ביהמ"ש: להחליף את חברת הניהול של קבוצת הרכישה בחריש

חברת איילה אגם תמונה למנהלת הקבוצה במקום רוני הנדסה ■ השופט: ראוי שרמ"י ומשרד הבינוי והשיכון יסייעו להקטין את הפגיעה ברוכשים

איתן לוי וג'קי סויסה  / צילום: רפי קוץ
איתן לוי וג'קי סויסה / צילום: רפי קוץ

קבוצת הרכישה "לעבדך באמת" בחריש יוצאת לדרך חדשה: שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, רון סוקול, קיבל את המלצת המנהל המיוחד, עו"ד חגי אולמן, למנות את חברת איילה אגם לניהול הפרויקט במקומה של חברת רוני הנדסה.

כזכור, מדובר בקבוצת רכישה הכוללת למעלה מ-500 משפחות בחריש. הקרקע שווקה במכרז של רשות מקרקעי ישראל בשנת 2012, להקמת 5 פרויקטים בחמישה מתחמים נפרדים, ובסך הכל 376 דירות בבנייה רוויה ועוד 78 בתים צמודי קרקע.

חברת רוני הנדסה בראשות רוני אלישע אירגנה במשותף עם הרב אשר זיגדון קבוצה של 500 משפחות שחתמו על הסכמי שיתוף. לאחר המכרז, כל ניסיונות הקבוצה לקבל מימון בנקאי נכשלו, והבנייה החלה מההון העצמי של חברי הקבוצה. כשנגמר הכסף, נעצרה הבנייה. חברי הקבוצה, שביקשו לרכוש דירה בפריפריה במחיר נמוך, מצאו עצמם במבוי סתום, כאשר ידם אינה משגת לעמוד בפערי מחירים מהותיים.

לפני כחצי שנה פנו 66 משפחות מהקבוצה לבית המשפט, באמצעות עו"ד דודו ג'והן ממשרד וינרוט ועוה"ד אלעד הלוי, יוסף מעודה, יוסף סלמה ואריאל דינוביצקי, בדרישה למנות כונס נכסים שיקבל לידיו את כל סמכויות ניהול הפרויקט ויהיה מוסמך להשלימו או למכור אותו. בעקבות זאת מינה בית המשפט את עו"ד עופר אטיאס ממשרד אטיאס, גראור, וישניצקי, ענבר, חכים ושות' כבודק שיבחן את מצב הפרויקט.

מהדוח שהגיש אטיאס לבית המשפט בסוף ספטמבר עולה כי נמצאו ליקויים בניהול הקבוצה וכספיה, וכי מחירי הדירות צפויים להתייקר ב-15%. אטיאס ציין בדוח כי במצוקה הכי גדולה נמצאות למעלה מ-150 משפחות שהצטרפו לקבוצה במטרה לרכוש דירה בבנייה רוויה במתחם שמיועד ל-78 בתים צמודי קרקע. לחברים אלה, שמספרם עולה על מספר יחידות הדיור המאושרות לבנייה בפועל, אין את הכספים שנדרש להוסיף על מנת לרכוש בית צמוד קרקע, ואם הקרקע תימכר, תיווצר בעיית מס וקושי להחזיר את השקעותיהם של החברים, שכספם הושקע בבנייה במתחמים האחרים.

לפני חודש, מינה סוקול את עו"ד חגי אולמן, ראש מחלקת חדלות פרעון במשרד יהודה רוה, שיקבל את כל הסמכויות, לרבות תפיסת הכספים בחשבון הנאמנות, ויבחן האם יש מקום להמשיך בבניית הפרויקט או בפיצולו, ולשקול גם את האפשרויות העומדות בפני הרוכשים במתחם צמודי הקרקע.

בדיון שהתקיים לאחרונה ציין אולמן, כי לאחר שבחן את הפרויקט מצא לנכון להמליץ לבית המשפט כי יש להיפרד מחברת רוני הנדסה, והמליץ למנות במקומה את חברת איילה אגם.

עוד ציין אולמן כי לגבי רוכשי המתחם של צמודי הקרקע, שרכשו כביכול דירות בבנייה רוויה, יש שתי אופציות: האחת למכור את המגרש להחזיר את כספם - 38 מיליון שקל; והשנייה שהמתחם יירכש על ידי חברי הקבוצה שכן מעוניינים ומסוגלים לרכוש צמודי קרקע. על כך ציין אולמן הוא צפוי להידבר עם רמ"י ומשרד השיכון במטרה למצוא פיתרון שימזער את נזקי החברים.

השופט סוקול קיבל את המלצת אולמן ומינה את חברת איילה אגם שבבעלות איתן לוי וג'קי סויסה לניהול הקבוצה. לגבי רוכשי מתחם צמודי הקרקע ציין כי "המנהל המיוחד ינסה להגיע להבנות עם רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון באחת החלופות, בשים לב לכך שמדובר בפרויקט הכולל קבוצה של משפחות רבות, ללא זיקה בין המתחם המדובר לשאר המתחמים. ראוי שרמ"י ומשרד הבינוי והשיכון יעשו ככל האפשר כדי לסייע למנהל המיוחד ולקבוצת הרכישה באחת החלופות באופן שהפגיעה, אם בכלל, תהיה מצומצמת ככל האפשר".