כחלון: "לא אפרק את הממשלה בשביל מס דירה שלישית"

שר האוצר אמר בכנס לשכת השמאים כי ירידת מחירים מורגשת כבר באזורים של מחיר למשתכן, שצפויה להתרחב ■ על חוק ההמלצות אמר: "אני תומך בחוק, ולא ירתיע אותי כל פסטיבל הצביעות של מי שלא אוהב אותו"

משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

מחיר למשתכן תהיה בסוף התהליך השפעה דרמטית על השוק" - כך אמר היום (ג') שר האוצר משה כחלון בכנס של לשכת שמאי המקרקעין בישראל, שהתקיים במלון דן באילת. "כרגע יש השפעה וירידת מחירים רק באזורים שבהם מתקיים מחיר למשתכן, אבל אין לי ספק שההשפעה תתרחב גם למקומות אחרים".

בהתייחס לנתונים של השלכה המרכזית לסטטיסטיקה המצביעים בדרך-כלל על עליית מחירי הדירות, אמר כחלון: "נראה לי שבמקלדת של הלמ"ס אין מינוס, רק פלוס. בגלל זה תמיד הם מראים עליית מחירים".

כחלון הסיף כי "אין ספק שרציתי שהבלימה והירידה במחירי הדיור תהייה מהירה יותר, אבל קורים פה דברים ענקיים שלא היו בעבר. למרות מה שאומרים, הביקושים למחיר למשתכן הם יוצאי דופן בעוצמתם. 100 אלף איש מוכנים לחכות עם קניית דירה, כי הם רואים עשרות אלפי זכיות ורואים כבר מנופים ובבנייה. המנופים לא מרימים גלידות, הם מרימים בניין. כולם יקבלו דירות. אנחנו נמצאים כבר בסוף של זכאי סדרה א', וכך יהיה גם עם זכאי סדרה ב'".

כחלון הוסיף כי "אי-אפשר לפתור הכול בדקה. אם פותרים משבר של 12 שנה בשנה, כך זה גם ייראה. היום, יש את הותמ"ל שעושה קיצורי הליכים מטורפים. אם בעבר כדי להגיע למצב של תוכנית בתוקף לקח 12 שנה, היום זה לוקח 11 חודשים".

כחלון נשאל גם על חוק מס דירה שלישית, שנעצר על-ידי בג"ץ. "כרגע החוק לא חזר לוועדת הכספים בגלל בעיות קואליציונית" אמר כחלון. "החרדים מתנגדים ומפלגת העבודה, הסוציאיליסטים הגדולים, מתנגדים גם הם. ובכל זאת אני מקווה שהוא יחזור. אני לא אפרק את הממשלה על מס דירה שלישית".

כחלון התייחס גם לסוגיית החקירות המתנהלות נגד בכירים בממשלה ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא נעים להיות בממשללה שיש בה חקירות וצריך להגיד את זה" אמר כחלון, "אבל היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות הם גופים אוטונומיים וצריך לתת להם לעבוד. אחרי ההמלצות בין אם יהיו או לא יהיו, יכול כל פוליטיקאי להסתכל במראה ולהחליט אם ראוי שהוא יישאר בתפקיד או לא. לפני כן זה לא לעניין. אי-אפשר לעצור את כל המדינה בגלל אווירה לא נעימה. זה לא מעשי, החיים הפוליטיים הם מורכבים" .

בהתייחס לחוק ההמלצות ציין כחלון כי הוא תמך ותומך בחוק, וכי הביקורת הנשמעת כלפי החוק שנתפר למידותיו של נתניהו אינה נכונה: "כל מי שאומר שהחוק נוגע לראש הממשלה משקר במצח נחושה. החוק הוגש כבר לפני שנתיים, ונכון שעכשיו העיתוי של העיסוק בו הוא עיתוי חמוץ, אבל החוק מפריד בין חקירות מתנהלות כמו זו של ראש הממשלה, לבין חקירות חדשות. היועץ המשפטי לממשלה הוא שמחליט ולא הפוליטיקאים. בנושא פרסום ההמלצות של המשטרה, תמיד תמכתי שלא יהיה פרסום. המלצות לא צריכות להיות מפורסמות, אין סיבה שיתפרסמו המלצות להעמיד לדין אזרח תמים, ובסוף הוא לא יועמד לדין. ברגע שההמלצות יתפרסמו, לאדם הזה לא תהייה קריירה ולא יהיו חיים. יש גם זכויות לאזרחים. אני תומך בחוק, ולא ירתיע אותי כל פסטיבל הצביעות של אנשים שלא אוהבים אותו".