סטארט-אפ | פודקאסט

"נשנה את החיים למיליוני אנשים בכל העולם שלא יכולים לדבר"

01/09: אור רצקין, EyeControl • הסטארט-אפ Eye Control מפתח מוצר שמתרגם את תנועות האישונים לדיבור ולכתיבה ■ אור רצקין, המנכ"ל והמייסד, מספר על המסע שעבר בדרך להקמת המיזם - מסבתו שחלתה בניוון שרירים וחיברה אותו רגשית לתחום, דרך גילוי הפוטנציאל העסקי ועד בניית המוצר

"סטארט-אפים שפועלים בתחום האימפקט (השקעות בטכנולוגיות שמטרתן ליצור השפעה חברתית וסביבתית - מ.ע.פ) עדיין צריכים לפעול כעסק לכל דבר ועניין. אנחנו אמנם מפתחים טכנולוגיה מעניינת לאוכלוסיות ספציפיות שזקוקות לה, אבל החזון הוא לקחת אותה לעולמות תוכן ושווקים נוספים - בהנחה שהטכנולוגיה מספיק טובה ומוכרת".

את הדברים הללו אמר אור רצקין, מנכ"ל ושותף-מייסד בסטארט-אפ Eye Control, בפרק ה-9 של "עוד פודקאסט", התוכנית ליזמים בתחילת הדרך. ייעוד החברה הוא לשנות את חייהם של אנשים שאינם מסוגלים לתקשר, באמצעות מוצר אשר מתרגם את תנועות האישונים שלהם לדיבור ולכתיבה. Eye Control גייסה עד היום קצת יותר ממיליון דולר ומעסיקה כ-8 עובדים. 

את מסעו בסטארט-אפ החל רצקין בעקבות סבתו, שנפטרה ממחלת ה-ALS. "מדובר במחלת ניוון שרירים, שמתפתחת בקצב שונה אצל כל אדם, ולא תמיד יודעים להצביע על הגורמים לה", הוא מסביר, "סבתא שלי חלתה בגיל יחסית מאוחר וכל המשפחה שלנו סבבה סביב המחלה שלה. תוך כדי, נתקלתי בפרסום של עמותת 'פרס לחיים', שחיפשה מתנדבים לפיתוח מכשיר בעבור חולי ניוון שרירים, במטרה לאפשר להם לתקשר. כך פגשתי את השותפים שלי, עשינו סקר שוק, ובנינו מתוך הפרויקט את Eye Control".

אז מה הקשר בין הפרויקט ההתנדבותי לצד העסקי של Eye Control? לדברי רצקין, "יש לנו הזדמנות לעשות פה טוב לאנשים באמצעות הטכנולוגיה המסייעת שלנו, אבל אני רואה כאן פוטנציאל עסקי לא קטן. ההבנה שלנו הייתה שהשוק גדול יותר מכפי שדימיינו, והבעיה אקוטית. החזון שלנו, כאמור, הוא לקחת את המוצר של החברה ולהביא אותו לעוד ועוד מקומות, מעבר לשוק חולי ה-ALS".

"בכל התהליך הזה יש רגעים שאתה לא ישן טוב בלילה בגלל טעויות שעשית", הוא מסכם. "למשל, בתהליך הגיוס דיברנו עם הרבה משקיעים שלא היו מתאימים לנו - ומשכנו סתם את התהליך. כיום אני יודע שזמן זה המשאב הכי יקר שיש לך כיזם - וחשוב לנצל אותו כמו שצריך". האזינו לריאיון המלא בפרק ה-9 של עוד פודקאסט

*** "עוד פודקאסט" הינה תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט, אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון-סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות, אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

*** הפודקאסט הינו בשיתוף מערכת "גלובס", ובתמיכת Samsung NEXT.

*** את "עוד פודקאסט" מנחים תום בר-אב, מנהל השיווק והאקו-סיסטם ב-MassChallenge (האקסלרטור הגלובלי הגדול בעולם) וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA (תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים בלוס אנג'לס).