הבהלה לזהב דיגיטלי: מניית משאבי טבע זינקה 650% בחודשיים

השלד הבורסאי של רועי סבג, הנושא הערת "עסק חי", הודיע באחרונה כי יעבור לפעילות של כריית מטבעות דיגיטליים – ותגובת המשקיעים לא איחרה לבוא ■ מחיר הביטקוין עלה היום לשיא של יותר מ-9,700 דולר

רועי סבג  / צילום: David Lee
רועי סבג / צילום: David Lee

הבהלה לזהב מודל 2017: חברת משאבי טבע  הולדינגס, שהמנכ"ל ובעל השליטה בה הוא רועי סבג, דיווחה בסוף השבוע האחרון לבורסה לני"ע בתל-אביב כי הדירקטוריון שלה החליט לשנות את שם החברה ל"בלוקצ'יין הולדינגס" (Blockchain Holdings). מניית משאבי טבע נהנתה מעלייה של 650% בחודשיים האחרונים, בעקבות החלטתה לשנות את תחום פעילותה מהשקעה במכרות זהב לתחום הלוהט של כריית מטבעות דיגיטליים.

ההחלטה על שינוי שמה של משאבי טבע לבלוקצ'יין הולדינגס התקבלה בהתאם להודעה קודמת, שעליה דיווחנו ב"גלובס" לפני חודש, ובה ציין הדירקטוריון כי החליט "לבחון אפשרות לשינוי האסטרטגיה העסקית של החברה וכניסה לתחום פעילות חדש - תחום הבלוקצ'יין והמטבעות המוצפנים והמבוזרים - ובכלל זה, כרייה של מטבעות מבוזרים". משאבי טבע הוסיפה באותו דיווח, כי "תחום הפעילות החדש הנבחן על-ידיה הוא תחום חדשני ומתפתח בארץ ובעולם, שטרם הוסדר רגולטורית באופן מלא וממצה".

מניית משאבי טבע
 מניית משאבי טבע

מחיר הביטקוין יותר מ-9,700 דולר 

המונח בלוקצ'יין מציין את הטכנולוגיה של מסד נתונים מבוזר, שעליה מבוססים המטבעות הדיגיטליים. מטבעות אלה, בהובלת ביטקוין ואת'ר, נהנים בשנה האחרונה מעליות מחיר מדהימות. הביטקוין, שהיום הגיע מחירו לשיא של יותר מ-9,700 דולר, נסחר לפני שנה בדיוק במחיר של כ-730 דולר - ובתוך 12 חודשים השלים עלייה של 1,200%. רק בחודש האחרון זינק ערכו של המטבע הדיגיטלי ביותר מ-60%.

משאבי טבע, שרק לפני כחודשיים נסחרה לפי שווי של כ-15 מיליון שקל, זינקה בעקבות הצטרפותה הצפויה לטרנד הלוהט של המטבעות הדיגיטליים לשווי של יותר מ-100 מיליון שקל. מדובר, צריך להזכיר, בחברה מפסידה ונטולת הכנסות, שלדוחותיה למחצית הראשונה של 2017 הוצמדה הערת "עסק חי" של רואי החשבון.

נכתב שם, כי "להערכת הנהלת החברה, לאור היעדר צפי להכנסות מפעילות עסקית אשר יופקו על-ידי החברה במהלך העסקים הרגיל, יתרות המזומנים המצויות בקופת החברה אינן מספקות לצורך המשך פעילותה השוטפת של החברה בעתיד הנראה לעין. יכולת החברה לפרוע את התחייבויותיה, והמשך פעילותה העסקית, מותנים במימוש תוכניות ההנהלה לגיוס מקורות כספיים. גורמים אלה, יחד עם גורמים נוספים, מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי".

אלא שכעת נראה כי התמונה משתנה: לפני כשבועיים דיווחה משאבי טבע כי גייסה הון של 1.37 מיליון שקל משישה משקיעים חיצוניים, שאינם קשורים לבעל השליטה, באמצעות הקצאת 1.1 מיליון מניות, בהיקף של כ-15% מהון החברה. מחיר המניה בהנפקה הפרטית היה כ-1.25 שקלים, לעומת מחיר של כ-7.6 שקלים שבו נסחרה הבוקר - כך שמדובר בדיסקאונט של יותר מ-80% לעומת מחיר השוק הנוכחי שאליו נסקה המניה. סבג, בעל המניות העיקרי בחברה, מחזיק כיום בכ-54% מהמניות, והוא הנהנה העיקרי מהעלייה במחירן.

בהמשך לגיוס ההון דיווחה משאבי טבע, כי התקשרה עם בנקי ההשקעות הקנדיים GMP Securities Emerging Market Corp ו-PowerOne Capital Markets Limited, כדי שיאתרו עבורה השקעות בתחום הבלוקצ'יין. הבנקים יהיו זכאים לעמלה מהעסקות ולאופציות לתקופה של חמש שנים. מחיר האופציות נמצא "בתוך הכסף" (מחיר המימוש הוא 3 שקלים).

סבג הוא מהמייסדים ובעלי השליטה בחברת Goldmoney, הנסחרת בבורסת טורונטו שבקנדה, ומחזיקה, בין השאר, בחברה הקנדית ביטגולד (BitGold), הפועלת בתחום שירותי התשלומים וההשקעות בזהב. בתגובה לפניית "גלובס" אמר סבג, כי "הבנקים שהסכימו לעבוד עם משאבי טבע הם בנקי השקעות מובילים בקנדה. זוהי העסקה הראשונה שלהם בישראל, והיא סימן חיובי לאמון מצדם. גייסתי בעבר הון של יותר מ-100 מיליון דולר, וניהלתי יותר מ-50 מיליון דולר בפעילות של מיזוגים ורכישות עם שני הבנקים האלה בשלוש השנים האחרונות באמצעות חברת גולדמאני. אני מקווה ליצור ערך עבור המשקיעים בישראל באופן דומה".

לפני כחודשיים דיווחה סוכנות הידיעות "בלומברג" כי גולדמאני של סבג, שמאז 2014 מציעה ללקוחותיה שירות של החלפת ביטקוין במתכות יקרות, הודיעה באחרונה כי תציע ללקוחותיה שירות של "אחסון קר" למטבעות הדיגיטליים, בטכנולוגיה שנקראת "בלוקים קרים" (cold blocks). במסגרת שירותים אלה, מתבצעת חריטה של מפתחות ההצפנה של מחזיקי המטבעות הדיגיטליים על גבי זהב, ולאחר מכן המפתחות נשמרים בשלוש כספות נפרדות - אצל ספקית הכספות, אצל חברת ביטוח ואצל רואה חשבון.

בשיחה שקיים עם "בלומברג", הימר סבג כי חלק גדול מהחזקות הביטקוין והאת'ר של לקוחות גולדמאני, המסתכמים כיום בכ-2 מיליארד דולר, יעברו אל שירותי האחסון החדשים שהחברה מציעה. בטווח הארוך, לדבריו, הוא מאמין כי טריליוני דולרים יזרמו אל מגזר המטבעות הדיגיטליים ממשקיעים מוסדיים, שכיום אינם יכולים להשקיע בתחום בגלל היעדר רגולציה ובקרה חשבונאית.

"כשהתעשייה הזאת תהיה מוסדרת, מחירי המטבעות הדיגיטליים לא יעלו יותר כפי שהם עולים כיום", אמר סבג ל"בלומברג". "אם רוצים שהתעשייה הזאת תצמח, היא חייבת שיהיו לה סטנדרטים של ראיית חשבון וביטוח. אני נרגש מהאפשרות להזיז את התעשייה בכיוון הנכון".

משאבי טבע התחילה להיסחר בבורסה בתל-אביב ב-2010, לאחר שסבג רכש את השלד הבורסאי של חברת התוכנה סידב תמורת 5.5 מיליון שקל. ב-2011 דיווחה החברה, כי רכשה זכויות בשלושה מכרות זהב בארה"ב ובמרבץ ברזל בקנדה. הנכס העיקרי שלה היה מרבץ הברזל "סוני", ששוויו 7.5 מיליון דולר. החברה דיווחה כי סיכמה את ששת החודשים הראשונים של השנה עם הפסד של 98 אלף דולר, והיה לה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך 189 אלף דולר.