טליט ממשיכה להפתיע: אזהרת רווח גרמה לצניחת 21% במנייה

חברת הטכנולוגיה אינה מוצאת יציבות מאז הדחתו של המנכ"ל הדומיננטי עוזי כץ, ולאחרונה היא מושא לספוקלציות לגבי מאבק שליטה אפשרי

עוזי כץ / צילום: תמר מצפי
עוזי כץ / צילום: תמר מצפי

חברת הטכנולוגיה טליט מתקשה להציג יציבות: בסוף השבוע פורסמה אזהרת רווח נוספת מכיוונה של החברה, ומנייתה, הנסחרת בבורסת ה-AIM בלונדון, צנחה בתגובה ב-21.2%. טליט, כזכור, עמדה במוקד של סערה בקיץ האחרון, לאחר שהתגלה שהמנכ"ל הדומיננטי, עוזי כץ, הסתיר כתב אישום שהוגש נגדו בארה"ב והוא נאלץ לעזוב את תפקידו. זאת לאחר שהחברה פרסמה דוחות חלשים ומנייתה צנחה.

גם אחרי עזיבתו של כץ נמשכו הטלטלות, כשבאוקטובר פורסמה אזהרת רווח, ובמקביל נודע על קרן מהונג קונג שהחלה לאסוף מניות טליט, והחלו ספקולציות על מאבק שליטה אפשרי בו מעורבות קרנות פרייבט אקוויטי ואולי אף המנכ"ל המודח כץ. טליט, המפתחת ומייצרת מוצרים לתקשורת בין מכשירים אלקטרוניים (M2M), כולל יישומי האינטרנט של הדברים (IoT), נסחרת בלונדון לפי שווי של 192 מיליון פאונד - קרוב ל-900 מיליון שקל, לאחר ירידה של 45% בשנה האחרונה.

ביום חמישי פרסמה החברה דיווח על שינויים בדירקטוריון ובהנהלה, ובתוכו שולב גם העדכון על אזהרת הרווח. טליט מתכננת לפרסם עדכון בנוגע לתוצאות הרבעון השלישי בתחילת דצמבר, והיא תפרסם גם מידע נוסף על תוכנית קיצוץ עלויות. "אינדיקציות ראשונות מצביעות על כך שהלחצים על שולי הרווח הגולמי היו גבוהים מהצפוי. לחצים אלה נובעים מהמעבר ממוצרים של דור 2 ו-CDMA - טכנולוגיות בוגרות עם רווחיות גבוהה יותר - למוצרי LTE - טכנולוגיות חדשות שבשלב זה הרווחיות שלהן נמוכה יותר", נכתב בהודעת החברה.

טליט איבדה כ-45% בשנה האחרונה
 טליט איבדה כ-45% בשנה האחרונה

כתוצאה מכך, בחברה מצפים כי ה-EBITDA המתואם (רווח בניכוי ריבית, מס, פחת והפחתות) לשנה זו יהיה משמעותית מתחת לתחזית שנמסרה בעבר. נזכיר שהתחזית הקודמת הייתה ל-44-48 מיליון דולר, ירידה של כ-12%-19% ביחס ל-2016. טליט מציינת כי כבכל שנה, ההכנסות וה-EBITDA המתואם של המחצית השנייה יהיו גבוהים מאלה של המחצית הראשונה. במחצית הראשונה החברה רשמה הכנסות של 178 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 14.7 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

כאמור, במקביל עדכנה החברה על כך שריצ'רד קילסבי, לשעבר יו"ר חברת 888, מונה ליו"ר והוביל למספר שינויים בדירקטוריון. סיימון דאפי מונה לדירקטור עצמאי ויו"ר ועדת הביקורת, ויריב דפנה, סמנכ"ל התפעול, הצטרף לדירקטוריון. היו"ר הקודם, אנריקו טסטה, שהיה משותפיו של כץ בהשקעה בטליט בעבר, יישאר חבר דירקטוריון ואילו דוידי גילה צפוי לפרוש בסוף השנה. הדירקטוריון התחייב להציג תוכנית קיצוץ שתתרום לתוצאות החברה החל מ-2018. במקביל, יוסי פייט, מי שהחליף את עוזי כץ כמנכ"ל זמני, מונה למנכ"ל קבוע של החברה.

"השינויים בדירקטוריון מסמנים התחלה חדשה לטליט", מסר היו"ר החדש, קילסבי. "סיימון ואני מחויבים לכך שהדירקטוריון יפעל לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של ממשל תאגידי ושקיפות. לאחר שבחנו היטב את טליט ועסקיה, אנו בטוחים שיוסי ויריב הם האנשים הנכונים להוביל את העסק קדימה".

בעלת המניות הגדולה היום בטליט היא הקרן Run Liang Tai Management, שנכנסה להשקעה בספטמבר, והגדילה מאז את החזקותה עד ל-14%. המנכ"ל לשעבר כץ החזיק, נכון לאוגוסט האחרון, ב-12.9% מטליט.

כץ נגד השורטיסטים

את כדור השלג בטליט - פרשה מדהימה שגרמה למניית החברה לאבד בתוך ימים ספורים כמחצית משוויה - החל לגלגל באוגוסט השנה טום וויניפרית', כתב אתר המידע למשקיעים Shareprophets.com, המכנה את עצמו "השריף של ה-AIM". זה מצא שכץ ואשתו רות עזבו את ארה"ב לפני כ-25 שנה, לאחר שהיו מבוקשים שם באשמת הונאה והוגש נגדם כתב אישום. לפי החשד, לאחר שעזב את ארה"ב, כץ שינה את איות שמו מ-Uzi Katz ל-Oozi Cats.

בסביבתו של כץ טענו כי הפרסום והמהומה לא היו מקריים וכי הוא פרי עבודתם של שורטיסטים - חברות שמתמחות בז'אנר ואקטיביות בדחיפת הירידות. לגרסתם, ערב הירידות הגדולות במניה, החברות הללו החזיקו אופציות על כ-20% ממניות טליט, וקריסת המניה או אף הפסקת המסחר בה תניב להן סכומי עתק של עשרות מיליוני דולרים.

בשש השנים האחרונות נעה עלות שכרו של כץ כמנכ"ל טליט בין 3 מיליון דולר ל-3.8 מיליון דולר בשנה, ובסך הכל הוא צבר שכר בעלות של כ-21 מיליון דולר (כ-75 מיליון שקל) מאז 2011. זאת ועוד, במאי השנה, שבועות ספורים לאחר שמניית טליט הגיעה לרמות שיא, ששיקפו לה שווי של 480 מיליון ליש"ט, כץ מכר מניות תמורת 24.1 מיליון ליש"ט ולפי מחיר של 3.4 ליש"ט למניה. התמורה שימשה אותו להחזר הלוואה שקיבל ב-2014 מקרן ויולה קרדיט, במטרה להגדיל את החזקותיו בטליט.