יהיה משהו - כי היה משהו?

נתניהו נלחם בעוז על חפותו - אך בקרוב יצטרך לנהל מאבק אחר לגמרי

בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס
בנימין נתניהו באום/ צילום רוייטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע לחקירתו החמישית כחשוד בביצוע עבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים כשהוא חלש ומזיע. אם עד לפני כמה חודשים המסר שהעביר נתניהו לציבור, לפיו "לא יהיה כלום כי לא היה כלום", הוכרז בתרועה רמה ובוטחת והתקבל בציבור בצורה דומה - עכשיו הדברים שממשיכים להיאמר בקול רם, נשמעים כקול ענות חלושה. פרט לאוהדיו השרופים של נתניהו, מישהו עוד מאמין באמת ש"לא יהיה כלום כי לא היה כלום?".

נתניהו מזיע וחושש מהחקירה, ויש לכך סיבות רבות וגם סממנים לא מעטים. הסיבה הראשונה והחשובה מכולן היא שכנראה גם נתניהו התחיל להפנים שמצבו המשפטי קשה, ושבסופו של דבר "יהיה משהו, כי היה משהו".

בידי המשטרה יש הקלטות של השיחות המוזרות והמנוגדות לאינטרס הציבורי שניהל נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס; יש לה עד מדינה חזק, ארי הרו, שמסר עדות מפלילה נגד נתניהו; יש לה עדות מפלילה של מעביר טובות ההנאה המרכזי, ארנון מילצ'ן; יש לה עדויות מסייעות, ויש לה גם תזה משפטית חזקה לפיה אי-אפשר לראות את מעשי נתניהו ככאלה שאינם פליליים.

אם עד היום נתניהו נלחם על חפותו, בקרוב הוא יצטרך להתחיל לנהל מאבק כדי להביא לכך שלא יומלץ להגיש נגדו כתב אישום בגין שוחד - אלא "רק" במרמה והפרת אמונים.

אחד הסממנים לכך שנתניהו מזיע ומודאג הוא הניסיון השקוף והציני של חברי הכנסת מהליכוד, דוד ביטן, דודי אמסלם וחבריהם, להמשיך לקדם הצעות חוק שנועדו להקל על נתניהו - "החוק הצרפתי" ו"חוק ההמלצות", שלהן מתנגדות המשטרה, הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה באופן נחרץ. זה מצטרף להתקפה של נתניהו על מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך בסוגיית ההדלפות, לפרסומים על כוונה לקצץ בשכר המפכ"ל, ובכלל בכל היחס של סביבת נתניהו לרשויות שאחראיות על חקירתו. נתניהו הולך כאן על חבל דק, שכן היחס שלו אל המשטרה עלול לחזור אליו כבומרנג.

סממן נוסף לחולשת נתניהו הוא שכמה ממקורביו, שמריחים את הסכנה הצפויה החלו להימלט, כעכברים, מספינת נתניהו השוקעת. הרו החליט להעיד נגדו כדי להציל את עורו, מילצ'ן נוהג באופן דומה, ואפילו פרקליטו הוותיק והמסור של נתניהו, עו"ד יעקב וינרוט, החל להשמיע לעת זקנה זמירות שליליות נגד לקוחו הבכיר. בראיון שנתן לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" שתשודר הערב (ה'), אמר וינרוט כי נתניהו "מעריץ ממון כהשקפת עולם. אני מכיר את החולשה הזאת לבעלי ההון". וינרוט גם תיאר את רגעי החרדה אליהם נכנס לאחרונה נתניהו (עם זאת, וינרוט מטבע הדברים ממשיך לטעון כי נתניהו חף מפשע וישר).

נתניהו הוא אריה פצוע שנלחם עכשיו על שמו הטוב, על הקריירה הפוליטית שלו ועל עתידו. חקירתו נכנסת כעת לשלב הסופי שלה, והוא מתייצב אליה כשחקן פוקר שקיבל קלפים גרועים, וכשהשחקן שיושב מולו מחזיק בידו אסים וג'וקרים וגם מלך אחד - קלפים שעשויים להביא לנפילתו של המלך המכהן.