התעשיינים דורשים: להכפיל מספר העובדים הפלסטינים

לטענתם, רק כ-5.5% מפלסטינים המחזיקים בהיתרי עבודה בישראל ניתנים לענפי התעשייה עיקר הביקוש - בענפי העץ, מתכת והעיבוד השבבי

עובדי תעשייה/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
עובדי תעשייה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האם עובדים פלסטינים ימלאו את שורות מפעלי היצור בתעשייה? נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, פנה בימים האחרונים לרשות האוכלוסין וההגירה בבקשה להגדיל משמעותית את מספר הפלסטינים שמקבלים היתרים לעבוד בישראל, זאת כדי לענות על מצוקת כוח האדם המקצועי במפעלים.

התאחדות המלאכה והתעשייה מייצגת מפעלים קטנים ובינוניים, אלו מדווחים על מחסור קבוע בעובדים בעלי מיומנויות מתאימות - בעיקר בענפי העץ, המתכת והעיבוד השבבי.

בפנייתו לרשות האוכלוסין וההגירה, טען אלקובי כי "בשנים האחרונות אנחנו מטפלים ביתר שאת בבקשות חוזרות ונשנות מצד תעשיינים, שנוגעות למחסור בכוח אדם מקצועי". לדברי אלקובי, "קיים ביקוש רב בקרב תעשיינים לעובדים פלסטינים, בעיקר בענפי העץ, השירותים לבנייה והמתכות. בירור שעשינו העלה כי קיימת אפליה קשה בהקצאות ההיתרים לענף התעשייה והשירותים לבין שאר הענפים במשק, כמו בניין וחקלאות".

לפי נתוני התאחדות התעשייה והמלאכה, מבין כ-80 אלף היתרי עבודה בישראל שמחזיקים פלסטינים תושבי השטחים, רק 5.5% מהם - המהווים כ-4,500 עובדים - מחזיקים בהיתרים המאפשרים להם לעבוד בענפי התעשייה והשירותים.

לדברי אלקובי "קיימים תהליכים עתידיים לשיפור ולייעול החינוך הטכנולוגי וההכשרות המקצועיות בישראל, אך את התוצר הסופי בדמות עובדים מקצועיים לתעשייה לא ניתן יהיה לראות בשנים הקרובות". לטענתו, עד שמסגרות ההכשרה החדשות יפותחו באופן שיאפשר להן לעמוד בדרישות שוק העבודה, על המדינה לפעול למען הקצאת כוח עבודה מקצועי לתעשייה וזאת, תוך הכפלת מספר העובדים הפלסטינים בעלי היתרי עבודה בישראל, ל-9,000 עובדים.

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה, כי "ההחלטה על הקצאות של עובדים זרים ופלסטינים ועל המספר הנדרש - מתקבלת על ידי הממשלה וזאת בתיאום עם המשרדים הרלוונטיים".