החל מדצמבר: שכר מפקחי הבטיחות במשרד העבודה יעלה

משרד העבודה והרווחה הודיע על סיכום להעלאת שכר מפקחי הבטיחות בענף הבנייה בכ-3,500 שקל ■ "יש לקוות שבעקבות זאת יגויסו בקרוב מפקחי בטיחות נוספים בהם יש צורך אקוטי"

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

האם שכר גבוה יותר למפקחי הבטיחות בענף הבנייה יוביל להגדלת מצבת המפקחים בשטח? במשרד העבודה והרווחה הודיעו היום (א') כי שר העבודה והרווחה חיים כץ סיכם עם הממונה על השכר באוצר ונציבות שירות המדינה על העלאת שכר למפקחים. על פי דיווח המשרד, שכר מפקחי הבטיחות בענף הבניה יעלה בכ-3,500 שקל ובסיס השכר של מפקח ינוע בין 10,347 שקל בחודש ל-17,985 שקל בחודש.

נציין כי עדכון השכר צפוי להיכנס לתוקף החל מהראשון בדצמבר הקרוב. במקביל במשרד העבודה והרווחה מציינים כי בעקבות השינוי יחל עתה תהליך של איוש 22 תקנים פתוחים העומדים לרשות מינהל הבטיחות. על פי משרד העבודה והרווחה, הסיבה שהתקנים לא אוישו עד היום קשורה בין היתר לגובה השכר: "התקנים לא אויישו עד היום בשל תנאי השכר הנמוכים", כך נמסר. עוד נמסר כי במשרד מקווים שמהלך העלאת השכר יוביל "לחיזוק מערך אכיפת תקנות הבטיחות באתרי הבנייה". עוד נמסר כי המשכורות החדשות יחולו גם על מפקחים חדשים ולא רק על הקיימים. עוד נמסר מהמשרד היום כי נעשתה גם פניה נוספת למשרד האוצר, בדרישה להצמדת רכבים או מתן הוצאות רכב לכל מפקח.

"אני מודה לממונה על השכר ולנציבות שירות המדינה שנענו לבקשתי", מסר היום שר העבודה והרווחה חיים כץ, "הסרנו מכשול משמעותי בדרך ליצירת מערך הרתעה אפקטיבי בקרב קבלנים וקביעת סטנדרט בטיחות גבוה בענף הבנייה. עדכון רמות השכר יביא לתגמול ראוי של המפקחים שהם חוד החנית במאבק נגד תאונות העבודה ויסייע לנו בגיוס כוח אדם איכותי".

במקביל להעלאת השכר כעת, נזכיר כי בינואר 2018 צפויות להיכנס לתוקף תקנות חדשות במסגרתן יוטלו לראשונה עיצומים כספיים אישיים על קבלנים בגובה של עד 35,740 שקל בגין כל עבירת בטיחות. במקיביל התקנות גם קובעות כי קנס כספי יוטל גם על מנכ"ל שלא יפעל לתיקון הליקויים.

"אני מברכת על הצעד החשוב והתקדימי של הגדלה משמעותית של שכר מפקחי הבטיחות לאתרי הבנייה", כך אמרה היום הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין. "יש לקוות שבעקבות זאת יגויסו בקרוב מפקחי בטיחות נוספים בהם יש צורך אקוטי, נוכח תת-הפיקוח החמור שנוצר כאשר 22 מפקחי בטיחות מפקחים על 13 אלף אתרי בנייה. עם זאת, קשה להבין מה ההצדקה להבחין את מצבם של מפקחי הבטיחות לאתרי ממפקחי הבטיחות על ענפי התעשייה, החקלאות והשירותים, שגם בהם נפגעים עובדים רבים, ויש לקוות שעיוות זה יתוקן בקרוב, כמו גם הקצאת הרכבים או הוצאות רכב ריאליות לכלל המפקחים הנדרשים לנסוע לאתרי הבנייה כדי לבצע את עבודתם".

נציין כי העלאת שכר המפקחים הוא מהלך ראוי, חלק ממנו נובע ללא ספק מהלחץ הציבורי שנוצר על ידי העלאת סוגיית הבטיחות באתרי הבנייה לדיון ציבורי בשנה האחרונה. בנקודה זו נזכיר כי תאונות העבודה באתרי הבנייה הפכו למכת מדינה של ממש. על פי מעקב "גלובס", מתחילת השנה נהרגו 31 פועלים באתרי הבנייה השונים ברחבי הארץ ו-202 פועלים נפצעו בינוני עד קשה.