הצוללות: עו"ד שמרון ועו"ד נוסף המקורב לרה"מ עוכבו לחקירה

שמרון נחקר בעבר באזהרה בחשד לקבלת דבר במרמה במסגרת תיק 3000, ואולם הוא לא נחקר שוב בשבועות האחרונים - עד היום ■ נתניהו ייחקר שוב בתיקים 1000 ו-2000 עם שובו מבריטניה

עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום
עו"ד דוד שמרון / צילום: יונתן בלום

התפתחות משמעותית בחקירת פרשת הצוללות: שניים מהאנשים הקרובים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו - עו"ד דוד שמרון ועורך דין בכיר נוסף המקורב לנתניהו (ומקורב מאוד גם לשמרון) - נחקרו היום (א') באזהרה על-ידי המשטרה במסגרת חקירת תיק הצוללות וכלי השיט (תיק 3000).

שני עורכי הדין הוותיקים, המוכרים והמקושרים, ששימשו בשנים האחרונות כזרועו הארוכה של ראש הממשלה במשימות שונות, נלקחו מבתיהם על-ידי חוקרי היאל"כ (היחידה הארצית ללוחמה בפשיעה כלכלית) בשעה 6:30 ונחקרו במשך שעות ארוכות במשרדי היחידה. עדיין לא הוחלט האם להביא את השניים, או מי מהם, להארכת מעצר בבית המשפט.

שמרון חשוד בפרשה למן יומה הראשון, ואילו עורך הדין הבכיר השני נחקר היום לראשונה באזהרה (זוהי גם הסיבה ששמו לא הותר לפרסום נכון לשעה זו).

במסגרת חקירת הפרשה נבדקים כזכור ההליכים לרכישת 3 צוללות ו-4 ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ, אשר מיקי גנור, שהפך לעד מדינה בתיק, היה נציגו בישראל. גנור יוצג בידי שמרון - בן-דודו, מקורבו וכאמור גם עורך דינו של נתניהו.

לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגנור; למפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום צ'ייני; לסגן ראש המל"ל לשעבר, אבריאל בר-יוסף; ולגורמים נוספים.

המשטרה והפרקליטות החליטו לחקור את שמרון פעם נוספת ולחקור לראשונה גם את עורך הדין הבכיר הנוסף המקורב לנתניהו בשל מידע שהתקבל בשבועות האחרונים מעד המדינה גנור. לפי גרסת גנור, שמרון, החשוד בקבלת דבר במרמה, לא היה רק היועץ המשפטי שלו, שסייע לו לתפור את העסקה על היבטיה המשפטיים, אלא היה שותף עסקי של גנור וקיבל נתח מהרווחים שגנור קיבל מהעסקה. לפי גרסת גנור (שאותה שמרון מכחיש נמרצות), שמרון אמור היה לגזור קופון של 10 מיליון דולר (35 מיליון שקל) מהצלחת העסקה.

ההחלטה לחקור היום באזהרה גם את עורך הדין הנוסף התקבלה לאור קשריו העסקיים הצמודים עם עו"ד שמרון, כמו גם קשריו האישיים הקרובים אליו. ההנחה במשטרה היא שאם עדות גנור נכונה, ושמרון נהנה מהרווחים מהעסקה - אזי גם עורך הדין הבכיר הנוסף נהנה מהם ואף היה מודע למעשי שמרון. 

נתניהו ייחקר שוב

העובדה שעורך דין נוסף שהיה איש סודו של נתניהו נחשב מהיום כחשוד בתיק הצוללות, מקרבת את החקירה אל ראש הממשלה עצמו. אומנם נתניהו אינו חשוד בשלב זה במעורבות בפרשת השחיתות, אבל קשה למצוא אפשרות הגיונית לכך ששני אנשי סודו של נתניהו פעלו בפרשת הצוללות ללא ידיעת ראש הממשלה. השניים הם שליחיו כבר שנים ארוכות וקשורים אליו בדרכים נוספות.

עם זאת, כפי שפורסם ביום חמישי האחרון ב"גלובס", נתניהו אישר לכתבים שמתלווים למסעו בלונדון כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, חתם על מסמך עבור הגרמנים ובו אישר כי דרג קבלת ההחלטות בצה"ל ובפקידות הבכירה של המדינה אינו מעורב בפרשיית 3000. "השלמת העסקה שחררה מתח רב. העסקה רצה קדימה", אמר נתניהו. העסקה להגדלת צי הצוללות של ישראל הושלמה לפני כשבועיים, כאמור, אחרי שמנדלבליט אישר באופן אישי שהחשדות אינם נוגעים לדרגים הבכירים בישראל.

בתוך כך, התברר כי אחרי שבועות ארוכים הצליחה המשטרה לתאם עם נתניהו מועד לחקירתו בפרשות 1000 - תיק המתנות מארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר; ותיק 2000, העוסק בפגישות של נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. לפי התיאום, נתניהו ייחקר עם שובו מבריטניה.

נתניהו אומנם שוהה בבריטניה, אבל הוא התחיל להתכונן לחקירה כבר מזמן בסיועם של עורכי דינו, יעקב וינרוט ועמית חדד, שמכינים אותו לקראתה. 

תיק הצוללות

בחקירת פרשת הצוללות וכלי השיט (תיק 3000) נבדקים ההליכים לרכישת 3 צוללות ו-4 ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ, שמיקי גנור, שהפך לעד מדינה בתיק, היה נציגו בישראל. גנור יוצג בידי עו"ד שמרון, בן-דודו ומקורבו של ראש הממשלה נתניהו. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד. 

15 בנובמבר 2016

העיתונאי רביב דרוקר, מערוץ 10 (היום 14), חשף כי עו"ד דוד שמרון, פרקליטו וקרוב משפחתו של ראש הממשלה נתניהו, היה מעורב בייצוג החברה הגרמנית שעומדת מאחורי עסקת רכישת הצוללות. 

27 בפברואר 2017

פרקליט המדינה, שי ניצן, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיעו על פתיחת חקירה פלילית ב"תיק הצוללות" וכלי השיט. 

10 ביולי 2017

במסגרת חקירת הפרשה זימנה המשטרה לחקירה באזהרה גם את איש-העסקים מיקי גנור, תא"ל (במיל') אבריאל בר-יוסף, עו"ד רונן שמר, עו"ד דוד שמרון, ואת מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר (צ'ייני) מרום. 

20 ביולי 2017

מיקי גנור חתם על "הסכם עד מדינה" בפרשה, הודה בחשדות שיוחסו לו, והסכים להעיד נגד שותפיו. לפי ההסכם, על גנור יוטלו עונש של שנת מאסר בפועל וקנס בסך 10 מיליון שקל. 

3 בספטמבר 2017

המשטרה זימנה לחקירה חשודים נוספים בחשד למעורבות בפרשה, בהם מנהלו לשעבר של לשכת ראש הממשלה, דוד שרן; השר לשעבר אליעזר (מודי) זנדברג; מפקד לשעבר של שייטת 13, תא"ל (במיל') שי ברוש; סגנית יו"ר המל"ל לשעבר, עתליה רוזנבלום; יועצי התקשורת צחי ליבר ונתי מור; ובהמשך גם את היועצים הפוליטיים, רמי טייב, גרי חכים ואביעד שי. 

5 בנובמבר 2017, היום

עו"ד דוד שמרון ועו"ד בכיר נוסף המקורב לנתניהו ולשמרון, עוכבו לחקירה באזהרה על-ידי המשטרה.