הותמ"ל אישרה הבוקר לבטל את תמ"ל לוד הרובע המערבי

הטיעון המרכזי העומד בבסיס בקשת הביטול החריגה, שמשמעה עיכוב משמעותי בהקמת 11,000 יח"ד, הוא הרצון של יזמי התכנית להתאים אותה להבנות החדשות בין עיריית לוד, למועצה האזורית עמק לוד, שחלק מהתכנית תוכנן בשיטחה ועד לאחרונה התנגדה בתוקף לתכנית

מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר
מושב ניר צבי / צילום: איל יצהר

הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) אישרה הבוקר את ביטול תכנית תמ"ל/1053, הידועה גם בכינויה "לוד הרובע המערבי. את בקשת המשיכה הגישה עיריית לוד בשיתוף עם "דירה להשכיר", היא החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה. הטיעון המרכזי העומד בבסיס הבקשה החריגה, שמשמעה עיכוב משמעותי בהקמת 11,000 יח"ד, הוא הרצון של יזמי התכנית להתאים אותה להבנות החדשות בין עיריית לוד, למועצה האזורית עמק לוד, שחלק מהתכנית תוכנן בשטחה ועד לאחרונה התנגדה בתוקף לתכנית.

הותמ"ל אישרה הבוקר לבטל את תמ"ל לוד הרובע המערבי
 הותמ"ל אישרה הבוקר לבטל את תמ"ל לוד הרובע המערבי

תמ"ל/1053 היא תכנית הדגל של הסכם הגג שנחתם בין עיריית לוד למשרד האוצר בחודש מאי האחרון. התכנית מבקשת לשנות שטח חקלאי בגודל של כ-1,690 דונם, שלא נמצא כרגע בתחום השיפוט של העיר לוד, לטובת הקמתה של שכונת מגורים חדשה הכוללת יותר מ-11,150 יחידות דיור, 32,890 מ"ר של שטחי מסחר ו-83,540 מ"ר שטחי תעסוקה.

הטיעונים העיקריים של המתנגדים לתכנית היו שהתכנית סותרת את תכנית המתאר שהעיר לוד הכינה וקידמה ושלמעשה, מדובר בהקמה של שכונת לווין, שתרחיק ממרכז העיר אוכלוסיות יותר חזקות ותביא להמשך ההתפוררות הפיזית והחברתית של העיר. נציגים מהמועצה האזורית עמק לוד, שרואיינו לכתבה שהתפרסמה ב"גלובס" בנושא, ב31.7.17, התלוננו אז על אופן קידום התכנית, שכביכול הדיר אותם מהליך התכנון, ובעיקר, נגד הפקעת השטחים החקלאיים, ודיברו על הרס החיץ הירוק והנוף של עמק לוד.

בהסכם שנחתם ב-14.9.17 בין ראש העיר לוד יאיר רביבו ובין ראש מועצת עמק לוד דוד יפרח, תואם שעמק לוד ומושב ניר צבי יסירו את התנגדותם ויסכימו להעברת שטחים לעיר לוד, ובתמורה הם יקבלו קרקע בפטור ממכרז להקמת שכונת הרחבה ובה 180 בתים צמודי קרקע במושב. בנוסף, "כפיצוי בגין העברת השטחים", תשלם העירייה למועצת עמק לוד 4,000 שקל לכל יח"ד שתשווק המדינה על שטחי המועצה, שיושקעו בתחומי המועצה "לפי שיקול דעתה".

ערן בן נון, רכז "משמר התכנון" של החברה להגנת הטבע, טוען שההחלטה למשיכת התכנית ברגע האחרון ממחישה את הכאוס התכנוני שנוצר כתוצאה מהרצון לקדם תכניות בנייה גדולות במסלול מהיר ומזורז. לדבריו :"לוקחים תכנית כ"כ גדולה, עם אלפי יחידות דיור, במרכז הארץ ומקדמים אותה בהליך מזורז. ככה נוצר הבלגן עם ניר צבי, שהצליחו לסחוט מהמדינה דברים שאף אחד לא מקבל. זה כסף ציבורי. המהלך התמוה הזה רק מחזק את הטענה שלנו, שראוי לקדם תכנית זו במסלול התכנון הרגיל בוועדה המחוזית מחוז מרכז". יעל דורי מ"אדם טבע ודין" קוראת לביטול הותמ"ל: "ככל שהזמן עובר רואים עוד ועוד תכניות גרועות, מזיקות ולא רלוונטיות וגם כאלו שבלית ברירה מבוטלות או חוזרות לשולחן התכנון כמו אפולוניה, אופקים ועכשיו ניר צבי".