מכשול לחברות ה-P2P: לאומי מבטל הטבת העמלות בחשבונותיהן

גורם בענף: "לאומי מונופול בתחום. העלאת העמלות מעמידה בספק את המשך הכדאיות הכלכלית של הענף" ■ היקף ההלוואות בתחום נאמד בכמיליארד שקל ■ לאומי: "אנו הבנק היחיד שפותח ומספק חשבונות לגופים האלה, למרות כל המורכבות והסיכון"

בנק לאומי / צילום אילוסטרציה: אייל יצהר
בנק לאומי / צילום אילוסטרציה: אייל יצהר

סערה נוספת בקשר בין בנק לאומי לבין החברות הפועלות בעולם ההלוואות הישירות - ה-P2P. ל"גלובס" נודע כי בנק לאומי, שהינו היחיד שמספק לחברות ה-P2P חשבונות נאמנות ייעודיים שמאפשרים להן לפעול ולהעביר כספים ללווים השונים, הודיע לנאמנים על חשבונות אלה כי שינה את התנאים העסקיים בחשבונות אלה וביטל לגמרי את כל ההטבות בעמלות.

הבנק הודיע לנאמנים על המהלך, שייכנס לתוקף מתחילת 2018, ואלה הודיעו עליו לחברות החוץ בנקאיות הפועלות בתחום. האחרונות, כך נודע, הגיבו לכך בהפתעה ובכעס תוך שהן תוקפות את לאומי ומביעות חשש מפגיעה "משמעותית ואף מהותית" בעסקיהן ובמודלים העסקיים שלהן, באופן שעלול לאיים על פעילותן.

עוד נודע כי בחברות המפעילות את פלטפורמות ה- P2Pרואים במהלך כ"פגיעה מהותית בעסקים", וחוששים מפגיעה ביכולתן להתחרות בעתיד על הלקוח הקמעונאי. "אנו קהל שבוי של בנק לאומי, שבפועל הוא מונופול בתחום", אומר היום גורם הפעיל בתחום ה-P2P. לדבריו, "הרגולטור הוא שכושל פה, ולמעשה זוהי בעיה שעל הרגולציה לפתור. אם רוצים או לא רוצים - יש פה מונופול, לכן על הרגולטורים לקבוע כללים ברורים".

עוד אמר אותו גורם כי "היום אין חלופה לבנק לאומי, ואם לא מסכימים לתנאים החדשים שלהם - לא יכולים לפעול. לפיכך, הם פשוט יכולים להודיע ולקחת את הכסף מהחשבונות. זה משנה דרמטית את התוכנית העסקית של חברות ה-P2P, שהושקע בהן כסף רב, וזה לא סביר".

לאומי הינו הבנק היחיד שמספק את השירותים הללו. עם זאת, בלאומי רואים זאת אחרת - ולמעשה, בסביבת הבנק טוענים כי מאחר שהבנק הוא היחיד שפועל בתחום שפתוח למעשה כלל הבנקים, הרי שהבנקים האחרים בוחרים כלל לא לפעול בו בגלל "כאב הראש" הרב שנלווה לפעילות זו.

סביר להניח שאם היה מדובר בתחום שמניב רווחים סבירים למול הסיכון שבניהול עסקים אלה - בעיקר בנושאי הלבנת ההון - הרי שגם בנקים אחרים היו עטים עליו. לכן, כך חשים בסביבת בנק לאומי, אין לבוא בטענות לבנק, שבכלל מספק את הפלטפורמה לגופי ה-P2P, ולא יוצא מהתחום.

זיו האפט הינו הנאמן המרכזי בשוק - ולמעשה משמש כגורם המקשר הדומיננטי ביותר בין הבנק לבין חברות ה-P2P.

מבנק לאומי נמסר כי "לאומי פועל בהתאם להוראות הדין. ומשכך הבנק מנוע מלהתייחס לנושא העמלות. בנוסף, ראוי להזכיר כי לאומי הוא הבנק היחיד שפתח ומספק חשבונות לגופים אלה, למרות כל המורכבות והסיכון שיש בכך". ב-BDO זיו האפט סירבו להתייחס.

פניות לכנסת ולרגולטורים

על רקע מצב זה, ישנם גורמים בענף שכבר פנו בנושא לח"כ רחל עזריה, יו"ר ועדת הרפורמות, שהובילה את הליך החקיקה לחברות ה-P2P ועוסקת ביחסים הרגישים בינן לבין הבנקים.

פנייה בנושא נעשתה גם פיקוח על הבנקים בבנק ישראל ורשות שוק ההון - בעניין גביית העמלות על ידי לאומי.

זו לא הפעם הראשונה שנוצר חיכוך בין בנק לאומי לחברות הפועלות בתחום ה-P2P. כך למשל, באחרונה חשף "גלובס" כי בנק לאומי חסם למשך יומיים את חשבון הפעילות של חברת טריא, ושחרר את החסימה בעקבות פניית בנק ישראל. בטריא מיהרו להעביר מכתב בנושא לעזריה.

על מנת להבין את המשמעות האדירה של המהלך עבור החברות, אומר לנו גורם בשוק ה-P2P כי "החברות המנהלות את הפלטפורמות הללו הן שנושאות בתשלומי העמלות לבנקים ולא הלווים". לטענתו כבר עתה מדובר על תשלום לבנקים שמסתכם לכדי שיעור של כ-8% מהכנסות החברות המנהלות את הפלטפורמות. לפיכך, הוא אומר, "ביטול העמלות עליו הודיע בנק לאומי צפוי להגדיל משמעותית את הסכומים שמשולמים לו, ואף להעמיד בספק את המשך הכדאיות הכלכלית של הפעילות הזו".

ענף ה-P2P, שמפגיש בין מלווים ללווים (peer-to-peer), נמצא בישראל בחיתוליו. מדובר בפלטפורמות דיגיטליות שמתווכות בין לווים פרטיים למלווים פרטיים, ותמורת עמלה מבצעות את הליכי החיתום והגבייה.

ככל הידוע עד כה נתנו פלטפורמות אלה הלוואות בהיקף של פחות ממיליארד שקל מתוך שוק הנשלט ע"י הבנקים ומנהל מעל ל-150 מיליארד שקל. בשוק ה-P2P פעילות כמה חברות: מיטב דש הלוואות (לשעבר חברת Eloan - שהייתה הראשונה לפעול בתחום בישראל), קרדיט פלייס, בלנדר, טריא ו-BTB.

באחרונה עברה בוועדת הרפורמה מסגרת פיקוחית לחברות בתחום, בתקווה שהגושפנקא מצד הרגולטור תדחוף את הענף קדימה.

יחד עם זאת, בענף עדיין טוענים לקשיים בעיקר בכל הקשור למערכת היחסים עם הבנקים. מצד אחד הפלטפורמות זקוקות לבנקים, שכן הן מנהלות דרכם את כספי הלקוחות, ומהצד השני הן גם מתחרות שלהם.

הפלטפורמות טוענות שהבנקים מערימים עליהם בקשיים בפעילותם, והיום מגיעה מבחינתם דוגמה נוספת לכך בהרעה בתנאים שהן צפויות לספוג מבנק לאומי.

מי פעיל בשוק ה-P2P

- מיטב דש הלוואות (לשעבר חברת Eloan)

- קרדיט פלייס

- בלנדר

- טריא

- BTB