם תזרימיים, ירד לכ-9.3 מיליון שקל, בהשוואה לכ-11.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה (משקף ירידה של כ-17%), ושיקף גם ירידה בשיעור ה-EBITDA לרמה של כ-15.3%, לעומת כ-18.2% בתקופה המקבילה אשתקד.

לא מן הנמנע כי הפעולות שהחברה נוקטת בחודשים האחרונים, עשויות להחזיר את החברה לקווי הצמיחה שאפיינו אותה בשנים האחרונות. ארה"ב תהווה את המיקוד האסטרטגי, לאור גודלו של השוק ולצד העובדה כי ברם הוכיחה יכולת חדירה מרשימה למוצריה.

*** הכותבים הם מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בקבוצת אקסלנס ואנליסטית בכירה במחלקת המחקר בקבוצת אקסלנס. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה