כלל ביטוח עברה להפסד; הסתיימה בלעדיות הסינים לרכישה

בחברת הביטוח הסבירו כי "המעבר להפסד נבע בעיקר מהשפעות מיוחדות", ובהן השפעות הריבית והמלצות ועדת וינוגרד, שהקטינו את רווחיה

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

חברת כלל ביטוח , המנוהלת על ידי איזי כהן, הציגה היום (ב') תוצאות עסקיות לא טובות ומעבר מרווח בשנה שעברה להפסד של כ-23 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2017.

בחברה מציינים כי "המעבר להפסד נבע בעיקר מהשפעות מיוחדות". בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רשמה כלל ביטוח רווח כולל לא מרשים לכשעצמו, בהיקף של כ-182 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-356 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

בדומה לשאר חברות הביטוח, גם כלל ביטוח מציגה בדוחותיה השפעות "מיוחדות, חיצוניות או חד-פעמיות", שנובעות בעיקר מהשפעות הריביות הנמוכות.

תוצאות כלל ביטוח פושרות מאוד, "בגלל השפעות חד פעמיות"
 תוצאות כלל ביטוח פושרות מאוד, "בגלל השפעות חד פעמיות"

השפעת ריבית של מאות מיליוני שקל

כך, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 קטן הרווח לפני מס של כלל ביטוח כתוצאה מהשפעת הריבית בכ-250 מיליון שקל, לעומת השפעה לשלילה בהיקף של כ-504 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2016.

כמו כן, השפעות המלצותיה של ועדת וינוגרד (על קצבאות ביטוח לאומי) הקטינו את רווחי החברה לפני מס מתחילת השנה בכ-96 מיליון שקל, לעומת "הפסד" של כ-126 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בתשעת החודשים הראשונים של 2016 אף היתה השפעה לשלילה של כ-180 מיליון שקל בהיבט זה בתחומי הביטוח הסיעודי.

הפרישה מרצון השפיעה על המאזן

נוסף על כך, כלל ביטוח מציגה עוד כמה השפעות חד-פעמיות, ובהן הפחתת מוניטין בפעילויות הגמל בהיקף ניכר של כ-81 מיליון שקל, שנרשמה כבר במחצית הראשונה של השנה. אל מול נתון זה, החברה רושמת רווח לפני מס בגין "עדכון שיעור היוון, המשמש לחישוב ההתחייבויות עבור גמלאות בתשלום", שעמד על כ-88 מיליון שקל, שנרשם גם הוא כבר במחצית הראשונה.

אגב, כלל ביטוח ביצעה מהלך של פרישה מרצון של עובדיה, שעלה לה ברבעון השלישי כ-23 מיליון שקל לפני מס וכ-15 מיליון שקל לאחר מס.

מניית כלל ביטוח מול מדד ת"א ביטוח-פלוס בשנה האחרונה, באחוזים
 מניית כלל ביטוח מול מדד ת"א ביטוח-פלוס בשנה האחרונה, באחוזים

לדברי המנכ"ל כהן, "ככל שסביבת הריבית תעלה, ההפרשות בגין ההשלכות האמורות לעיל צפויות לקטון ולהשפיע באופן חיובי על הרווח הכולל". יו"ר החברה, דני נוה, ציין כי "התוצאות העסקיות מושפעות בעיקר מהשפעות סביבת הריבית, מצד אחד, ומהעלייה ברווחי ההשקעה מהצד האחר, במיוחד בדמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים".

על רקע כל אלה, כלל ביטוח הציגה גידול של כ-8% בפרמיות שרשמה, כשיש שיפור ברווחים בתחום ביטוח החיים אל מול ירידה ניכרת ברווח מהפנסיה ומעבר להפסד בגמל. גם במגזר הביטוח הכללי חלה ירידה ברווחיות, כשבמגזר ביטוחי הבריאות דווקא נרשם שיפור של ממש, עם מעבר מהפסד לרווח כולל לפני מס של כ-104 מיליון שקל מתחילת השנה.

כלל ביטוח מגלה בדוחותיה שינוי מבני שהיא עורכת, אשר במסגרתו יוקם בתחילת 2018 "מערך לקוחות", ש"ירכז תחת קורת גג אחת את הפעילות הישירה שקיימת בקבוצה מול הלקוחות עבור החטיבות העסקיות, ביטוח כללי, בריאות, ביטוח חיים ופנסיה וגמל". המערך החדש ינוהל על ידי דני כהן, שימשיך במקביל לנהל גם את חטיבת הבריאות.

הסתיימה הבלעדיות של הסינים

בתחילת ספטמבר האחרון חתמה אי.די.בי פתוח, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, על הסכם עקרונות בלתי מחייב למכירת החזקותיה בכלל ביטוח לידי Huabang Financial Holdings הסינית, לפי שווי חברה של כ-4.9 מיליארד שקל - פרמיה של כ-30% על מחיר השוק.

באותה עת קצבו הצדדים תקופה לביצוע בדיקת נאותות לכלל ביטוח על ידי הרוכשת הפוטנציאלית - תקופה שכעת הסתיימה. בעניין זה דיווחה היום אי.די.בי פתוח כי "לאחר שהסתיימה התקופה לביצועו של הליך בדיקת נאותות על ידי הקונה (לרבות הארכה של תקופה זו, כפי שהוסכם בין הצדדים), הסתיימה גם התחייבותה של החברה, על פי מזכר העקרונות, שלא להתקשר או לחתום על כל הסכם למכירת המניות הנמכרות (כולן או חלקן) לצד ג'".

עם זאת, מדווחת אי.די.בי, "הצדדים ממשיכים לנהל מו"מ בקשר עם מכירת המניות הנמכרות על בסיס העקרונות כפי שפורטו במזכר העקרונות". באי.די.בי ובכלל ביטוח מציינים כי "נכון למועד זה, אין כל ודאות כי המו"מ בין הצדדים על בסיס מזכר ההבנות יבשיל לכדי הסכם מחייב, ואף אם יחתמו הצדדים על הסכם מחייב, אין כל ודאות כי העסקה האמורה תושלם".